Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads
Generated by pixel @ 2022-03-04T18:22:28.794155

Olympic 32 med scow stævn på vej - designet til olympisk double-handed racing, der blev droppet

Denne shorthanded one-design offshore-racerbåd er et Finot-Conq-design, der er rettet mod tomands offshore-klassen, der oprindeligt var planlagt til OL i 2024. Genanvendelig komposit er brugt til skrog, dæk, strukturelle skotter og kølfinnen

Af Troels Lykke |

Det radikale scow skrog på Olympic 32 er optimeret uden hensyntagen til kapsejladsregler.

Alligevel har både af denne stil nu også vist sig at være hurtige mod vinden, og polardiagramer viser modvinds-VMG, der klarer sig fint i forhold til en mere konventionel racerbåd af lignende størrelse.

Kæmpe skrogstabilitet

Samtidig gør en enorm mængde skrogstabilitet båden i stand at bære et stort sejlareal, mens agtersektioner er formet til at fremme tidlig planing.

Olympic 32 vejer 2.200 kg og klarer sig dermed godt på vægten i forhold til eksempelvis en Sun Fast 3300, der vejer 3.500 kg, mens en Figaro 3 vejer 3.175 kg.

Disse faktorer gør Olympic 32 til en båd med en profil, der til dato kun har været tilgængelig for Mini 6.50- og Class 40-sejlere.

Genanvendelig komposit

DANU-genanvendeligt komposit er samtidig brugt til skrog, dæk, strukturelle skotter og kølfinnen. Som et resultat overgår det allerede World Sailings bæredygtige dagsorden, der kræver, at 90 % af vægten af ​​en båd kan genbruges i 2030.

Planerne for båden er i øjeblikket sat i bero, selvom der også er et forslag til en 33-fods katamaran-dagsejler. I mellemtiden producerer virksomheden allerede RIB's og offshore-arbejdsbåde ved hjælp af DANU.

Olympic 32:
LOA: 9,45 m / 31 fod 
Bredde: 3,5 m / 11 fod 
Dybgang: 2,5 m
Slagvolumen: 2.200 kg 
Opvinds-sejlareal: 68,6 m
Bådværft: www.ultimate-boats.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader