Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
I Assens er man omkring 20 frivillige lige nu, og derfor sagde de ja, da de blev spurgt, om de ville overtage båden fra kollegerne på den jyske side af Lillebælt. Foto: Dansk Søredningsselskab

Stærkt svensk søredningsfartøj styrker redningsaktioner fra Assens

Da redningsstationen på Årø valgte at nedlægge sig selv spurgte de om man i Assens ville have en svensk redningsbåd, der er stærk og har 2 x 275 hestekræfter

 

Af Troels Lykke |

Det er redningsstationen under Dansk Søredningsselskab, der har fået overdraget et svensk fartøj med 2 x 275 hk dieselmotorer, oplyser stationsleder Bent Christensen.

Søredningsstationen er en slags autohjælp til søs, hvor frivillige rykker ud med kort varsel til alt fra grundstødninger og til mere skarpe aktioner såsom eftersøgninger under ledelse af Forsvaret. De frivillige i Assens har de seneste par år benyttet en hurtigtgående - og åben - RIB-båd, fortæller Fyens.dk.

Den bliver nu suppleret af det tidligere svenske søredningsfartøj, der er noget af en opgradering i forhold til den nuværende båd.

- Det blev bestemt i slutningen af november (2022, red.), fordi stationen på Årø valgte at nedlægge sig selv, da de ikke var folk nok, fortæller Bent Christensen.

Kan bjærge større fartøjer

Det kræver typisk 15-20 mand at bemande en redningsstation, der kan rykke på meldinger døgnet rundt alle årets dage. I Assens er man omkring 20 frivillige lige nu, og derfor sagde de ja, da de blev spurgt, om de ville overtage båden fra kollegerne på den jyske side af Lillebælt.

De frivillige kan i princippet løse de samme opgaver som tidligere. Fordelen ved den nye båd er, at man kan være længere ude på opgaver - især i dårligt vejr.

- Der er grænser for, hvor lang tid man kan være ude i en åben båd, konstaterer Bent Christensen, der tilføjer, at man går fra at kunne bjærge 40 fods sejlbåde til noget større fartøjer.

Kilde. fyens.dk

- Vi kan trække en fiskekutter med den her, understreger han.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader