Glædelig 8. marts fra Skipperi: Vi får kvinderne på havet
I anledningen af Kvindernes Internationale Kampdag er fokus i denne artikel kvinder og sejlads. Der findes initiativer, der bidrager til at få flere kvinder på havet. Initiativer som virker. Nogle af dem kan du læse om her.
Måske er det ikke tid til at kæmpe på hver sin side i kønskampen mere. Måske er det snarere tid til at fokusere på det, der samler. Alt det der peger på ligeværd. Det er der en del sejlerinitiativer, der allerede er godt i gang med. Det kan også være Woman on Water, som Sejlsportsligaen har startet med gigantisk succes.
For også på havet er der plads til både kvinder og mænd og flere og flere kvinder tager roret.
Det ses både på de sejlerskoler for kvinder, som fylder mere og mere i landskabet. Læs fx om Sejlerhjerte, en sejlerskole, som har succes med at skabe tryghed for kvinder og det sker hos delebådstjenesten Skipperi, hvor man arbejder aktivt på at få flere kvinder til at tage styring.
Dansk Sejlunion: Ligestilling mangler
I en tid hvor der til stadighed peges på, at der mangler kvinder i sejlerverdenen og hvor en undersøgelse lavet af Dansk Sejlunion i 2021 peger på at ligestillingen mangler rundt omkring i havnene i Danmark, er det lykkedes Skipperi at nå kvinderne.
Hos Skipperi er der nemlig også plads til kvinderne. Det viser deres data tydeligt og tegner samtidig et billede af, at kvinder er ligeså gode skippere som mændene.
Måske ovenikøbet en smule bedre, hvis vi gør det op i skader. Skipperis data peger nemlig på, at mandlige skippere rammer sten 7% oftere end kvindelige sejlere.
Kvinder vil også gerne tage styring
Data fra Skipperi taler deres eget sprog: 16% af Skipperis medlemmer er single kvinder. 10% af dem har sejlet før og 90% er over 35 år.
Til sammenligning viser tal fra 2019 udgivet af Dansk Sejlunion, at kun 22% er kvindelige medlemmer over 25 år (en undersøgelse lavet af kønsfordelingen på udvalgte områder af sejlsporten)
Kvinderne vil gerne på havet. Kvinderne vil gerne tage styring. Kvinderne har færre ulykker end mændene. Skipperi har succes med at skabe rammerne, så de kvindelige medlemstal er stigende.
Det skyldes til dels deres onboardingprogram, der netop har til hensigt at klæde helt almindelige mennesker på til rollen som skipper på egen båd - uanset køn.
To missioner
Skipperi har to overordnede missioner i denne sejlerverden:
- Tage det elitære ud af at sejle. Alle skal have mulighed for at være en del af denne verden!
- Kvinder kan opleve åbne døre og få lysten til selv at tage roret.
- Vi har en flok, der bruger en flåde, udtalte Skipperis direktør, Bo Hilding til ét af sine foredrag til forrige weekends Boat Show. Og Skipperi har tydeligt bevist, at den flok består af både kvinder og mænd.