Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Der var kraftige pust da starten gik i Cape Town.
Kapsejlads
The Ocean Race 2022-23 - 26 February 2023, Start of Leg 3 in Cape Town. 11th Hour Racing Team suspended racing to assess the damage on two battens.
Kapsejlads
The Ocean Race 2022-23 - 26 February 2023, Start of Leg 3 in Cape Town. Biotherm.

Biotherm og 11th Hour Racing Team suspenderede sejladsen efter start i Cape Town efter pludselige vindpust

Det gik galt for Biotherm og 11th Hour Racing Team blot et par minutter inde i denne monsteretape fra Cape Town til Itajaí i Brasilien. En tur på 35 dages nonstop sejlads. Se video fra starten med de imponerende både. Hocim -PRB i front.

Af Troels Lykke |

Der var 'ingen vind', og der var 'for meget vind' da starten gik søndag i Cape Town for de fem IMOCA både i The Ocean Race.

Det er ikke den kraftige vind, der forårsagede problemerne for bådene, det var de pludselige vindstød, der kom ud af ingenting.

Til tider krængede Team Malizia, Team Holcim-PRB og GUYOT environnement Team Europe 45 grader, da vindstødet ramte deres rigge.

Udstyret stønnede under de pludselige stødbelastninger. Det var et af disse vindstød, der så ud til at beskadige et beslag i 11th Hour Racing Teams storsejl. 

Lettelse med to timers stop

Så for Charlie Enrights besætning må det være en lettelse at sejle tilbage. Det amerikanske hold var i stand til at sænke storsejlet til dækket for at inspicere skaden. Det viste sig at være relativt lille, nemlig et beslag som holder det øverste batten (sejlpind, red.), som holdets administrerende direktør Mark Towill forklarede.

Holdet suspenderede formelt løb, hvilket under løbsreglerne betød, at de skulle vente mindst to timer, før de kunne starte igen, selvom reparationen tog betydeligt kortere tid.

Enright var typisk filosofisk omkring skaden og den deraf følgende forsinkelse.

»Vi kom ikke helt uskadt ud af Table Bay. I den sidste højrisiko-manøvre fik vi ikke forsejlet hurtigt nok rundt og forhastede muligvis manøvren lidt. Vi bemærkede meget hurtigt skaden. 

"Vi har faktisk det, vi skal bruge til at udføre reparationen ombord, men det ville sende os sydpå uden reservedele. Det er billigere at indstille løbet nu, da du kan gøre det i minimum to timer, hvorimod der efter de første 12 timer af løbet ville være en obligatorisk 12-timers suspension.

"Vi vil ordne det her ordentligt, inspicere alt, og vi har en plan med shore-teamet, som vil bringe ekstra reservedele frem, så vi kan sejle dette ben, som vi havde planlagt, og ikke blive kompromitteret," siger rorsmanden.

"To timers [forsinkelse] over 35 dage med alle de forskellige systemer og overgange, som vil ske mellem nu og da, vil sandsynligvis ikke være forskellen. Jeg siger ikke, at bådene ikke er færdige inden for to timer efter hinanden, men det er sandsynligvis efter, at kortene er blevet blandet et par gange," sagde Enright. Det amerikanske hold genstartede efter den obligatoriske to timers ventetid kl. 1507 UTC.

Biotherm sejlede i havn

Mens 11th Hour Racing Team aldrig følte behov for at sejle tilbage til marinaen ved V&A Waterfront, vendte Biotherm tilbage til kysten.

Da én ting gik galt på den franske båd, dominerede det i det næste problem og det næste efter det, som den britiske besætning Sam Davies forklarede, mens hun hjalp med at sikre båden tilbage til kaj.

Davies var overbevist om, at det var den rigtige beslutning at vende tilbage til kysten, selvom det var meget smertefuldt efter at have ført flåden fra startlinjen.

"Det ville have været en rigtig smerte at reparere til søs, fordi vi ikke har kuglelejer nok".

Skipper Paul Meilhat tog begivenhederne i stiv arm: "Vi er stadig ved godt mod og motiverede til at komme tilbage til løbet. Det er et langt ben"

Holcim - PRB fører med 11,7 sømil foran Guyot environnement. Biothern er på 3. pladsen med 33,5 sømil op til førende båd.

Her følger du båden mod Brasilien via Tracking

Motor
content-loader
content-loader
content-loader