Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Jørgen Sunkes fantastiske værk er færdigt og vil kunne ses på bro 5 i Kerteminde Marina. Det ældre smykkeskrin skal bruges til tursejlads. Foto: Morten Grove/Kerteminde Sejlklub
Kort Nyt
Jørgen Sunke fandt Unda via en annonce i avisen. Båden lå i Nordhavnen i København. Der var ikke nogen hæk, og kølen var rådden. Men der var mast. Foto: Jørgen Sunke
Kort Nyt

Smykkeskrin til søs: Kerteminde-sejler Jørgen Sunke var seks år om at restaurere en 109 år gammel 8-meter R-båd

Ylva-sejleren fra Kerteminde, Jørgen Sunke, har gjort verden smukkere med sin 8 m-R-båd. I 2016 fik han båden gratis mod at love at redde den. Men gratis var den bestemt ikke. Ud over 7.500 arbejdstimer har den også kostet et betragteligt beløb i materialer, skriver Fyens Stiftstidende. Se før og efter billeder.

Af Troels Lykke |

Det er lige nøjagtig seks år siden, jeg gik i gang med at restaurere Unda, og det har været lige ved at tage livet af mig, sukker Jørgen Sunke, som i påsken endelig kunne se sin 109 år gamle 8-meter R-båd på vandet, efter i seks år at have gået og repareret på 13 meter båd i en lade, skriver Fyens Stiftstidende, der har fulgt sejlerens byggeri.

Nu flyder Unda, som hun hedder, smukt på vandet i Kerteminde Marina, omtrent lige så elegant og skinnende, som da hun i 1914 blev bygget. Men det har også kostet Jørgen Sunke blod, sved og tårer, samt en brækket arm og andre knubs at nå så langt, skriver Fyens Stiftstidende.

Jørgen Sunke, 77-årige dygtig Ylva-sejler, fik båden foræret, fordi den var i en så ringe forfatning, at de tidligere ejere havde opgivet at renovere den og var klar til at hugge den op, hvis ikke nogen havde mod på at overtage den.

Det havde Jørgen Sunke, men det blev noget mere omfattende, end han havde forestillet sig. Oprindeligt havde han tænkt, at han skulle have søsat Unda i 2019, men der kom altså til at gå fire år mere end planlagt.

7500 arbejdstimer

- Det har været et enormt arbejde og det var aldrig lykkedes uden et kæmpe netværk - et netværk af mennesker jeg ikke engang kendte. Men hver gang, jeg stod med et stort problem, jeg ikke kunne løse, så dukkede der en op med svaret. Det er hele Fyn og omkringliggende øer, der har været involveret i det her, griner han.

Jørgen Sunke har selv brugt mere end 7500 timer på at bringe Unda tilbage til fordums skønhed.

Skal bruges til tursejlads

Båden skal bruges til tursejlads og har køleskab, fryser og toilet ombord, og der er plads til at der kan sove fire mennesker

Det har været et enormt arbejde og det var aldrig lykkedes uden et kæmpe netværk - en netværk af mennesker jeg ikke engang kendte.

Kilde. Fyens Stiftstidende

Se fotos efter 5.000 timers arbejde: nda.dk/?Renovering___5000_timer

”UNDA” – 8mR-BÅD BYGGET PÅ NEPTUN-VÆRFTET I 1914
Unda er konstrueret af Werner Hansen, der bl.a. også stod bag ”NURDUG”-bådene, der var både kendt og frygtet på kapsejladsbanerne. – ”NEPTUN-værftet” – Skovshoveds største virksomhed – var grundlagt af N.H. Nielsen, der var døbt Niels Helqvist Rasmussen – men kaldte sig ”Nielsen” – og efter dennes død i februar 1912 overtager hans hustru Mine Rasmussen virksomheden, og sønnerne Johnny og Villiam driver den videre under navnet ”Brdr. Nielsen”. – ”UNDA” blev i 2017 reddet i sidste øjeblik, og efter en totalrenovering søsat i april 2023 i kerteminde

Unda - 8 m-R-båd fra 1914
Konstruktion     Byggetegning    Werner Hansen efter 1910 8mR-reglerne
Bygning     Skrog, aptering og mast    Bådebygger Brdr. Nielsen, Skovshoved
Længde     12,795 m     
Vandlinie     8,84 m
Bredde        2,23 m
Fribordshøjde 0,7 m
Deplacement     6,57 BRT (lasteevne)
Kølvægt     5000 kg Bly
Sejlareal      115,80
Motor     Penta B Benzin 10 HK     
Læs mere om Unda: unda.dk/?Velkommen_til_UNDA

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader