Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
11th Hour Racing er 34,3 sømil efter førende Holcim-PRB med Kevin Escoiffier, som skipper. I morgen eller lørdag er IMOCAerne tæt på mål i Kap Verde, hvor der er en hurtig stopover. Foto: The Ocean Race

IMOCA 60ernes autopilot styrer bedre end en rorsmand - se super livebilleder da sejlerne passerer De Kanariske Øer

Se update fra 19. januar fra The Ocean Race, hvor On-board-reporterne sender drone-billeder. IMOCA 60erne sejler over 30 knob, se også Bouwe Bekking på VO 65erne JA-JO, der er på andenplads. Sejlerne på VO 65erne er drivvåde, mens IMOCA 60erne surfer i tørvejr i lukket cockpit.

 

Af Troels Lykke |

En af hovedårsagerne til det er, at der denne gang ikke er krav til rorsmændene - en ellers stor nøglefærdighed i alle tidligere sejladser, er at der nu findes stærke autopiloter.

For IMOCA'erne i dette The Ocean RAce bliver drevet af computere - eller autopiloter - i næsten hele løbets varighed.

Holdene bruger de franske NKE-autopiloter, der kan alverdens i forhold til bølger, kræning, hurtigste kurs til mærket, hurtigste kurs til vind-vinkel og hundrede andre ting.

Sail-World spurgte den britiske solo-sejler Sam Goodchild, som er en del af Kevin Escoffiers lige nu førende hold på Holcim-PRB om dette, og han var meget glad for at erkende at - som han udtrykte det - "autopiloten vil gøre arbejdet for 99,9 % " af tiden over de næste 32.000 sømil jorden rundt.

Pjat med at styre ved rattet

At styre båden har altid været kernen i The Ocean Race, og nogle vil sige, at det ikke er den samme sport, hvis en computer udfører den del af arbejdet.

- Pjat, siger Goodchild.

- For mig er det ikke den essentielle færdighed ved sejlads," sagde han på Holcim-PRB-holdbasen på kajen i Alicante.

"Der er så mange andre elementer, der kommer ind i det. Du kunne have Peter Burling (den New Zealand America's Cup-vindende skipper) styrende 24 timer i døgnet, men hvis du går den forkerte vej eller sætter det forkerte sejl op, er han ikke meget værd."

Bruger tid til at trimme autopilot

"At styre er naturligvis et vigtigt element," tilføjede han, "men vi bruger meget mere tid og energi, hvis ikke mere, på at trimme vores pilot, som vi kørte før, så færdighederne har ændret sig, i modsætning til forsvundet."

Den simple kendsgerning er, at IMOCA-bådene ikke er sat op til styre båden i hånden.

Det er ofte meget svært at se, hvor man er på vej hen fra rorsmandspositionen, og besætningen er bedre tjent med at overlade den rolle til autopiloten, bare en solo-sejlere gør det.

"I stedet er deres fokus på at lave løbende justeringer af autopilotkontrollen, mens sejlene trimmes, opsætning og trimning af vinklerne på foils og kølen og sikre, at ballasten ombord - både vandballast og stakken af sejl og lagre - er placeret mhp. maksimal hastighed," lyder det fra sejleren.

Se update her på The Ocean Race' facebookside

Her ligger bådene - se GPS tracker

Se flot drone-video af førende Holicom-PRB IMOCA med Kevin Escoiffier og hans tre gaster og en on-board-reporter:

Motor
content-loader
content-loader
content-loader