Gå til hoved-indhold
Tur
Skipper Gustav på årets sidste sejlads. Foto: Bertil Konow

Københavnerne Gustav og Bertil på 21 år dropper Biscayen for nu - bliver i havn i Frankrig efter dødsulykke

Gustav Rosentoft og Bertil Konow fra Svanemøllen Havn bliver i Douarnenez og arbejder de næste mange måneder. Dødsulykken ved Portugals kyst, en orkan og hård sejlads fra Danmark med ødelagte sejl i Nordsøen har fået dem til at ændre planer.

Af Cille Rosentoft |

Gustav og Bertil kom i havn med deres Comfort 32 Commander i sidste uge. De har sejlet deres sidste tur i 2023 og genoptager det sejlende eventyr i det nye år. Det blev en sejltur på 24 sømil fra Camaret Sur Mer til Douarnenez.

Biscayen får lov at vente. De har nemlig besluttet at blive i havn indtil marts/april 2024. En beslutning, de har taget af flere forskellige årsager, men den primære er sikkerhed og en bunke hårde oplevelser fra Danmark til Frankrig.

- Vi har haft mange hårde sejladser på vej herned, der har gjort, at vi sammen har måtte huske hinanden på, hvorfor vi har valgt at sejle så langt væk. Vi gør det ikke for at skynde os et sted hen, og sejlturene skal som udgangspunkt være en behagelig og sikker oplevelse, fortæller Gustav Rosentoft.

Hårdt vejr på turen fra Danmark-Frankrig

De to unge mænd er allerede blevet overrasket af hårdt vejr og har efterhånden erkendt, at de er kommet lidt for sent afsted fra Danmark. 

Heldigvis formår de at vende det til noget godt og vælger i stedet at få oplevelser på land, indtil de igen kan genoptage sejladsen og forhåbentlig sejle i mere behageligt vejr.

- Jeg er klar over, at man nogle gange bliver overrasket af hårdt vejr, og der er jeg selvfølgelig i stand til at håndtere båden og besætningen, forklarer Gustav og fortsætter: 

- Vi blev fanget i en storm nord for Holland med en vind på 23 m/s og fem meter høje bølger. Vores furler gik i stykker, genuaen flækkede, og vi måtte sejle stormen ud og gå i nødhavn. På PredictWind så vejrudsigten SLET ikke så voldsom ud, så det har helt klart gjort, at vi er mere skeptiske overfor vejrudsigterne på denne her tid af året.

Verden er dyr

Gustav og Bertil tog afsted med penge på kontoen, men har som mange andre langturssejlere erfaret, at verden er dyr, og at særligt havnene i England, hvor de endte med at være blæst inde i en længere periode, koster mange penge per nat. 

Nu skal Gustav Rosentoft bruge tiden på at tjene penge, så turen kan fortsættes i det nye år.

- Jeg bliver nødt til at arbejde for at tjene nogle penge til resten af turen, for det er bestemt ikke billigt at være langturssejler, siger den unge skipper og forklarer videre: 

- Det har hele tiden været en del af planen, så vi besluttede, at det var ligegyldigt, om det var i Bretagne i Frankrig, eller om det var i Galicien i Spanien. En overvintring i Douarnenez betyder, at vi, når foråret bringer det gode vejr, er klar til en fed tur over Biscayen - med penge på lommen.

Ændring af planer er en del af langturssejlerlivet

Hvis du kommer forbi Dournanez, kan du derfor de næste par måneder finde Gustav og Bertil ombord på deres Comfort 32 Commander S/Y Sabbat. Her går dagene indtil videre med at lede efter arbejde, holde båden ren og øve sig på fransk.

Når vejret igen bliver bedre, sætter de kurs mod Baiona, og derefter skal Portugal nydes. Hvor turen efterfølgende går hen, er endnu ikke besluttet. Det var en del af planen ved afgang, og de er begge bevidste om, at planerne som langturssejler hele tiden ændrer sig.

- Vi vil hellere have en fed tur over Biscayen end at kæmpe os over. For Biscayen er ikke altid sød så sent på sæsonen, afslutter Gustav og skal nu begive sig ud i den franske by for at søge arbejde og lære det franske sprog.

Det er ingen hemmelighed, at hans mor (der er forfatter til denne artikel, red.), er meget lettet over og glad for den beslutning. En af de vigtigste beslutninger i forhold til sikkerheden som langturssejler er at turde ændre planer. 

Besøgte havne siden afgang fra København i august
Rødvig
Vordingborg, 
Kiel (Holtenau) 
Brunsbüttel
Cuxhaven
Amsterdam
Zeebrugge
Dover,
Eastbourne
Poole 
Camaret sur mer
Douarnenez

S/Y Sabbat:

Model: Comfort 32 Commander

Længde: 9,7 meter

Bredde: 3,27 meter

Pris (brugt): 89.000 kr. 

Årstal og værft: 1983, Comfortina i Sverige

Vægt: 4,5 ton

Dybde: 1,7 meter

Motor: Volvo Penta 2003, 28 HK

Årstal: 1998, renoveret og ilagt i 2016

Antal både produceret: 7 stk. 

Besætningen ombord: Bertil Konow og Gustav Bindslev Rosentoft er begge 21 år og blev studenter i 2022. De har haft deres gang i Sejlklubben Sundet, imens deres Comfort Commander 32 S/Y Sabbat har hjemhavn i Svanemøllen. 

Du kan læse mere om båden her.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader