Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
I Navipair er de nu to medstiftere der arbejder på fuld tid på projektet. Senest er det en af idémændene bag, nemlig Thomas Keller Carstensen, th., som er gået med ombord, sammen med direktøren Klaus Østergaard, tv. PR-foto

Navipair vokser og tilføjer nye funktioner - appen hjælper sejlere med bådopgaver

Hvornår skal din redningsflåde serviceres? Hvad med dit ankerspil? Snart kan man bruge appen som ‘digital servicebog’, samt som et værktøj til at blive mindet om de opgaver, man skal huske. Appen hjælper med at finde reparatører i nærheden.

Af Troels Lykke |

Det er mindre end 18 måneder siden, de første brugere downloadede den gratis danske app Navipair.

Appen hjælper bådejere med at holde styr på alle bådopgaverne, og man kan finde de reparatører i nærheden af én, som har meldt sig på. De første brugere blev dog mødt af en stor ‘tom lagerhal’, hvor der ikke var ret meget aktivitet:

- Det er jo altid en kæmpe udfordring, når man bygger en platform, hvor to parter skal mødes. Nogen skal være de første, og så er der jo selvsagt ikke andre at skrive til og bede om hjælp. På samme måde blev de første reparatører også mødt af, at der ikke var nogle tilgængelige opgaver i deres område, siger Klaus Østergaard fra Navipair

Det billede har dog ændret sig markant, og i dag er mere end 2000 brugere på appen samt mere end 300 ‘Repair Heroes’, der tilsammen tilbyder mere end 1000 services til bådejere. Hvis man gerne vil reparere både, så er der lige nu 60 åbne opgaver, der venter på at blive fixet.

- Det er lykkedes os at skabe en digital platform, hvor bådejere kan finde den hjælp, de har brug for, hvad end det er i hjemhavnen eller et fremmed sted, når man er på tur, siger Klaus Østergaard.

2-man army

I Navipair er de nu to medstiftere, der arbejder fuldtid på projektet. Senest er det en af idémændene bag, nemlig Thomas Keller Carstensen, som er gået med ombord, sammen med direktøren Klaus Østergaard, der har arbejdet fuldtid siden starten. Thomas er hjemvendt efter en fire måneders sejltur sidste år med familien i Grækenland.

- På sejlturen fik jeg virkelig bekræftet behovet for en app som Navipair. På et tidspunkt mangler jeg en mindre reservedel, og ender med at der er en græker i en lille by, der hjælper mig på rette vej, ved at pege op på et kirketårn og fortælle, at der skal jeg gå op. Så skal jeg finde en postkasse, hvorpå der står Nikolaos og banke på der. Han ville kunne hjælpe mig.

- Det er enormt utransparent og analogt, og vi vil gerne hjælpe med at gøre det hele mere gennemskueligt og digitalt, forklarerThomas Keller Carstensen.

Nye funktioner

Hvornår skal din redningsflåde serviceres næste gang? Hvad med dit ankerspil ? Hos Navipair arbejder de hele tiden på at forbedre appen, og snart kommer der flere funktioner, der gør det nemmere at bruge appen som ‘digital servicebog’, samt som et værktøj til at blive påmindet om de opgaver, man skal huske at løse. Både dem, der skal løses hvert år, og dem hvor der går flere år imellem.

- Man har masser af ting at tænke på som bådejer. Vi vil skabe et uundværligt værktøj til at holde styr på sin båd. På sigt skal man også kunne videregive oplysningerne, hvis man sælger sin båd. Så kan den nye ejer se, hvilken olie eller bundmaling man har brugt, og hvornår man har fået fikset hvad på båden, forklarer Thomas Keller Carstensen.

Navipair tror på, at den øgede dokumentation af bådens historik, kan hjælpe bådejeren ikke blot i dag, men også den dag, hvor båden skal finde nye ejer. At det løbende vedligehold er dokumenteret kan således gøre det nemmere at sælge båden, ligesom det kan øge gensalgsværdien.

Fokus på Danmark

Selvom Navipair er en appm der virker globalt, har de to medstiftere af virksomheden haft fokus på Danmark i 2023-sæsonen:

- Når man skal bygge sådan et netværk op, er det vigtigt, at man får mange brugere på i et lille geografisk område. Så der er mange ‘Repair Heroes’ (reparatører) og mange bådejere i samme område. Derfor vil man også henover sommeren kunne møde os i mange af de danske lystbådehavne, hvor vi meget gerne fortæller om vores app og svarer på spørgsmål, slutter Klaus Østergaard.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader