Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Foto: Bjørn Larsen

Sådan kom Bjørn fra Middelfart selv i gang med at sejle på Europas floder - fik båd med lavere køl

Bjørn har altid haft sejlbåde og har sejlet en del kapsejlads i andres og egne både. Med alderen blev der behov for en stabil skude, og det skulle være en Rasmus 35. At det lige blev sådan en, skyldes dybgangen på 1,3 m. og en højde på 2,7 meter, for det tillader, at man kan sejle næsten alle steder på de Europæiske floder og kanaler. 

Af Anna Brinch |

Bjørn fra Middelfart fortæller videre til Minbaad.dk, om deres sejlture igennem Europa og hvordan de købte deres båd.

Der var to gode grunde til, at det var relevant at sejle gennem floder og kanaler. Fruen brød sig ikke om at sejle på skrå eller i bølger og så det forhold, at vi nok er en smule frankofile og vilde med Holland. Så da arbejdslivet gjorde det muligt tog vi afsted i maj 2013 med vores hjemmestrikkede foldbare signalmast solidt monteret på Rapanden. 

Igennem tre somre sejlede vi gennem Tyskland, Holland og Belgien til Frankrig hvor vi overvintrede i Saint-Jean-de-Losne. Næste sommer gik med en tur rundt i midt Frankrig op til Paris og så retur til vinterhavn i Sevojeux på Saône. Tredje år gik det hjemad via Meuse og Mittellandkanalen. Undervejs havde der været flere hold gæster om bord, lange perioder med mig og fruen men også et par måneder som singlehand sejler. 

En ny båd

Efter hjemkomsten tilbragte vi et par år med sejlads i den hjemlige andedam, men kiggede hele tiden efter en passende båd til en ny tur. Den første tur havde givet os en klar ide om hvad denne båd skulle kunne og hvad den skulle rumme.

En dag i oktober 2017 var der en båd til salg hos udlejningsfirmaet Canalous. Den matchede de behov vi havde, så et par dage senere tog jeg og en kammerat flyveren til Paris og lejede en bil til Briare, hvor den lå. Vi lejede båden i 3 dage for at være sikker på at få den godt prøvet af. Efter svære forhandlinger blev den afregistreret i Frankrig og har nu ”hjemhavn” i Middelfart.

Kravene var som følger:

2 separate kahytter, så der var plads til gæster.

2 badeværelser med brus, fordi man i Frankrig ikke kan regne med, at sådan noget findes i land. 

Funktionelt køkken, da vi har ikke godt af at spise ude mere end et par gange om ugen

Dæksalon med indvendig styreplads fordi det kan godt regne lidt et par gange om måneden.

Rummeligt agterdæk ovenpå agterkahyt med en styreplads. Vi som sejlbådssejlere er vant til at være ude i det fri, når vi sejler, og her indtager vi 90% af vores måltider.

Agterplatform med plads til cykler. Fordi vi også har en cykeltrailer, et el- løbehjul, og det er dejligt ikke at have dækket fyldt op med grej. Desuden lægger vi ofte til med hækken og så er det lækkert at kunne gå direkte ned på agterplatformen.

Rimelige adgangsforhold og ombordstigning. Fordi vi efterhånden har passeret de 70 år og trin over 25 cm er anstrengende og der må også gerne være noget at støtte sig til. I Moïse er der trapper ned til køkkenet og til agterkahytten samt trappen op til agterdækket og derfra ned til agter platformen, men alle trin er af en passende højde.

Lav dybgang og max højde på 3,40 meter. Dybgangen blev på 0.9 m. og det er optimalt. Højden blev på 3.4 m. i laveste konfiguration, hvilket har været nok til at sejle under den laveste bro på Canal de Nivernais og under alle broer på Canal de Midi. Ikke uden at vi har skrabet på, men vi kom igennem.

Glasfiber eller stålskrog. Moïse er af glasfiber og fra 2008, hvor man ikke fedtede med hverken glas eller fiber. Så skroget er solidt, hvorimod konstruktionen af skotter under gulvene er mindre hensigtsmæssige. Men ved at bore et antal huller i dem, er vi sluppet af med indelukket vand. Så det eneste vi har skullet reparere er befæstningen af søgelænderet, der var skruet fast i træ, der var støbt ind i rælingen .

Økonomisk motor. I Moïse var en 50hk Nanni diesel, der på rene kanal træk forbruger 1.2 L. i timen og på stræk med flodsejlads bruger 1.7 L. i timen. Da tanken er på 300 L., er det nok til at køre mindst en måned uden at tanke, og det har været guld værd. På samme måde er vores vandtanke på 2*400L nok til, at vi kan nøjes med at tanke vand en gang om ugen, selv med daglige brusebade.  

De første sæsoner på floderne 

Jeg har aftalt med Troels fra minbaad.dk, at jeg over det næste år vil lave en beretning for hvert af årene vi har sejlet i Moïse (Moses) fra 2018-2023.  De tre sæsoner jeg nævnte i denne artikel var fuld af oplevelser, flot natur og skønne byer, og hvis I vil se hvilke ruter vi valgte, så læs med i næste artikel. Indtil da, håber vi at vi får en god sommer på alle vande i Europa.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader