Svensk singlehand-sejler i Norlin 411 slog alle doublehand-sejlere i Vegvisir Race Nyborg
Med alle tre Line Honor-vindere er tilbage i Nyborg og hovedparten af bådene på 167 og 225 sømil i mål, både på 78 sømil bane ude af Smålandsfarvandet, tegner det til en sejlads med en meget høj gennemførselsprocent. Og helt unikt slog en singlehand-sejler alle andre. Sko/Torp spiller i Nyborg lørdag.
En sensationel sejr på den 167 sømil lange bane for solosejleren Jens List fra Sverige. Den erfarne sejler tog Line Honors foran hele doublehand-flåden.
Det er aldrig sket før i Vegvisir Race, at en enkeltmandssejler bliver den første båd tilbage i Nyborg. Den 167 sømil lange rute har ført deltagerne fra Nyborg, gennem Rudkøbing-løbet, gennem Sydfynske øhav, ud i Østersøen ved Marstal, forbi Fehmarn-konstruktionen, forbi Gedser nordpå til Grønsund gennem Smålandshavet, inden de sluttede i Nyborg, det fortæller stævneleder Morten Brandt til bådpressen.
Svensk singlehand-sejler i mål fredag morgen
Fredag den 20.09.42: Passerede Jens Listrup i sin Norlin 411 Gerda Ulrika XI målstregen i Nyborg. Siden fredag morgen, hvor bådene befandt sig ved indsejlingen til Grønsund, sejlede de mod vinden.
Jens Listrup lukkede støt hullet på cirka 4 sømil, og på et tidspunkt havde han en føring på 4 sømil over andenpladsen Franz Schollmayer og Fanko Braun i Corsa 30 Firlefanz.
Men føringen skrumpede til en føring på 0,4 sømil på den sidste strækning, da Jens Listrup blev fanget i en vindstille. Han formåede dog at finde vinden, inden han blev overhalet, og dermed sikrede han sin position som den første båd tilbage.
Hollandske vindere på 225 sømil
Klokken 02.17.25 lørdag morgen var den første båd tilbage på den 225 NM lange Røde bane. Vinderne var Arno Molenaar og Rob Vis fra Medemblik i Holland. Båden, en Farrier 32R ved navn Thriller, viste sig at være den hurtigste på den 225 kurs.
Inden starten troede alle, at en forkortelse af banen ville være nødvendig, da vejrudsigten viste meget lav vind. Men som det viste sig, kom der mere vind, især natten mellem torsdag og fredag, og skød deltagerne gennem den vestlige del af Østersøen til mærket ved Drossler Ort.
Lineæres båd og en tæt kamp med Fly Dragon, en Dragonfly 40 C. Men til sidst viste den hollandske båd sig at være den hurtigere.
Dansker vinder på 78 sømil
Endelig fik vi Ejnar Kjær i trimaranen Dragster i mål klokken 06.26.17 som en suveræn vinder på 78 sømil-banen efter at have ført fra start til mål. Efter starten i Nyborg så han sig ikke tilbage.
Han var først forbi Agersø, og var også først ved det listige farvand mellem Femø og Fejø ved midnatstid. Vejrø var passeret om styrbord cirka 01.30, hvorefter der skulle krydses tilbage til Nyborg.
Ikke Dragster og Ejnar Kjærs specialitet så det nåede at blive spændende da tyske Thorsten Thelen i Seaquest 36 og danske Kenneth Jespersen i Hanse 575 pludselig var under 2 sømil efter. Den dansk flerskrogssejler holdt dog hele vejen i mål og tog Line Honor.
Dermed slår han som solo-sejler også de større doublehanded enkeltskrogsbåde. Præstationen er dog lidt mindre en Jens Listrups, da flerskrogsbåde er betydeligt hurtigere end enkeltskrogs.
Endnu en forrygende nat - og dag i vente
Også på denne bane blev alle forudsigelser om vindstille og afkortninger manet i jorden. Deltagerne havde en fantastisk natsejlads.
Solen gik ned kl. 20.06, hvorefter den næsten fulde måne lyste banen op fra klokken 21.00 – har man ikke set det er det endnu ikke for sent da den først går ned klokken 09.30. I dag 2. august stod solen op klokken 06.23 og det tegner til at blive en fantastisk sensommerdag både for deltagere og for tilskuere der kan se havnen blive fyldt op i løbet af dagen.
Sko/Torp duo spiller gratis i Nyborg
Klokken 16.00 vil der være masser af mennesker på havnen når den danske top-duo Sko/Torp går på scenen fra klokken 16.00 på Heimdalsplads lige ud for inderhaven hvor de deltagende sejlere i Vegvisir Race Nyborg ligger fortøjet.
Se banerne her
Du kan følge med i Vegvisir Race Nyborg på eventets hjemmeside , hvor du finder link til live Tracking, Facebook og Youtube.