Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
De fem både er klar i dag og sejler mod Brasilien. Alle kæmper for ikke at få grejproblemer, for de er svære at løse flere hundrede sømil fra land. Foto: Sailing Synergy
Kapsejlads
The Ocean Race 2022-23 - 24 February 2023 In-Port race in Cape Town. 11th Hour Racing Team.
Kapsejlads
The Ocean Race 2022-23, 24 February 2023, Cape Town In-port race, Team Malizia
Kapsejlads
The Ocean Race 2022-23 - 24 February 2023 In-Port race in Cape Town. 11th Hour Racing Team.

Fem IMOCA 60ere forlader Cape Town - kurs mod Brasilien - 12.750 sømil venter og måske isbjerge

Med 12.750 sømil vil 3. ben i The Ocean Race være den længste nogensinde i de 50 år og 14 udgaver, siden dette løb startede. Det sker ved middagstid i Cape Town søndag 26. februar. Det bliver den mest følelsesladede afgang for venner og familie. Isbjerge kan blive en trussel.

 

Af Troels Lykke |

Når de fem IMOCA-både begiver sig ud på det fjerneste hav på planeten Jorden, er der meget på spil i The Ocean Race

Der vil være masser af farvel-tårer, når sejlerne i dag i Cape Town kl. 13.15 dansk tid, begiver sig ud på et eventyr, der forventes at vare mere end en måned mod Itaij i Brasilien, henver det Indiske Ocean og videre ud i Stillehavet.

Den todobbelte veteran fra løbet Charlie Enright, skipper på 11th Hour Racing Team:

"Da ruten for dette løb blev annonceret, kom alle ret hurtigt ind på dette ben som det store. Du ved, det vil være et sted mellem 30 og 40 dage."

Der er gode grunde til at elske og hade det sydlige Ocean. Selv i et forår på den sydlige halvkugle kan det på så dybe breddegrader være ubønhørligt koldt.

Isbjerge kan være en trussel

Koldt nok til, at isbjerge kan være en trussel og noget, der kan overvåges på radar. I lange perioder under passagen fra Kap det Gode Håb til rundingen af Kap Horn er du mere end tusind sømil fra andre mennesker.

Bortset fra når astronauterne flyver over hovedet, omkring 500 kilomoter oppe i rummet på den internationale rumstation.

Sydhavet er også en sejlers drøm

Men Sydhavet er også en sejlers drøm. Den ultimative slædetur, hvor du kan have det sjovt med at surfe på store bølger i uger i træk. "Sydishavet kan være utroligt," siger Enright begejstret.

“Jeg mener, det er store vestenvinde uden læ er en sejlers drøm, og du kommer til at sejle i medvind hele tiden. Men det er også en ret forræderisk del af verden. I de to foregående udgaver af løbet har vi været på begge sider af det. I 2014/15 var vi en gruppe unge fyre, og det var et magisk øjeblik at lede VO 65eren rundt om Kap Horn. Men i den næste udgave af løbet tabte vi en rig omkring 50 sømil efter at have rundet Kap Horn. Så Sydhavet kan give og det kan også tage.”

Fik gaster med pga. 3. ben

Paul Meilhat, skipper på Biotherm, var for sent tilmeldt The Ocean Race. Den franske skipper fortæller at det 3. ben gjorde det lettere for ham at sælge for at overbevise sine IMOCA-sejlere om at slutte sig til besætningen.

"Da jeg annoncerede projektet og sagde, at jeg ledte efter mandskab, bad de alle om at lave dette ben. Dette er det ben, som alle - offentligheden, journalisterne - alle taler om, fordi det er næsten halvdelen af løbet målt i sømil, det er det længste i dette løbs historie. Så ja, det er et stort ben.", siger franskmanden.

IMOCA 60 stilling efter 2. ben
                                                   Leg 1  Leg 2  Total
1    Holcim - PRB    Holcim - PRB    5    5         10
2    11th Hour Racing Tea        4     3                 7
3    Biotherm Racing        2          4                    6
4    Team Malizi Team Malizia    3    2                5
5    GUYOT environnement -     1       1             2

Se start på facebook, Europsport eller www.youtube.com/@TheOceanRace/streams

Her følger du båden mod Brasilien via Tracking

Motor
content-loader
content-loader
content-loader