Farten afgør valget af bundmaling til motorbåden
Skal malingen holde en hel sæson, bør hurtige sejlere kigge efter de hårde bundmalinger. Eksperter anbefaler tre produkter til Motorbaadsnyt.dk's læsere, herunder en miljørigtig maling uden biocider.
Som motorbådsejer handler det i høj grad om at skabe overblik over bådens generelle brug i løbet af sæsonen - og dermed også over farten, der normalt sejles med - når forårets bundmaling skal hentes ned fra hylden:
- Først og fremmest skal du være opmærksom på, hvor hurtigt din båd sejler. Her er én ting makshastigheden, noget ganske andet er, hvor hurtigt du rent faktisk sejler, forklarer marketingdirektør hos Hempel, Thomas Olsen, til Motorbaadsnyt.dk.
Om sejleren skal satse på en hård eller en blød bundmaling afgøres således af farten, forklarer Olsen videre:
- Hvis du store dele af tiden sejler hurtigt, og eksempelvis trækker vandski, vil den bløde bundmaling blive slidt af alt for hurtigt. Sejler du knap så stærkt, kan det til gengæld give mening at anvende den bløde fremfor den hårde maling, understreger han.
Tre eksperter anbefaler herunder bundmalinger, der er optimale for motorbådssejleren. Alle malingerne lever op til det nye BPR-regulativ.
International Trilux
Til motorbåden anbefaler vi den hårde bundmaling, der kan tåle høje hastigheder og ikke smitter af, hvis man trailer båden. Er det en langsomtgående motorbåd, der ikke eller kun sjældent planer, kan man ligeledes bruge polerende malinger som Nautical, Cruiser eller Micron, lyder det fra Watski.
----------
Jotun Nonstop
- Malingen er en hård bundmaling og designet til sejlads på op til 45 knob, men skulle du sejle 46 knob, falder den selvfølgelig ikke af. Den kan bruges til såvel trailerbåde som både, der ligger fast i vandet, fortæller Peter Helleskov fra Palby Marine.
----------
Hempel Silic One
- Det er en biocidfri maling, som samtidig er selvrensende over 12 knob, da rurer og lignende ikke hænger fast på silikoneoverfladen. Den er baseret på ny teknologi fra bundmalinger til de større skibe og nedsætter friktionen i vandet, så du kan spare 5-8 % på brændstofregnskabet, forklarer Thomas Olsen.
Artiklen blev også bragt i foråret 2021