Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Båden sank siden på seks meter vand efter de to sejlere nåede at slippe væk. Foto: Glen Oxfeldt
Kort Nyt
Kort tid efter billedet blev taget af Glen sank denne Bandholm 24.

Bandholm 24-brand: Ejeren måtte stå i vandet på badestigen for at holde strålevarmen ud

Maher Hosin havde lige købt sin Bandholm 24 og var på vej fra Rungsted mod Dragør med den erfarne sejler Glenn Oxfeldt. Men udfor Kastrup Lufthavn brød dieselmotoren i brand, da den kæmpede i modstrømmen. - På to minutter brændte det hele, siger Oxfeldt til minbaad.dk.

 

Af Troels Lykke |

Et mareridt til søs udspandt sig i denne uge på Øresund. Man er nemlig sårbar på en båd i brand, når vandet ikke overstiger 5-6 graders varme.

En ældre Bandholm 24 gik i brand, efter motoren, der lå fremme i båden og dieseltanken tilbage, udviklede røg og gik i flammer, antageligt på grund af problmer med udstødningen, fortæller ejeren, der kun nåede at have sin båd i få dage.

Nu ligger den gamle 70er-båd på bunden af Øresund efter den udbrændte totalt og blev fyldt med vand af redningsbåden Copenhagen Airport Rescue.

Det hele gik ret stærkt. Fra branden startede til den lå på bunden af Øresund gik der kun 30-40 minutter.

Ringede 112 mens flammerne stod op af kahytten

Men de to sejlere havde is i maven og fik ringet 112. VHFen kom ikke i brug, den lå nemlig i kahytten og der kunne man pludselig ikke komme ned pga. røgen.

Glen Oxfeldt, der i dag er lettet, men stadig rystet, forklarer til minbaad.dk om hvad der skete den solrige dag i starten af april.

- Fra vi opdagede ilden til der stod røg, der gik 20-30 sekunder og du kun ikke gå ned i kahytten. Det var ejeren (Maher Hosin, red.) der opdagde at der var ild i forhahytten og pulverslukkeren virkede ikke. Så kom han hurtigt op igen, der var af masser af sort røg, men jeg nåede at åbne forlugen, så røgen kunne komme ud den vej, og ikke hen mod os i cockpittet, men jeg nåede ikke at få min VHFer med op, sådan noget skal altid ligge i cockpittet, må jeg sige nu. Men jeg havde min telefon og kunne ringe 112. Vi lå 0,4 sømil fra kysten ved Kastrup ved Nordre Røse, siger 66-årige Glen Oxfeldt fra Nivå Bådelaug. Han har sejlet siden han var seks år.

Ole i en speedbåd blev dagens mand

Redningen kom fra en venlig og opmærksom lystfisker i en Cremo 550 med 60 hk bagpå, Ole Drejer, der fiskede havørred på seks meter vand. Han lå tæt på og så hvad der skete.

- Mens jeg talte med 112  kom der pludselig en lystfisker op på siden af os, det var Ole, der kom i sin lille speedbåd, og spurgte om vi havde brug for hjælp, og det måtte jeg straks sige ja til, der var meget, meget varm på båden lige pludselig. Og jeg kunne hoppe direkte over på Ole båden, mens min makker stod helt ude agter på badestige for at undgå strålevejen, han var i vandet til livet og derfra fik vi fat i ham og fik ham over i båden.

Hvis speedbåden ikke kom skulle vi hoppe i vandet

- Mit gæt er at der kun gik maksimalt 2-3 minutter før vi blev reddet af speedbåden skulle vi have hoppe i vandet og jeg havde 112 i røret, og de fortalte at de ville sende en redningsbåd til jer (Copenhagen Airport Rescue) og de havde en stor vandkanon på båden og slukkede branden med vand. Det tog lidt over 15 minutter indtil branden fra slukket. Derefter kom Dansk Søredningsselskab fra Lynetten havn for at slæbe båden i land, men den sank kort tid efter branden blev slukket. De fandt en gasflaske og min iPad blandt andet, siger Glen Oxfeldt.

Om hvordan de har det nu.

- Vi er både glade og rystede og vi har fået talt med mange og fået gennemlevet det, siger Glen Oxfeldt.

Se branden blive slukket her, Glen Oxfeldt filmer. Se også sejlerne fb-side

Motor
content-loader
content-loader
content-loader