Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Man sidder højt i kahytten på Nordship 420 Dæk Salon, hvor der er store vinduer, der sikrer meget naturligt lys. Fotos: Troels Lykke
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kæmpe agterkøje er der også om bord.
Kort Nyt
Kort Nyt
Thomas Dan Hougaard står her på boot med en Nordship 420 og en Faurby 400, der også udstilles på Fredericia Boat Show i februar og marts 2023.
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt

Nordship 420 DS præsterer top 10 bådbyggerkunst på boot i Düsseldorf

Døm selv når du ser på billederne af en aptering og materialevalg, der næsen slår alt så vores kolleger i Norge og Tyskland også falder i svime over det flotte håndværk de også på Nordship 420 DS, der da også koster 5,8 mio. kroner i en luksusudgave.

 

Af Troels Lykke |

Der er flere hundrede sejl- og motorbåde på boot, hvor 1.500 udstillere fra 68 lande lige nu arbejder og viser udstyr og både frem til søndag 29. januar 2023.

Al snak om krise synes forstummet på udstillingen alle de steder vi har besøgt på udstillingen i Tyskland. Hos Princess, Marex, Bavaria og andre steder.

Og når man som os taler med Elvstrøm Sails ny salgschef, 33-årige Peter Lang, der på deres boot-stand fortæller han, at der stadig købes fint med sejl.

- Det går faktisk rigtigt godt, vi har stadig stor efterspørgsel på sejl, siger Peter Lang.

Kronisk kø ved Nordship 420 DS

Og ved bådene kunne vi i fire dage konstatere ofte lange køer ved bådene, fx ved den danske Nordship 420 DS, der er tegnet af Lars Buchwald og Arne Borghein.

Båden er opgraderet en del med ny køl med vægten dybere placeret, højere mast og mere sejlareal fra Elvstrøm Sails og vantene er placeret helt ude i borde. Der er også kommet et permanent bovspryd på, så den nu ikke længere er en Nordship 400 DS, men 420 DS.

En af ejerne af Nordship, Thomas Dan Hougaard, forklarer til minbaad.dk, lige før kunderne kom klokken ti, tirsdag morgen.

- Båden bliver mere velsejlende og nu har vi fået et fast bovspryd til flyvesejlene, men båden er stadig stærk med stålramme, der holder rig og køl helt fast. Skaftet på kølen er blevet lettere og buben (torpedobulb, red.) i bly er blevet tungere, der giver bedre sejlegenskaber. Nu glæder vi os til at vise den frem på Fredericia Boat Show i slutningen af februar, lyder det.

- Vi har haft mange på besøg, faktisk med kø hele tiden, dem der har booket en aftale, har kunne være om bord i 30 minutter, siger Thomas Dan Hougaard.

Fantastisk aptering 

Båden får kæmpe ros for apteringen, der må sige at være i top 10 på boot-udstillingen i Düsseldorf, og det siger ikke så lidt. Det er dansk bådebyggerhåndværk, når det er bedst.

Der er solgt tre Nordship 420 DS, der koster 5,8 mio. kroner sejlklar, men så er det også med alverdens ekstraudstyr, bovpropel, foldepropel, Elvstrøm Epex laminat-sejl og meget, meget andet.

Nordship 420 DS
LOA 12,80m
LWL 10,80m
Bredde 4,00m
Dybgang 1,90m
Mange træk muligheder, løfte-køle, tvilling køl og dobbelt ror
Storsejl 50 m2
Fok 34 m2
Ferskvandstank 370l
Brændstoftank 375l
Vægt 10.500 kg
Køl 3.600 kg

Se flere billeder hvor båden sejler i Lillebælt

Motor
content-loader
content-loader
content-loader