Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Anna og hendes unge sejlerven, Albert. Foto: Privat

De går blandt de gråhårede - hvordan kan man lokke nye sejlere fra dette århundrede til?

KOMMENTAR. En gåtur igennem havnen afslører tendensen, som vi ser rundt i landets sejlklubber. Der mangler unge medlemmer og aldersgennemsnittet ligger i den høje ende. Det er ikke for at fornærme de gråhårede og erfarne sejlere, men hvor bliver de unge af?

Af Anna Brinch |

Jeg har nu været medlem af min sejlklub i et år i Vordingborg, og har efterhånden erkendt, at der ikke er mere end en håndfuld unge sejlere i min klub.

En gåtur ned af broen afslører, at os, som er under 25 år, er et særsyn indenfor sejlsporten. Det kan selvfølgelig variere fra de forskellige sejlklubber og havne, men overordnet set er der ikke mange unge at finde. 

I en artikel, der tidligere er bragt på minbaad.dk, viser tallene fra 2022, en tilbagegang på 493 unge medlemmer i Dansk Sejlunion. Med knap 56.000 tusinde medlemmer er der kun 5.978 børn- og unge-medlemmer med i landets sejlklubber. 

- Det er superærgerligt, at vi mister så mange børn og unge i sejlsporten. Den udvikling vil vi rigtig gerne have vendt, fortæller formand Line Markert.

I min egen sejlklub, Sejlklubben Snekken, er der aktuelt 16 medlemmer i ungdomsafdelingen, der sejler i klubbens ni optimistjoller. Dette er en god sjat ud af de i alt 300 medlemmer, men hvordan kan klubben lokke flere unge til? I jagten efter svar, har jeg talt med to yngre sejlere, én der har sejlet hele livet, og har mødt sejlads-verdenen online.

Sebastian Emil Hansen 

20-årige Sebastian ejer en Maxi 77 ved navn “Umbrella”, og tilhører Greve Marina. Sebastian købte sin båd uden at kunne sejle, men går nu i sejlerskole i sin lokale sejlklub.

Frederik Østergaard 

22- årige Frederik kommer fra en sejlerfamilie, og har som barn sejlet i optimistjoller i Virksund i Limfjorden. Derudover har han hver sommer været på lange sommertogter med sin familie. 

Siden da har han anskaffet sig sin egen båd, en Albin Accent 26 ved navn Rosé (som vinen), som midlertidigt hører hjemme i Aarhus.

Frederik og båden "Rosé" kan følges på instagram 

De sociale medier inspirerer unge 

I forsøget på at få flere unge sejlere på havet, kan de sociale medier være en stor hjælp. Her kan de unge følge med, engagere sig og drømme sig væk.

De fleste unge benytter ikke hjemmesider i lige så stor stil, som de bruger Instagram eller Facebook. Derfor er det vigtigt at huske de sociale medier, når man som sejlklub eller lignende gerne vil dele sine aktiviteter eller tilbud. 

For mig var de sociale medier med til at inspirere mig til det alternative liv, som sejladsen kunne give mig. Et liv hvor jeg fik ansvar over mit eget liv. Dette er også netop, hvad der fik Sebastian med på bølgen: 

- Jeg havde set mig lun på den frihed, der er i at sejle på diverse YouTube-videoer og fortællinger fra sociale medier. Jeg ringede til min gode ven og sagde “Vi køber en båd og sejler over Atlanten", hvortil han svarede "God idé Sebastian, men skal vi ikke lære at sejle først?"  siger Sebastian Emil Hansen om den første gang ideen om båd-livet dukkede op. 

Ifølge Sebastian var det en god idé at starte i den lokale sejlklub, så han kunne lære om alt fra mand-over-bord øvelser til hvordan man vender båden. Sebastian havde aldrig sejlet før, og kommer ikke fra en sejlerfamilie. Det åbner på den måde op for en helt ny verden. 

Hvordan kan man hjælpe de unge sejlere? 

Så hvis du sidder som en garvet sejler eller medlem af en sejlklub, kan du se disse råd som en håndsrækning fra to unge sejlere, der har haft to vidt forskellige introduktioner til sejlads. 

- Det er svært at blive bådejer som ung, hvis du lige er flyttet til en studieby. Det er min største kritik af det danske sejlermiljø. Bådene er til at få fat på, de er ikke så dyre og hjælpen er enorm. Men at få en plads i Aarhus eller København er praktisk talt umuligt, fortæller Frederik Østergaard.

De lange ventelister er med til at gøre livet som bådejer surt og kedeligt. Hvis man som ung beslutter sig for at være bådejer, besværliggøres processen meget, da man ser ind i ventelister på 5 til 10 år. Når man så endelig får pladsen, har man måske givet op på drømmen eller solgt båden. 

Men sådan kan det jo være for både unge og gamle sejlere. Desværre kan man sige, at de ældre sejlere har et forspring i forhold til de unge, da de som oftest har været skrevet på venteliste i mange år. Frederik har en konkret idé til hvad man kunne gøre, for at lokke de unge til at blive bådejere. 

- Det ville være tillokkende, hvis de danske havne kunne have en kvote, hvor unge under 25 eller 30 år er allokeret en plads. Dette kunne indfases, når ældre sejlere går i land og båden sælges. Hvis man aktivt gjorde mere plads til de unge, ville det også være mere attraktivt at anskaffe sig en båd.

Frederik pointerer desuden, at den store støtte der findes ude i havnene, ikke fejler noget. Han har altid mødt en enorm opbakning fra familie og venner, men i særdeleshed også fra de garvede sejlere på havnen. 

- Jeg søger hjælp og de er vilde med at dele ud af deres viden. Om det er en røverhistorie fra 70'erne eller om det er en halv times hjælp til at lufte motoren ud, så kan man regne med dem.

Hvad kan sejlklubberne gøre ?

Der er mange ting som kan spille ind, når vi snakker om at øge unge-deltagelsen i sejlklubberne eller på bådene. Det er svært, fordi det varierer fra havn til havn, alt efter hvor mange unge der er. 

Der er altid noget, som kunne være blevet gjort anderledes, men fra mit synspunkt mener jeg, at sejlklubber og andre sejlmiljøer vil have stor gavn af at bruge de unges sociale medier. Derudover kan det også være brugbart for mange med studierabatter og tilmed billigere tilbud end hvis man er voksen. 

Der findes allerede mange certificerede ungdomsvenlige sejlklubber, men dette er på baggrund af børn og unge der sejler i optimistjoller og andet i deres juniorafdeling.

Sejlklubber og havne kunne øge deres ungdomsvenlighed ved at prioritere pladser, tale direkte til de unge gennem de sociale medier og have større fokus på at samle de unge bådejere i havnen.  

Motor
content-loader
content-loader
content-loader