Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Denmark SailGP Team presented by ROCKWOOL helmed by Nicolai Sehested during a practice session ahead of the KPMG Australia Sail Grand Prix in Sydney, Australia. Friday 17th February 2023. Photo: Bob Martin for SailGP. Handout image supplied by SailGP
Kapsejlads
Denmark SailGP Team presented by ROCKWOOL helmed by Nicolai Sehested during a practice session ahead of the KPMG Australia Sail Grand Prix in Sydney, Australia. Friday 17th February 2023. Photo: Bob Martin for SailGP. Handout image supplied by SailGP

Danmark tager femtepladsen i SailGP efter en dramatisk sejlads afbrudt af ekstremt vejr i Sydney

Hårde vejrforhold forårsagede skader på bådudstyr og SailGP’s eventområde ved weekendens KPMG Australia Sail Grand Prix i Sydney. Det danske Rockwool SailGP-hold sejlede sig til en femteplads, før naturens kræfter satte en stopper for videre konkurrence.

Af Troels Lykke |

Hændelsen, der standsede al videre kapsejlads, fandt sted lørdag aften, da de store katamaraner blev løftet på land med kraner. Vindstød på op til 50 knob udviklede sig hurtigt i området, og udfordrede atleter og kystbesætning under den nænsomme proces med at løfte F50'erne på land.

Efter en hæsblæsende åbningsdag blev lørdagens sejlads vundet af det franske SailGP-hold. Holdet, der er anført af Quentin Delapierre, tog en imponerende sejr på tre kapsejladser i træk.

Det var en blandet dag for danskerne, og det efterlod dem midt af ranglisten på en femteplads. Da SailGP-ledelsen efterfølgende besluttede at aflyse andendagens sejladser, blev det resultatet. Det tæller med på den samlede sæson 3-rangliste.

Podiepladser stadig i spil

Således ligger Danmark seks point fra podiepladserne med kun to sejlgrandprixer tilbage. Skipper Nicolai Sehested indrømmer, at det føles som "unfinished business", nu hvor SailGP-flåden rykker videre til Christchurch i New Zealand i næste måned.

"Det føles på ingen måde som om, vi var i stand til at nå vores fulde potentiale i Sydney, men det efterlader os virkelig spændte på at vende tilbage og genoptage kapsejladsen i næste måned. Det er ikke det ideelle resultat for os, men vi er stadig med, og vi viste stærke tendenser under de udfordrende vejrforhold."

Han fortsætter: "Blæsten var hård og skiftede meget, hvilket gjorde det enormt svært at manøvrere. Det er virkelig udfordrende, når man har planlagt, hvordan man vil gribe det an, og så pludselig er i overlevelsesmode, hvor man bare prøver at få båden rundt på banen i ét stykke."

"Den anden sejlads var lige på – det kan man ikke træne til. Man freestyler og prøver bare at klare banen rundt så godt som muligt.”

På skadesfronten bekræftede Sehested, at det danske vingesejl fik en del skader – men det forventes ikke at holde holdet fra at sejle til de kommende events.

"Alt det udstyr, vi sejlede med lørdag, er fint – det vil sige båden og det mindre vingesejl. Men vi fik lidt lette skader på det midterste vingestykke af vores sejl, som blev opbevaret i vingeteltet på land. Der vil derfor være lidt arbejde med at få det repareret til Christchurch.”

Han tilføjer: "Vigtigst af alt er lettelsen over, at ingen er kommet alvorligt til skade, og vi kan se frem til at fortsætte sæson 3. Jeg synes, det er fantastisk, hvordan alle SailGP-involverede virkelig gjorde alt for at hjælpe hinanden bedst muligt under omstændighederne.”

Næsten to ton plastik fjernet gennem initiativet - More Speed Less Plastic

Sydney var det andet SailGP-event, siden det danske SailGP-hold lancerede initiativet More Speed Less Plastic sammen med partnerne ROCKWOOL og One Ocean Foundation. Den episke kapsejlads ’Down Under’ fører til, at mere end 1,8 tons plastaffald langs kysten vil blive opsamlet og fjernet fra vores have.

Danskerne nåede en topfart på 91,4 km/t i Sydney Havn, hvilket betyder, at 914 kilo plastaffald vil blive fjernet fra havet. Det schweiziske SailGP-hold, der med 96,4 km/t fik løbets hurtigste hastighed bidrager til, at der bliver fjernet 964 kilo plast, som One Ocean Foundation fjerner på deres vegne.

"Vi tog hul på initiativet More Speed Less Plastic i Singapore i sidste måned med at skulle fjerne i alt 1,5 tons plast fra havet. Den mængde har vi slået i Sydney, hvilket er virkelig glædeligt. Vi er vilde med, at dette initiativ belønner os for det, vi er bedst til, nemlig at sejle hurtigt i F50’eren, og at vi kommer til at samarbejde med andre hold på tværs af SailGP for at sejle om noget større end bare sejren på vandet," tilføjer Sehested.

Nu tager SailGP-flåden videre til Christchurch i New Zealand til ITM New Zealand Sail Grand Prix den 18.-19. marts – den sidste begivenhed inden den store finale i San Francisco den 6.-7. maj.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader