Gå til hoved-indhold
Tur
S/Y Sabbat og hele besætningen på vej hjem mod Svanemøllen igen. Foto: Cille Rosentoft

Gustav og Bertil på 20 år overvældes af opgaver og udsætter afgang mod Middelhavet i deres Comfort 32

De to unge københavnere Gustav og Bertil skulle være sejlet mod Middelhavet den 28. juli. Men med en lang to-do-liste, valgte de at udsætte afgangen og knokler nu for at komme afsted i slutningen af august, blogger en lidt bekymret Cille Rosentoft, der er mor til Gustav.

Af Cille Rosentoft |

“I skal bare sætte en dato. Det er første skridt, og så kommer I afsted.”

Sådan sagde alle til os, da vi planlagde vores langtur, sådan står der i alle bøger med gode råd til kommende langturssejlere og sådan sagde vi til vores søn, Gustav, da han startede planlægningen af sin langtur med en ven til Middelhavet.

Deres dato blev sat. Afgang blev planlagt til den 28. juli. Båden blev købt et par måneder før, Roskilde Festival skulle passes og der var også lige planlagt to uger til Italien med hele familien.

Pludselig var der ikke meget tid til båden og til klargøring. Og hvis der er én anden ting, vi også har sagt, har hørt fra andre og læst på side 1 i den vigtige bog om planlægning af langtur, så skal sikkerheden være i orden inden afgang. Man skal med andre ord være sikker på, at båden er sikker, når der sejles afsted.

Interessekonflikt under opsejling

Der var en kort periode en interessekonflikt mellem de to vigtige råd. Skulle datoen overholdes eller sikkerhed og klargøring prioriteres højest?

Heldigvis traf de to unge sejlere den helt rigtige beslutning og valgte at udsætte afgangen og prioritere at få båden klar. Så nu er datoen rykket til den 20.august. Det betyder måske, at de har en smule mere travlt med at komme over Biscayen, men det betyder også, at de sejler afsted med en båd, der er (mere) klar.

Og når vi ser på vejret de sidste to uger, så er det måske helt okay, at tiden bruges på klargøring i stedet for at vente på vejrvinduer i en kedelig tysk havn,

Man får ikke en sejlklar båd til 89.000

Drengene endte med at købe en Comfort 32 Commander i Malmö. Den kostede dem 89.000 dkk, og der var stor glæde, da de endelig fandt den rette båd. De havde været igennem flere forskellige andre

Du finder selvfølgelig ikke en sejlklar båd til 89.000, så de var klar over, at der skulle fikses en del inden afgang. Men som med alle andre båd-historier, viste det sig at være en del mere end de først havde troet. Derfor er de på nuværende tidspunkt ved at få skiftet el på hele båden, deres sejl er forbi UK sails og alle systemer er i gang med at blive gennemgået. De vokser de her dage og bliver endnu mere klar til afgang.

Båden har også været på land hos Jakob Jensens Bådeværft og bunden er nu restaureret med ny bundmaling og nye zinkanoder, søventiler er gennemgået og en enkelt er skiftet.

Læringskurven er stejl!

I samme båd og så alligevel ikke

En stor del af vores ferie er blevet brugt sammen med drengene, hvor min skipper har etableret en slags mesterlære-ordning, hvor både Gustav og Bertil har fulgt med og fået en masse nye praktiske færdigheder, som jo virkelig er en kæmpe fordel, når de skal være alene ombord det næste år.

På et tidspunkt da to do listen synes uden ende og drengene var ved at miste modet og glemme hvorfor de var i gang med dette projekt, besluttede vi at tage en pause fra alle gøremålene og tage ud og sejle for at få dem tilbage på sporet og genfinde eventyrlysten.

Det viste sig at være en virkelig god idé at finde tilbage til dér, hvor hele projektet opstod - nemlig på havet for sejl med alle muligheder foran os.

Vi besluttede derfor at tage på en Øresundstour 4-5 dage i hver vores båd.

Ombord på deres båd var både kærester og venner, og vi fik både besøgt Landskrona, Klagshamn og Lomma, inden de vendte hjem igen for at gribe værktøjet.

I skrivende stund fortsætter arbejdet ombord på S/Y Sabbat og listen bliver langsomt kortere. Men de har en dato, de har fået fat på en mand der kan fikse el ombord og de er ved godt mod. Snart er deres S/Y Sabbat et ægte hjem, som skal danne base for deres eventyr det næste år - og de er ikke kommet sovende til det. Det er også ret okay at lære og jeg er sikker på, at eventyret føles endnu mere eventyrligt, når de kigger hinanden i øjnene og stævner ud i det blå efter at have krydset de fleste punkter på listen af.

Moderens vigtigste råd

Her er så mit vigtigste råd til dig, der er så heldig at have børn der sejler i egen båd. Sejl afsted med dem. Nyd at have dem tæt på, men i deres egen båd. Stå i en fremmed havn og tag imod dem og se hvordan de med ro har indtaget skipperrollen uden panik og hurtige/dumme beslutninger.

Opdag hvordan de mange snakke om at have en plan A, B, C og D ser ud i praksis, når næste generation tager roret som kaptajn på egen båd og helt tydeligt har integreret de mange snakke og gode råd i den måde han (eller hun) forvalter skipperrollen.

Det er fandme vildt og helt særligt at opleve.

Cille

Motor
content-loader
content-loader
content-loader