Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Selvom "Bifrost" er stor og tung, så bevæger den sig selv i en let vind. Foto: Bertil Konow

Borghegn 45 - Min Båd med Nicolas Bødker: Velsejlende 18 tons stålbåd designet af Arne Borghegn

Her møder du Nicolas Bødker (55) fra København Sejlklub og "Bifrost", en 45-fods stålbåd designet af Arne Borghegn. Bødker er på vej mod Middelhavet, men ligger lige nu i Camaret-sur-Mer og venter på godt vejr til at krydse Biscayen.

 

Af Anna Brinch |

Nicolas, hvorfor skal man købe en båd som din?

- Det, som er specielt ved denne båd er, at den er bygget af stål og dermed er stiv og solid. Den bryder gennem bølgerne, og der er intet, som giver sig, bevæger sig i riggen eller skroget, forklarer Nicolas og forsætter: 

- Ja, der er mere arbejde, men det er ikke ligesom en bil. En times vedligholdelse og 23 timers sejlads kan gøre meget i længden. Når man holder øje og får det lavet, så holder det også i mange år. 

Nicolas fortæller desuden, at S/Y Bifrost er en jordomsejler designet af den kendte, danske skibsdesigner, Arne Borghegn, med det formål at kunne gennemføre langturssejlads såvel syd som nord for polarcirklen.

Borghegn var Danmarks mest produktive skibsdesigner og hans designs er blandt andet kendte for deres sejlegenskaber og høje kvalitet.

- Min båd føles sikker at sejle i, fordi der er et centercockpit, hvor man kan sidde trygt i læ for vind og vejr. Det giver også mulighed for en kæmpe agterkahyt med plads til to-tre mennesker og en tv-stue, fortæller han og afslutter med følgende: 

- Bifrost blev søsat i 2000 og fik sit navn efter broen til Valhalla. Skibet er helisoleret og har centralvarme samt refleksovn i salonen. Om læ er der tre kahytter, en rummelig salon med tilstødende pantry (køkken), kortbord-område og toilet. Der er otte sovepladser til voksne og én til et barn.

Hvordan sejler båden?

Arne Borghegn er som beskrevet kendt for at designe velsejlende både, hvilket kan mærkes ombord. Selvom båden er stor og tung, bevæger den sig selv i en let vind. Den er kutter-rigget. Det vil sige, at der er to forsejl, som er parallelle. Derfor kan Bødker sejle med to forsejl på samme tid, hvilket gør, at han kan ligge godt og stabilt i bølgerne. 

- Min båd er jo relativt tung og derfor skærer den utroligt godt gennem bølgerne. Det kunne jeg tydeligt mærke i Den Engelske Kanal, hvor den åd sig gennem de store bølger, forklarer Bødker.

Hvor mange sømil har dig og båden sejlet sammen?

- Uh, jeg købte den for fem år siden, og vi sejlede kun småture i de danske, svenske og tyske farvande. Nu er jeg på vej mod Middelhavet, så vi har vel snart rundet de 7000 sømil, fortæller Nicolas Bødker. 

Hvor er den bedste sejltur gået til?

- Den bedste sejltur må have være en natsejlads fra Læsø ned langs den jyske østkyst for snart tre år siden. Vinden var perfekt, ingen store bølger og land kunne ikke spottes. Havet omringede mig på min vagt, imens jeg så solopgangen fra øst. Det var magisk at opleve i de danske forvande, fortæller sejleren med opmuntrende stemme. 

Hvad har været den bedste oplevelse om bord på din båd?

- Det må næsten være, da jeg blev vækket af mine unger, der havde lavet lækker morgenmad. De overraskede mig, og det var så dejligt, også selvom mit køkken på båden lignede noget værre noget. 

Har du selv renoveret noget om bord?

- Jeg har sat rulleforstag på begge stag, som et af de helt store projekter. Jeg har forbedret andre småting ombord og installeret en masse elektronik, forklarer Bødker og forsætter:

- Jeg har Raspberry Pi, som er utradtionelt fra Raymarine og Garmin. Det er en mikrocomputer, som i bund og grund er lidt dum. Men man kan tilkoble alt muligt på den, det skal man selv ligge og nørde med. Det giver mig til gengæld en kæmpe frihed, fordi jeg selv har styr på, hvad jeg har installeret, og samtidig har jeg adgang til al information. 

Hvad kunne have været bedre på båden?

- I forkahytten er der to køjer, og der ville jeg nok have haft en V-køje i stedet for. 

Hvad kunne du godt tænke dig at få ændret på båden?

- Jeg kunne godt tænke mig en bovpropel, fordi den er rigtig tung at manøvre rundt med i en havn. Da den blev lavet i 2000, var bovpropeller ikke på mode. 

Hvordan fungerer den som familiebåd?

- Altså båden er jo kæmpestor, og mine drenge har også været her hver anden uge i mange år. Fordi vi har WIFI ombord og tre kahytter, så har vi kunne bo her uden at rende oveni hinanden. 

- Ungerne synes, det var fedt, at de lavede lektier i samme rum som mig, i stedet for at de sad på deres værelser. Vi er meget sammen. Vi var sammen uden at være sammen. 

I kan følge Nicolas Bødker og hans 45-fods stålbåd på Instagram

Fakta - Borghegn 45 

Længde: 13,6 meter

Bredde: 3,91 meter

Vægt: 18 tons 

Dybgang: 2,1 meter 

Mastehøjde: 22 meter 

Sejlareal: Storsejl: 55 m2, high-aspect-fok 60 m2, fok 23 m2 

Motor: Mercedes 62 HK (en lastbilmotor, der er omdannet til marinemotor)

Byggeår og værft: 2000, Sæby Værft 

Antal bygget: 2 

Skipper: Nicolas Bødker, 55 år.

Hjemhavn: Sejlklubben København

Motor
content-loader
content-loader
content-loader