Penge hjælper ingenting til The Football World Cup in Sailing, siger holdkaptajn Frederik Korsgaard
26-årige Frederik Korsgaard er ny kaptajn for det danske hold i SSL Gold Cup, efter tidligere medaljetager Jonas Høgh-Christensen droppede rollen. Frederik trådte til for fire uger siden og tog ansvaret for at udpege besætningen, heraf flere H-bådsejlere. 27. november går starten på Gran Canaria
For kun fire uger siden blev Frederik Korsgaard spurgt om han ville påtage sig rollen som captain for Danmark efter at den tidligere Jonas Høgh-Christensen kastede håndklædet i ringen.
Men Frederik fik frie hænder til at samle det hold, der skulle sejle under Dannebrog til NationsVM.
“Jeg meldte klar med det samme”, siger Frederik Korsgaard, der til daglig sejler med sin far Mads Korsgaard. Frederik er fordækker på H-Båden DEN 470 og dermed en del af det hold, der i august sejlede en 7. plads hjem til VM i Italien. Begge er medlem af den royale sejlklub, KDY.
Droppede jagten på OL
“Jeg startede i Optimistjolle, da jeg var ni og i mange år var jeg på vandet fem-seks gange om ugen. Træning og kapsejladser næsten hele året rundt. Jeg sluttede i 29’er og havde en plan om at springe fra den over til 49’er, men jeg valgte at hellige mig studierne og slukke OL drømmen. Men jeg bruger stadig, så meget tid jeg kan afse på vandet og sejler Luffe 40, H-Båd og snart også X99,” fortæller Frederik Korsgaard.
God form tæller
“Jeg glæder mig til NationsVM og ser det som en gylden mulighed for Danmark til at vise, hvad vi kan præstere på vandet”, fortsætter Frederik Korsgaard.
“Først og fremmest synes jeg rigtig godt om valget af RC44, som til lejligheden går under betegnelsen SSL47. Båden kræver en god fysik - sejlene skal naturligvis håndteres hele vejen, men der skal også hænges på opkrydset, selv i lette vindstyrker. Så bådtypen belønner på den måde de besætninger, der er i god form. Penge hjælper ingenting”.
Taktisk krævende kulfiberracer
“SSL47 er ren kulfiber og dermed en 100% racer. Det er store både med mange ombord, men de er helt ens og for at udjævne eventuelle bittesmå forskelle, bytter vi tilmed rundt fra sejlads til sejlads, så hver besætning konkurrerer én gang i hver af de fire både i løbet af dagens fire sejladser. Så det er på alle måder helt lige forudsætninger. Derfor kommer det taktiske spil imellem bådene undervejs til at fylde meget i kombination med holdets boathandling og kravet til sejlernes fysik. Netop ting der er helt grundlæggende og klassiske sejlsportsdyder. Det kommer til at give rigtig tætte opgør og det tror jeg, der er mange, der gerne vil se og følge med i.
Ingen proffer eller OL-sejlere om bord
Det danske hold kunne ikke lokke prof-sejlere om bord, noget ærgerligt da der faktisk er flere danskere, der kender RC44ereen, men besætningen får kun betalt flyrejse og ophold på Gran Canaria.
“Vi har ingen af de nuværende eller tidligere danske olympiske sejlere med ombord. En del af de andre lande stiller med OL deltagere og vi er naturligvis spændte på om vores niveau er godt nok til, at vi kan bide skeer med de besætninger, som på papiret ser stærkere ud. Vores force kan til gengæld være, at vi er vant til at skulle indgå på forskellige hold hen over sæsonen - selvom vi kun har trænet en enkelt gang sammen, er fornemmelsen, at vi er en velsmurt maskine. Og vi er alle sammen enige om, at vores chancer for at komme videre fra 1/4 finalerne afhænger af, hvor godt vi fungerer som hold”
Holdet med Høj Jensen ved rattet
Danmak skal bl.a. op mod Storbritannien, Tyskland, Holland, New Zealand, Australien og Italien. Frederik Korsgaard sejler med som gast, mens rorsmand på det danske hold bliver den 11. dobbelte verdensmester i H-båd, Claus Høj Jensen, mens de øvrige gaster er fordækker Mads Christian Taatø, storsejlsgast Jacob Guhle, grinder Frederik Dahl Hansen, trimmer Skipper Hermansen, Kristian Præst og pitman Morten Harmsen.
Danskere skal i kamp 27. november
Danmark er seedet blandt de otte bedste nationer og går dermed direkte i kvartfinalen, hvor holdet er i pulje med topseede Storbritanien. De rød, hvide sejlere skal ifølge planen i ilden første gang mandag den 27. november kl. 11.30. Sejladserne dækkes live og kan følges på Youtube her: ssl-goldcup.com/