Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Juan K kan lide Stars rigging, og vil formentlig være trimvenlig. Masten er placeret meget langt tilbage. Det giver en kæmpe fronttrekant. Asymmetrisk spinnaker på det lange bovspryd vil derfor være enorm, ifølge seilmagasinet.no. PR-tegning
Kort Nyt
ClubSwan 28 med tjekkede linjer.

Nu kan man blive ejer af en lille Swan: ClubSwan 28

Det finske værft har succes med sine højteknologiske kapsejladsbåde under navnet ClubSwan. For et år siden lancerede de en ny 43-fods, mindre ekstrem end sine søskende. Nu udvides programmet med endnu en nyhed, ClubSwan 28, der sejles af fem personer.

 

Af Troels Lykke |

Finske Nautor Swan, der er italiensk ejet, vil møde sejlerne og opbygge et langsigtet brand.

Dem, der køber deres modeller i dag, er dem, der var unge i 70'erne, da Swan 65 vandt Whitbread Round The World Race, og Swan 44 og 48 var også tidligere ret cool, selvom de vejer som et ondt år.

ClubSwan 50, som minbaad.dk har testet i Barcelona, sejler som en drøm, og ClubSwan 45 har også virkelig gjort det godt ved kapsejladser.

Den nye ClubSwan 43 bliver en båd, der vil kunne gøre sig gældende i lokale regattaer, og i større regattaer som Fastnet Race mm. (Se fotos i bunden af artikel)

ClubSwan 28 til de unge

ClubSwan 28 vil klart appellere til de unge, og vil samtidig være en platform, hvor sejlere kan tage del i den regattaverden, som Nautor Swan skaber.

ClubSwan 28, hvor prisen ikke er nævnt endny, bliver den mindste model nogensinde produceret af Nautor Swan, repræsenterer ClubSwan 28 indgangen i ClubSwan Racing-verdenen, baseret på konceptet om projektets enkelhed, bådens kvalitet og, selvfølgelig, ren One Design-hastighed, fortæller Nautor Swan på facebook.

Ingen vægtgrænse

ClubSwan 28 vil være egnet til at deltage i One Design-begivenheder på højt niveau, men også være i stand til at deltage i de vigtigste begivenheder rundt om i verden.

Designet af Juan K, vil hun have maksimalt fem teammedlemmer ombord uden vægtgrænser på. Hun er et rent one-design, der rammer vandet i sommeren 2024.

Båden skal være enkel, samt solid. Udformningen af ​​rækken og cockpittet tyder på, at besætningen vil sidde i cockpittet med benene i båden.

Tager X-Yachts bolden op?

Her på minbaad.dk håber vi at X-Yachts følger efter med en afløser for X-79eren, så X-Yachts bliver mere folkelig også med de nye både og igen bliver med både for sejlere med mere almindelige lønindkomster.

Problemet med at producere små både for værfterne i Europa, er, at de er svære at tjene penge på. Men Nautor Swan gør det nu. Tak for det.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader