Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Thomas Ruyants For People under starten af den transatlantiske sejlads. Foto: Thomas Ruyant / Facebook

Thomas Ruyant slår vild rekord: Sejler næsten 1000 kilometer på 24 timer - kort efter mister solosejleren sit storsejl

På et døgn har den franske IMOCA 60-sejler tilbagelagt 539,94 sømil. Dermed efterlader han Hugo Boss-skipper Alex Thomsons tidligere rekord i kølvandet. Glæden blev dog kort for Ruyant, der nu langsomt kæmper sig afsted uden sit storsejl.

Af Sara Sulkjær Hansen |

Det er ikke kun vinden, der har skruet op for farten på Atlanten.

Det samme gjorde franske Thomas Ruyant, da han den 3. december fra klokken 15.30 dansk tid og præcis ét døgn frem formåede at sejle hele 539,94 sømil, svarende til 999,96 kilometer. 

En rekord, der blev sat i den transatlantiske Retour à La Base-sejlads, der bringer IMOCA-sejlerne fra vest mod øst:

- Det er en rekord, jeg har tænkt på længe. Allerede for to år siden havde vi med hele TR Racing-teamet og routeren Christian Dumard overvejet det med min gamle båd, LinkedOut, nu For The Planet, forklarer Thomas Ruyant til We Sail For People And Planet.

Thomson af tronen

Med rekorden skubber han den ikoniske Hugo Boss-sejler Alex Thomson og hans nu forhenværende 24-timers rekord på 536,81 sømil af tronen. 

- Min nye båd For People har rigeligt potentiale til sejlads på disse tider, og vi har netop bevist det. Da jeg forlod Martinique, vidste jeg allerede, at vi ville have ideelle betingelser for at forbedre Alex Thomsons tid, påpeger Thomas Ruyant, som dog endnu ikke har fået en officiel bekræftigelse af den nye rekord:

-  Race Management har valideret disse tal, som skal godkendes og certificeres af World Sailing Speed Record Council (WSSRC), det internationale organ, der styrer store sejlerrekorder, forklarer franskmandens team på Facebook.

Fra race til cruise

Rekorden bliver med al sandsynlighed den sidste for Thomas Ruyant i dette Atlanterhavskryds.

Efter med rekordfart at have ramt bølgetoppen røg solosejleren med et brag mod bølgens dal, da hans rorsystem blev beskadiget.

- Jeg har lige pludselig ændret min løbstilstand. Jeg er nu i "cruising"-mode og "racer" ikke længere. Jeg har haft to store reparationer på mit agterspejl og derefter på mit storsejl, som var revnet og nu er ubrugeligt, fortæller skipperen, der nu kæmper sig mod den franske mållinje med et langt mindre sejlareal.

Kilde: We Sail For People And Planet

Motor
content-loader
content-loader
content-loader