Gå til hoved-indhold
Tur
- Når man i en gruppe ser et opslag fra en skipper som søger gaster, er det ret hurtigt afgjort, om man reelt søger gaster eller om man søger økonomi, lyder det fra Foreningen til Langtursejladsens Fremme. Arkivfoto: Troels Lykke

FTLF Kommentarer til negative gasteoplevelser på Sydstjernen: Mange unge oplever knuste drømme på sejlbåde

De seneste år har langtursejlerforening oplevet en tiltagende strøm af den slags bekymrende henvendelser. - Unge mennesker som har sparet op til drømmerejsen på en dejlig sejlbåd med andre unge. Men som ender med en helt anden virkelighed, og knuste drømme, fortæller Kim Bork Mathiesen Formand, FTLF.

Af Cille Rosentoft |

Jeg vil ikke gå ind i den konkrete sag (med de tre unge på Nord - Sydbådene, red.), men blot konstatere, at det ikke er første gang FTLF hører om den slags, fortæller Kim Bork Mathiesen Formand, FTLF.

Gaster som afmønstrer før tid, efter den slags oplevelser omkring manglende sikkerhed, og alt for mange ombord, har ingen at henvende sig til, når de kommer hjem til Danmark. Så de ender ofte med at kontakte FTLF, for at få hjælp, råd og vejledning. - Vi kan desværre meget sjældent hjælpe dem med andet end lidt trøstende ord i situationen.

De seneste år har vi oplevet en tiltagende strøm af den slags bekymrende henvendelser. - Unge mennesker som har sparet op, taget et sabbatår eller orlov, for at komme ud på drømmerejsen i Troperne, på en dejlig sejlbåd sammen med andre unge. Men som ender med en helt anden virkelighed, og knuste drømme.

Glansbilleder på hjemmesider, der ikke holder

Udbuddet af både som tilbyder gaste-/dykkeroplevelser under lunere himmelstrøg er vokset voldsomt. Det er et, indtil videre, ureguleret marked, som for nogles vedkommende primært drejer sig om penge og indtjening. Heldigvis har de fleste aktører fokus på sikkerheden, men der gives ingen garantier.

En enkelt søgning på de sociale medier, giver et meget godt indblik i de store variationer af gastebåde på markedet. Flotte hjemmesider med fantastiske billeder, samt utroligt positive udtalelser fra tidligere gaster på siderne tegner et glansbillede, som måske ikke lever op til realiteten ombord.

Når man i en gruppe ser et opslag fra en skipper som søger gaster, er det ret hurtigt afgjort, om man reelt søger gaster eller om man søger økonomi. - Hvis ejeren ikke selv er skipper ombord, er det sandsynligvis det sidste. Det samme gælder, hvis den daglige køjepris ligger over 250 kr., som er den maks. pris FTLF anbefaler.

Anbefalingen herfra må være, at man som kommende gast spørger kritisk ind til forholdene ombord, inden man forudbetaler gastebidrag. F.eks.:

  • Skippers erfaring og kvalifikationer?
  • Antal af gaster ombord/antal køjepladser?
  • Redningsflåde og redningsveste til alle?
  • Mulighed for at tale med tidligere gaster?
  • m.m.m.

En del af aktørerne har været meget dygtige til at sælge deres togter som ”sejlende ungdomsfællesskaber”. Hele besætningen består af meget unge mennesker, og togterne markedsføres som kollektive oplevelsesture i tropisk eventyrland.

Bådene er udstyret med alverdens vandlegetøj og dykkerudstyr. Til gengæld tager man sig rigtig godt betalt, og fylder bådene op til maks. kapacitet, - eller måske over? Og hvad med sikkerheden ombord?

Jeg kan kun opfordre tidligere gaster, med lignende oplevelser som pigerne i artiklen, til at træde frem med deres historier, så andre ikke får samme slags dårlige oplevelser i  fremtiden.

Kim Bork Mathiesen
Formand, FTLF

Motor
content-loader
content-loader
content-loader