Bådebygger-veteranen Poul Oddersborg havde mange flotte både på sin samvittighed - nu er han gået bort
NEKROLOG. Poul Oddersborg, der blev 80 år, nåede også at blive dansk mester i Piratjolle. De senere år var han aktiv Fyn rundt i sin hurtige selvbygget og selvdesignede Odderborg 22, der lå i Ballen ved Svendborg. Han nåede også at bygge OK-joller til Thailands konge og meget andet.
Nekrolog skrevet af Danmarks Museeum for Lystsejlads.
Poul Oddersborg er afgået ved døden lørdag d. 18 marts efter kort tids sygdom. Poul var hele sit 80-årige liv knyttet til vand og sejlads.
Som næstældste søn ud af fire brødre var opvæksten i Nyborg stærkt præget af den afsluttede krig. Pouls far blev taget af gestapo (efter en sabotageaktion mod færgerne) i slutningen af krigen og døde ret ung efter ophold i KZ Lejre.
Så Pouls mor var alene med 4 sønner, men Poul blev heldigvis stærkt støttet af sin bedstefar.
Vandet trak i Poul. Først med små hjemmelavede både i slottets voldgrav, men hurtigt i lidt større hjemmebyggede fartøjer.
Tiderne var til smalhals, så første forsøg var en båd bygget af masonit. Båden holdt kun til midt på Nyborg fjord, hvor den sank med to drenge ombord. “Hvad gjorde i så” kan man spørge, og svaret viser Pouls flegmatiske holdning til tilværelsen: “ja, vi svømmede jo i land”.
Drengene opholdt sig på havnen tidligt og sent. Da bådebygger (snøvle) Petersen så Pouls interesse for bådebygning tilbød han ham en læreplads, og det blev så begyndelsen på hans professionelle karriere.
Gemytlig personlighed
Pouls gemytlige personlighed og hans håndværksmæssige kvalifikationer blev værdsat af alle omkring ham. Atter ser vi hans hjælpsomhed: Den værste opgave for lærlingene var at bære lokumsspanden ud på molen og tømme den der. Det tilfaldt oftest Poul. Når vi spørger, “hvorfor gjorde du det hele tiden” så er svaret typisk “ja, nogen skulle jo gøre det”.
Efter læretiden læste Poul et års tid på Teknikum i Helsingør, men det var ikke ham at konstruere fragtskibe i stål - nej, det skulle være træ. Så han aftalte med forstanderen “at det var bedre at være en dygtig håndværker end en frustreret ingeniør”.
Så tilbage til Walsteds bådebyggeri på Fyn
Poul valgte sidst i 60erne at starte for sig selv i en lade i Heldager, hvor han byggede optimistjoller. Kort tid after købte han en nedlagt landbrugsejendom på havnen i Fjellebroen. Her byggede han i en årrække optimistjoller, Svendborg joller, Pirater og OK joller og startede en flåde af Moth joller. Det blev til flere hundrede af hver slags.
Værftet i Fjellebroen blev et samlingssted for sejlere fra nær og fjern. Poul var alene, men havde to lærlinge. Det var en speciel arbejdsplads. Man kunne komme og gå som man ville, og det var også tilladt at arbejde natten igennem.
Det skete ofte, fordi opgaverne var så interessante, at lærlingene ikke var til at jage hjem. Pouls oplæringen af de to, Henrik og Tommy, viste sig at være af verdensklasse. Begge har siden været meget værdisatte medarbejdere, og Tommy endog ejer af et restaurerings værft i Bristol med op til 100 medarbejdere.
Poul forsatte i nogle år i Fjellebroen, indtil han mødte Marianne, en ungdomskæreste, der blev hans livs kærlighed.
Nu blev familien en del (men stadig kun en del) af Pouls liv. Familien flyttede til Vester Skerninge på Sydfyn, og efter at have sat hele huset i stand, startede Poul endnu en gang et værft, nu som enkeltmandsvirksomhed.
Det var stadig joller og små kølbåde der blev produceret, nu også i glasfiber. Senere flyttede familen og værftet til Gudme, hvor de købte en nedlagt husmandssted. Poul passede værftet, og Marianne haven og de tre drenge.
Tiden indhenter os alle, også Marianne og Poul, der måtte indse, at værft og have efterhånden blev en for stor mundfuld. Og ægteparret solgte Gudme huset, og flyttede til en mindre bolig i Ollerup.
Dansk mester i Priatjolle
Pouls sejlede hele livet alt det, han kunne overkomme. Og ikke kun sejlede, men også underholdt alle med sit ukuelige humør. Poul startede sit egentlige sejlerliv i søspejdernes Ålborgjoller, og gik dernæst over i Piratjolle, hvor han ofte sejlede med en af sønnerne som gast. Han vandt DM med “lærling” Henrik som gast, og senere i hans egen konstruktion, Odder 22, blev han hurtigste båd i Fyn rundt.
Pouls entusiasme for kapsejlads kunne føre til sjove situationer. En gang, hvor Poul havde der ene ben i gips, ville han starte i en piratjollesejlads, i temmelig hårdt vejr. Uheldigvis var overdommeren netop den kirurg, der havde opereret hans ben. Overdommeren aflyst sejladsen med følgende motivering: sejladsen er aflyst indtil Oddersborg er sejlet til land.
Også OK jolle klassen sejlede han i mange år. I denne klasse husker de fleste de bizarre måltider i Bandholm, for ikke at tale om sjove tiltag under VM i Holland og Kielerugen. Poul var alles yndling og også blandt de udenlandske deltagere. Poul var de sidste år en skattet del af de frivillige på Dansk Museum For Lystfartøjer, hvor han også var en fornøjelse at arbejde sammen med..
Poul bliver savnet af os alle
Født 24. Jan. 1943. Bisættelsen finder sted kl. 14.00 i Østre Skerninge kirke, lørdag den 25 marts.
Kongelig kunde
Der stod hverken efterløn eller pension på dagsordenen, for Oddersborg var 65 år han havde travlt i bådebyggeriet på Sognevej 31 i Gudme.
I 1970 grundlagde Poul Oddersborg et bådebyggeri i Fjellebroen. Her fik han travlt med at bygge konstruktøren Bjørn Jensens Svendborg-joller og senere efterfølgeren Impala-både. Han havde på et tidspunkt sit bådebygger i V. Skerninge og flyttede i slutningen af 1980erne til en tidligere landbrugsejendom i Gudme. Poul Oddersborg har haft både den thailandske konge, Bhumibol Adulyadej, og US Coast Guard som kunder, når han leverede smukke OK-joller, som også mange danskere har købt.
Poul Oddersborg har flere gange været danmarksmester i piratjollen, som han allerede som ung mand i Nyborg gjorde sig gældende i. I en årrække var Poul Oddersborg aktiv i bestyrelsen for Lundeborg Sejlklub og har været med til at afvikle flere sejlsportsstævner, det skrev Fyens Stiftstidende da Poul Oddersborg blev 65 år.