Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
- At mange bådejere prioriterer båden først behøver ikke at betyde at de er hjerteløse sejlere, det er nærmere et tegn på passion og kærlighed, siger Lena Nygårds, Brand Manager hos Yamaha Motor Scandinavia. Foto: Troels Lykke

Næsten hver fjerde bådejer vælger båden frem for familien

For mange er kærligheden til båden stor, og ferieplanerne består af lange dage til søs. For nogle er det faktisk sådan at de prioriterer tid med båden, frem for tid med familien, viser en ny undersøgelse fra Yamaha.

Af Troels Lykke |

For mange skandinaver er bådlivet ikke kun en hobby, men en livsstil som indebærer frihed, eventyr og spænding. Yamaha har sammen med skandinaviske bådmedier lavet en undersøgelse som viser at næsten hver fjerde bådejer vælger båden frem for familien, og at mange er parate til at skære ned på andre udgifter for at prioritere båden.

F.eks. rejser og ferier (34 procent), fornøjelser, restaurantbesøg og biografbesøg (26 procent) samt andre fritidsaktiviteter og hobbyer (25 procent).

- At mange bådejere prioriterer båden først behøver ikke at betyde at de er hjerteløse sejlere, det er nærmere et tegn på passion og kærlighed. Det er ikke altid hele familien deler bådinteressen, og det er derfor naturligt at nogle bruger mere tid på at rode med både, og være ude på vandet, end andre. Nogen gange føler man sig næsten mere hjemme ude på vandet end på land, og båden kan være den ultimative afkobling, siger Lena Nygårds, Brand Manager hos Yamaha Motor Scandinavia.

Bådejer sætter pris på de unikke oplevelser

Undersøgelsen viser også at båden for mange er en måde at være sammen med familien på, og bruge tid sammen. Næsten hver anden bådejer (46 procent) bruger mere tid sammen med familien i bådsæsonen takket være båden, og to ud af fem (39 procent) bruger lige så meget tid sammen med familien som på andre tider af året. 

- Som bådejer sætter man pris på de unikke oplevelser som en båd kan tilbyde, friheden til at udforske nye steder, og adrenalinsuset ved at sejle stærkt på vandet. Det er en måde at skabe mindeværdige oplevelser for hele familien på forskellige måder, som leg på vandet, en dag på en ny urørt strand, eller bare ved at overnatte i båden. Selv om det kan være svært for ikke-bådejere at forstå, er det en følelse som dem der elsker bådlivet sætter pris på, fortsætter Lena.

Undersøgelsen viser også at:

  • Næsten alle bådejere er tilfredse med at være bådejere (98 procent)

  • De fleste har båd for fornøjelsens skyld (81 procent), hver femte for fornøjelsens skyld og til transport (18 procent) og kun en procent til transport

  • Det bedste ved at have båd er friheden (38 procent), at kunne komme til steder man ikke kan nå uden båd (22 procent) og nærheden til naturen (16 procent)

  • De fleste bådejere bruger mere tid på at sejle end på service og vedligeholdelse (72 procent)

  • Langt de fleste bådejere har brugt deres båd i hver bådsæson (83 procent), mens kun hver sjette (16 procent) slet ikke har været på vandet i en bådsæson.

Om undersøgelsen: En undersøgelse blev gennemført på fire forskellige platforme mellem den 2. og den 23. februar: Hamnen (S), Båtens Verden (N), Bådmagasinet (DK) samt på Facebook. Der blev først stillet et spørgsmål som sikrede at deltagerne ejede en båd. Kun dem som svarede ja på dette spørgsmål fik lov til at deltage i undersøgelsen. I alt deltog 675 personer fra Skandinavien. 350 fra Sverige, 170 fra Norge og 155 fra Danmark.

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader