Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
- Vi vil gerne informere om, at der altid har været nul alkohol tolerance på havet, lyder det fra Jannick Sibert. Arkivfoto fra Gran Canaria, Troels Lykke

Kommentar fra Jannick Siebert på vegne af Nord & Syd: Båden gennemgået af professionelle

Vi bringer her en kommentar fra Nord & Syd skrevet af Jannick Siebert. De har forholdt sig til kritikken fra tidligere gaster. - Vi har en intern adfærdspolitik, som skal sikre at både gaster og skippere trives ombord, da fællesskabet er det absolut vigtigste for os, lyder det bl.a. fra Jannick Siebert.

Af Cille Rosentoft |

24-årige Jannick Siebert fra nordogsyd.com/ skriver til minbaad.dk som svar til artiklen: Gaster advarer nu andre mod at være gaster på Nord- og Sydbådene - afmønstrer før Atlanterhavskryds:

Der er ingen tvivl om, at vi har begået fejl, men det er fejl, vi efterfølgende har taget til evaluering og på baggrund af det rettet vores koncept til. Vores ønske er, som skrevet i tidligere mail, at give flest muligt en fantastisk oplevelse, som de vil huske for altid.

Vi vil prøve at dele mailen op i lidt afsnit, så vi får givet et fyldestgørende svar.

Da vi lancerede projektet var interessen enorm, hvilket vi var dybt taknemmelige for og stadig er. Opstarten gik for hurtigt og med den store interesse ønskede vi at give så mange som muligt muligheden for at tage del i projektet.

Klargøring af båd

Som en del af en større klargøring i Grækenland blev Sydbåden, som de 3 gaster var med, udstyret med targabøjle, solceller, forstærkning af glasfiber på hækken, soldæk, batterier, større vandtanke, skift af rig, nye sejl, store rib både og meget andet, inden der skulle sejles over Atlanten.

Vi undrer os derfor over, at det er pigernes oplevelse, at vi ikke havde gjort os umage med at gøre bådene klar til sejlads. Vi er forstående overfor, hvis gasterne har været utilfredse med, hvor lang tid det tog for bådene at blive gjort klar til at sejle - det var vi også selv, men sådan er det desværre ofte op til større kryds når man ikke vil tage chancer med at sejle før alt er i orden.

I forbindelse med klargøringen af båden tilbage, da den blev købt, blev den indrettet med 14 sovepladser med tilhørende plads til opbevaring.

I skriver desuden, at båden kun var godkendt til 10 personer, hvilket ikke er rigtigt - vi kan sende dokumentation på, at den er CE- mærket til 12 og at der var 12+2 køjepladser i stedet for de 10, I skriver.

Redningsflåde og køjepladser

Både båden og redningsflåden var til 12 mand. Det var en stor fejl, at vi tænkte, at vi kunne have to ekstra med, hvorfor vi dog heller ikke sejlede over Atlanten med 14 mand på båden.

Da dette blev bragt op, havde vi det oppe at vende, om vi skulle nedlægge projektet, da vi godt kunne se, at det var en kæmpe fejl fra vores side. Vi sejler aldrig med over 12 mand på båden i dag.

Da vi forberedte alt op til vores store kryds, blev båden inspiceret professionelt endnu engang og en revne i glasfiberen blev som sagt fundet. Det ville vi ikke tage nogen chancer med og det trak ud. De ombordværende gaster fik gastepenge og grejpenge retur fra den dag båden kom på land, som kompensation. (De tre piger, du har talt med i forbindelse med artiklen, fik også også deres penge retur, hvilket - set fra vores synsvinkel - hører med til historien)

Når vi læser artiklen, synes vi, det bliver antydet, at sikkerheden på Sydhavet ikke var i orden, siden de uheldigvis mistede en mast på deres tur over Atlanten. Til det vil vi gerne knytte en kommentar: Vi kan dokumentere, at vi fik båden gennemgået af professionelle og fik i forlængelse heraf et fuldt rig-tjek og tuning & en tilstandsrapport som var i top.

Grejpenge og gastebidrag

I forhold til grejpengene var det et forsøg på at gøre det mere gennemskueligt for gasterne at se, hvad deres gastebidrag blev brugt til. Vi har efterfølgende fjernet opdelingen i gastepenge og grejpenge, så det nu er et samlet beløb, da det skabte en del forvirring.

Vi har, og har altid haft, en del grej ombord, heriblandt gummibåd med motor, der kan trække wakeboards, dykkergrej, kajakker, supboards, harpuner, windsurfer og meget andet. Imens båden lå i havn, var der mulighed for at bruge udstyret, men meget få gjorde brug af dette. Måske vi skulle have været bedre til at sætte aktiviteter i gang, men som du helt sikkert selv ved, er der altid meget at se til, når en båd er ved at blive klargjort og gået efter i sømmene.

Som en del af forberedelserne til Atlanterhavskrydset blev der blandt andet købt ind og fyldt vand på. Vi sejler altid med ekstra vand, så vi ved, at vi har rigeligt. Dette er også grunden til, at alle vores både har ekstra vanddunke på dæk. Det er klart man skal spare på ferskvandet på et kryds, så vi bruger saltvand til at bade i, vaske op og lignende. Vi stiller os en smule uforstående overfor dette kritikpunkt, da det aldrig har været på tale at sejle afsted uden nok vand?

Erfaren kaptajn - men svær kommunikation

Kaptajnen, der sejlede skibet, er en meget erfaren kaptajn, som vi har fuld tillid til. Han har både krydset Stillehavet og Det Indiske Ocean sammen med bådene, forinden turen over Atlanten. Han har taget gasternes bekymringer alvorligt og også rettet til efter det, således at sydstjernen ikke sejlede over, med flere end hvad de skulle være. Der er blevet holdt løbende møder med alle ombordværende, hvor der er blevet givet oplysninger om bedding, kompensation og gennemgået planen.

Arbejdet med at udbedre skaden trak i langdrag, da værftet blev ved med at love datoer, som de ikke kunne holde. Dette var medvirkende til, at det var svært at give gasterne konkrete datoer at forholde sig til efter lidt tid. Mens båden stod på land, valgte vi at betale hotelophold for gasterne. De fik muligheden, om de ville have gastepengene retur eller have betalt hotel. De valgte hotel, da det var dyrere dagligt end gasteprisen.

Det skal hertil siges, at gasterne i deres måde at snakke til kaptajnen på blev grove i kommunikation. Vi er alle mennesker og ved, at man intet positivt får ud af råben og skrigen.

Kaptajnen har haft brug for, at vende nogen ting med baglandet inden han kunne give gasterne svar - lige netop for at kunne give et fyldestgørende svar. 

Det var ikke altid tilfredsstillende for gasterne ikke at få svar i øjeblikket de spurgte, hvilket kan tænkes at være blevet opfattet på fejlagtig vis, desværre. I pressede situationer opfattes ting forskelligt, hvor alle handler ud fra de redskaber og muligheder de har, hvilket betyder at to mennesker heller aldrig vil have præcis den samme opfattelse af en situation.

Budget og regnskaber

Det er fast kutyme på bådene, at der i slutningen af hver måned bliver afregnet og gennemgået mad-økonomi og lagt budget med et max-beløb, som vi forsøger at holde os indenfor, således at gasterne altid ved, hvad rammerne for mad, havn og brændstof-budgettet er.

Da gasterne afmønstrede før tid, har de ikke fået denne gennemgang med, da den som sagt finder sted i slutningen af hver måned. Vi har dog sendt slutbudgettet til de gaster, du har haft kontakt med, og kan se, at den ene ikke har betalt.

Vi kan ligeledes se at slutbudgettet på 1926 var pænt indenfor de rammer, af omkring 2.500 som de havde fået fortalt inden påmønstring. Vi har fortsat vores regnskaber også fra flere år tilbage, så hvis pigerne ønsker yderligere indblik i det regnskab, er de selvfølgelig meget velkomne til at kontakte os og få det fulde budget sendt. Da de ikke har spurgt efter det, så har vi ikke antaget, at de ønskede kvitteringer med videre for alle ting i budgettet.

Fest og druk ombord

I forhold til mængden af fest på de Kanariske øer, har vi ikke gået ind og blandet os i gasternes valg af mængden af fest i de dage båden lå i havn. Vi havde ingen påtvungne regler om fest og alkohol på land, da vi vurderede, at de var voksne individer med eget ansvar.

Vi har sidenhen set os nødsaget til at tage mere topstyring på dette, da vi har erfaret at både fast besætning og gaster gavner meget af fastsatte rammer.

Vi har derfor en intern adfærdspolitik, som skal sikre at både gaster og skippere trives ombord, da fællesskabet er det absolut vigtigste for os. Vi vil gerne informere om, at der altid har været nul alkohol tolerance på havet.

Hård tone blandt langturssejlere

Som en afslutning på ovenstående, kan vi mærke at tonen langturssejlere imellem over de sidste år er blevet utrolig hård. Det synes vi selvfølgelig er rigtig ærgerligt og vil gerne være med til at ændre. Vi drømmer om, at man sejlere imellem kan erfaringsdele, hvor vi kan have en positiv og konstruktiv kommunikation, som gavner alle.

Denne form for sejlads gør, at mange unge mennesker som aldrig ville have overvejet en sejlbåd, kommer ud på havet og på sigt forhåbentligt gavner til det fællesskab, vi sejlere har sammen.

Vi håber ovenstående giver en smule indsigt i vores tanker og handlinger, og besvarer meget gerne yderligere spørgsmål. Som nævnt i forrige mail er I selvfølgelig altid velkomne til at kontakte vores 500 andre gamle gaster eller dem, som netop har krydset Stillehavet, for at høre om sikkerheden og livet ombord.

Alt det bedste fra os herude.

Jannick Siebert, på vegne af hele Nord & Syd

Motor
content-loader
content-loader
content-loader