Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Kort Nyt

Kertemindes havnechef efter 40 grundstødninger: Selvfølgelig skulle der have været bedre markering

- Selvfølgelig skulle der have været bedre markering. Det havde mindsket mange frustrationer. Men det vi havde, det var godkendt, siger Søren Therkelsen, havnechef i Kerteminde. Entreprisens holdning er, at det hele var klart markeret.

Af Troels Lykke |

Forleden skriv minbaad.dk om kaos i Kerteminde, hvor 30 - 40 både gik på grund i havnen, nu følger Fyens Stiftstidende op med en artikel:

Den sydlige båd-indgang til Kerteminde Marina har længe været lukket af for de sejlende. Til trods for det og markeringer, som indikerer det, har flere dog valgt at benytte sig af den indgang til kajen henover de seneste uger.

Resultatet er et større antal skadede både, da grunden til lukningen og etablering af en såkaldt påbudszone var, at indgangen var ved at blive fyldt op med sten.

- Det er ganske korrekt, at en del sejlere har ignoreret markeringerne om en påbudszone, og efterfølgende er stødt på stenene, som ligger der. Om det er 30 eller 40 både, det er jeg ikke sikker på, fortæller Søren Therkelsen, havnefoged i Kerteminde Kommune til fyens.dk

De mange ulykker har skabt en debat om, hvorvidt entreprenøren bag projektet, Per Aarsleff A/S, havde markeret området ordentligt. Rent juridisk har de dog deres på det tørre, forsikrer havnefogeden.

Det hele var klart markeret

- Entreprisens holdning er, at det hele var klart markeret. Det er også annonceret på Marinaens Facebook-side og de andre steder, hvor det skal være. Juridisk er den klokkeklar, og det er dem, som er sejlet ind, der har overtrådt en påbudszone.

Selv om afspærringerne ifølge havnefogeden juridisk levede op til kravene, så kan han i bagklogskabens lys godt se, at der måske skulle være gjort noget mere for at tydeliggøre zonen.

- Der er jo også en erkendelse i, at når så mange sejlere sejler ind i zonen og rammer stenene, så skulle der måske have været mere markering. Da vi hørte om det store antal, så begyndte vi også at gøre lidt mere. Vi har blandt andet sat både ud og sat mere markering op.

Hegn op om området?

- Samtidig tænkte vi, hvad skulle vi gøre? Sætte et hegn op rundt om hele området. Der er jo grænser for, hvad man kan gøre, og hvor hurtigt, man kunne gøre det.

Havnefogeden har en væsentlig større forståelse for nogle af de skadede sejlere, end han har for andre.

- Det kan måske være svært at se om natten, hvor der kun er nogle gule lys derude. Så tænker man, at man måske lige kan smutte igennem her hurtigt. Der var også nogle af de sejlere, som i dagslys valgte at ignorere store både og maskiner. Der er også eksempler på, at de har stået og piftet efter dem, der arbejdede, hvor der ikke kunne være nogen tvivl om, at der var arbejde i gang på området.

- Der er en del eksempler på, at folk bare ignorerer skiltningen, og så støder de jo på stenene, det er klart.

Kilde. Fyens Stiftstidende 

Se minbaad.dks interview med en sejler:

Motor
content-loader
content-loader
content-loader