Nye svenske søkort er spækket med fejl - sejlerne opfordres til at beholde deres gamle søkort
Svenske bådorganisationer fraråder deres 300.000 medlemmer at anvende de opdaterede søkort, som det svenske søfartsvæsen står bag. Ifølge Krysserklubben udgør kortene en trussel for sikkerheden til søs.
- Hvis det svenske søfartsvæsen vælger at sælge søkort til sejlsport, som vi mener har væsentlige mangler, kan vi ikke med god samvittighed anbefale vores medlemmer at opdatere eller købe nye søkort.
Så klar var talen i et brev til det svenske søfartsvæsens generaldirektør. Et brev, der var afsendt af den svenske Kryssarklubben samt Svensk Bådunion og Svenska Sejlforbundet, der til sammen repræsenterer omkring 300.000 medlemmer.
Sikkerheden er truet
Siden blev organisationerne indkaldt til et møde med Sjöfartsverket, men også efter mødet er talen klar: Den svenske Kryssarklubben mener fortsat, at det svenske søfartsvæsen bør stoppe lanceringen af de nye søkort.
- Samtidig takker vi Sjöfartsverket for, at de tog sig tid til at holde et møde med os bådorganisationer. Vi havde et konstruktivt møde, hvor vi fik præciseret i dybden, hvad der ligger bag vores kritik og givet eksempler på, hvor de nye søkort ikke stemmer overens med virkeligheden, forklarer Fredrik Norén, generalsekretær i Kryssarklubben i en pressemeddelelse.
- Ud fra hvad det svenske søfartsvæsen fortalte gennem sin generaldirektør Katarina Norén, forstår vi deres grunde til, at de nye søkort ser ud, som de gør. Arbejdet er baseret på en ny standard for præsentation af dybdedata. Det gør desværre de nye søkort ringere og truer endda søsikkerheden for fritidsbåde og mindre kommerciel trafik, uddyber Fredrik Norén.
Behold de gamle søkort
Dagen efter mødet med det svenske søfartsvæsens generaldirektør mødtes Krydserklubbens havne- og sejladsudvalg med embedsmænd for styrelsens kortafdeling for at udveksle yderligere information.
Et møde, der resultater i, at Kryssarklubben nu sender et brev til det svenske søfartsvæsen, hvori foreningen specificerer unøjagtighederne i de søkort, som medlemmerne har indberettet:
- Vi har nu bidraget til Søfartsverket med dét, vi ved, så er det op til Søfartsverket, om de vil rette deres produkt eller ej, fastslår Fredrik Norén.
- Så længe der ikke sker ændringer, vil vi give vores medlemmer det råd, vi allerede har givet: Smid ikke dine gamle søkort ud, køb ikke de nye og opdater ikke dine navigationsinstrumenter, påpeger Fredrik Norén.
Problemer startede i efteråret
Tilbage i efteråret begyndte Krysserklubben at modtage de første beretninger fra sine medlemmer langs Norrlands kyst om problemerne i Søfartsstyrelsens nye søkort.
Tidligere sejlbare sunde var i de nye søkort pludselig ikke længere angivet som sejlbare, for hvor dybdekurven førhen var seks meter, var kurven i de nye søkort nu blot på tre meter.
Det fik Krysserklubben til at slå alarm. Alligevel blev Søfartsstyrelsens nye søkort fortsat lanceret langs østkysten. Nu er tiden kommet til Roslagen og Stockholms skærgård, og endnu flere problematikker er dukket på, hvilket har fået Krysserklubben til at gå ud i medierne med sin kritik.
Siden har Krysserklubben modtaget støtte fra andre bådorganisationer samt fra søværnet.