Praktisk guide: Sådan fjerner du gammel bundmaling
Er lagene med gammel maling blevet for mange, eller vil du afprøve en ny bundmaling, der ikke binder på den forhenværende, vises her enkel gør-det-selv-vejledning til bådejeren.
Solen er gået frem fra sit vinterhi, og de første sejlere har så småt taget hul på forårsklargøringen. En klargøring, der kan bestå af såvel en kort gennemgang af bådens essentielle dele som et større forbedringsprojekt.
Til sidstnævnte kategori hører for flere bådejere nedslibning af bundmalingen til primeren. Det for nogle uoverskuelige projekt behøver dog ikke at strække sig over flere lørdage.
På sin hjemmeside giver Dansk Sejlunion således en enkel og overskuelig guide til sejleren, der har planer om at slibe bunden inden sæsonen.
Hvad enten lysten til en ny bundmaling, der ikke binder på den foregående, har sneget sig ind, den anvendte maling er forsvundet fra kataloget efter BPR-regulativ fra 2020, eller laget med maling ganske enkelt har vokset sig for tykt efter mange sæsoners påsmørelse, er der gode råd at hente i denne vejledning:
1. Grovafrensning - afrensning af al bundmaling ind til primer/gelcoat
Hvis du fjerner al maling ind til primeren anbefaler Dansk Sejlunion at anvende et specielt vakuumskrabejern, der i forhold til slibemaskiner er hurtigere og mere effektivt.
Brugen af vakuumskrabejern kræver dog efterbehandling med slibemaskine.
2. Finslibning og efterbehandling
Til finslibning og til efterbehandling, blandt andet efter brug af vakuumskrabejernet, råder Dansk Sejlunion bådejeren til at bruge en professionel excentersliber.
Sammenlignet med øvrige typer af slibemaskiner er excentersliberen den mest anvendelige, da den i forhold til eksempelvis en rystepudser kan anvendes på krumme flader, mens den efterlader en pænere overflade end en rotationssliber.
Læs mere om arbejdet med bundmaling hos Dansk Sejlunion her.