Man kan ikke sikre sig mod skjulte fejl, siger bådbesigtiger Lars Olsen i sagen om Leonora og Sissels Beneteau 50 bådtjek
De hårdt prøvede sejlere Leonora og Sissel får en ekstraregning på 270.000 kroner fra et bådværft efter at deres ældre Beneteau 50 viste sig at have skjulte fejl med ødelagte bundstokke fra en sandsynligvis ældre grundstødning. Nu forklarer fagmand Lars Olsen om sagen til minbaad.dk.
Minbaad.dk har kontaktet Lars Olsen, som er medejer af Bådtjek og har udført besigtigelser siden 1998 og er en af de mest erfarne bådbesigtiger i Danmark.
Bådtjek.dk er internationalt anerkendt og har med deres tekniske viden medvirket ved mere end 2.500 bådehandler i både ind-og udland igennem årene.
Lars Olsen, hvordan sikrer man sig mod skjulte skader, når man køber en brugt båd?
- Det kan man faktisk ikke. En skjult fejl er hvad ordet siger: skjult og derfor ikke synlig for øjet. En bådkøber må være bevidst om, at der på en brugt båd på kort eller langt sigt kan opstå fejl/overraskelser (af enhver karakter), som køber ærgrer sig over, ikke blev opdaget før købet.
- Det er derfor anbefalingsværdigt, at køber lader båden besigtige af en fagperson, som ikke har aktier i handlen og kan se båden med helt objektive øjne. Selv for fagmanden er en skjult fejl skjult, men til forskel fra køberen er fagpersonen klar over, hvor mulige problemer ligger og kender diverse indikationer på forskellige fejl for stort set alle bådtyper.
- Det er ikke besigtigerens opgave at dømme en båd inde eller ude, men blot at give køber et objektivt grundlag at tage beslutningen om, der skal handles eller ej.
Hvad koster det at bruge en bådbesigtiger (Surveyor) som dig om dagen i udlandet?
- Ved besigtigelser i udlandet arbejder vi med dagspriser på 13.800 inkl. moms, plus rejsetid og rejseomkostninger.
Ved besigtigelser i Danmark arbejder vi med timepriser, hvor den samlede pris afhænger af den forbrugte tid. Hertil skal naturligvis tillægges rejsetid og omkostninger.
Efter besigtigelsen, får køber en fyldig rapport underbygget med kommenterede billeder til supplement til den visuelle gennemgang, som vi sætter om alle omstændigheder anbefaler køber deltager i.
Hvad undersøger du typisk under et bådtjek?
- Det bedste er når båden kan besigtiges både på land og på vandet. Hvad det rent tekniske angår, så skal vi naturligvis se båden på land med ren bund for at tjekke skrog/fribord, køl/kølsamling, ror, rorlejer og propelleranlæg.
- På dæk og indvendig tjekker vi alt, vi kan komme til at undersøge; røstjern, kølbolte, bundstokke, skotter, ventiler, andet strukturelt af betydning, teakdæk, luger vinduer etc. Derudover tjekker vi alt det monteret udstyr, så vidt det kan lade sig gøre, og vurdere den generelle stand af båden.
- Motoren tjekker vi visuelt; oliestand, kølevandsstand, kileremme, udstødning og det generelle udseende. Vi foretager en belastningstest på vandet for at tjekke om motoren kører som den skal og ikke varmer eller oser for meget. Alle andre test, som der bruges mekaniker til. Det samme med generator, som opstartes og andet udstyr, som kun kan testes på vandet (marinetoilet, bovpropeller, A/C samt ferskvandsgenerator).
- Riggen tjekker vi fra dækket; vi klatrer ikke op i masten – det skal der en mastemand til. Sejlene (dem som sidder på) tjekker vi under prøvesejlads, hvor vi også kan kontrollere rullesystemer samt om navigationsinstrumenter og selvstyrer (samt styringen) fungerer efter hensigten.
- Der vil på enhver besigtigelse være områder, som ikke er tilgængelige uden demontage eller ting der ikke kan undersøges uden der skal foretages en destruktion test. Sidstnævnte er som regel yderst upopulært. Det er f.eks. bundstokke, som er skjult under fastlamineret låg til f.eks. vandtanke, teaktræsindkapslede røstjern (Hallberg Rassy har det bl.a.), skjulte kølbolte eller struktur under en motor eller andet udstyr.
- Også osmosecheck på undervandskroget er ikke helt uden udfordringer, hvis båden har stået på land en hel vinter. Det handler altid om at være så grundig som mulig i arbejdet med besigtigelsen som overhovedet mulig.
Og netop bundstokke var ikke synlige på Leonora og Sissels Beneteau 50, da du tjekkede den med i Italien? (hvor også Leonora var til stede under bestigelsen)
- Netop de delaminerede bundstokke i begge sider af salonsektioner var ikke synlige, da hele hulrummet mellem bundstokkene havde fået monteret et låg og derved tjente som vandtanke. Vi opdagede dog delanimeringer ved hovedskottet samt flere knækkede bundstoksflanger, som også Leonora så.
- Hvis vi skulle have tjekket disse bundstokke, skulle vi have lavet en destruktiv test, altså hvor man skal fjerne låget og dermed beskadige båden. Det har sælgeren typisk aldrig lyst til, så længe båden ikke er solgt. For hvem skal laminere låget til vandtanken efterfølgende?
Men hvordan kunne I så se skaden efterfølgende da båden er på Jakob Jensens Bådeværft i København?
- Den skjulte skade (til 270.000 kr. red.) bliver opdaget efter at Sissel og Leonora går på grund med deres båd syd for Amager, hvorved bl.a. er en del af låget til vandtanken var delamineret. Det var derfor nødvendigt at fjerne dele af låget i forbindelse med reparationen og dermed opdagede en defekt bundstok. Den var delaminerede (limninger var slået fra bundlaminatet). Der blev derfor besluttet at fjerne alle låg fra de 4 indbyggede vandtanke, hvor det blev opdaget, at flere bundstokke er gået løs sandsynligvis fra en tidligere grundstødning.
Men Lars, var I grundige nok, da I gennemgik Leonora og Sissels båd i Italien?
- Ja, det var vi helt klart – så grundig, som man kan være. Vi vil altid anbefale at køberen er med når vi undersøger båden, så der er fuld gennemsigtighed i undersøgelsen af båden.
Men har I ikke en forsikring, der kan dække en skade som den at Leonora og Silles båd har?
- Vi har en forsikring, som de eneste blandt de danske besigtigelsesfirmaer. For at forsikringen kan aktiveres, kræver det dog, at vi bevist ikke har udført vores arbejde ordentligt. En sådan forsikring dækker ikke det, som er skjult for øjet eller ikke kan undersøges uden at udføre en destruktiv test, som var tilfældet ved Leonora og Sissels bådkøb, forklarer Lars Olsen.