Gå til hoved-indhold
Tur
Sidse, der normalt er gymnasielærer, kaster sig ud i alle praktiske gøremål, fx oppe i masten.
Tur
Sidse er nu på Shetlandsøerne.

Solo-sejleren Sidse og hendes B31 er nået til Shetland efter 45 timer på hendes togt rundt i Norden

Efter 45 timer på åbent hav rejste Shetlands høje græsklædte klipper sig ud af tågen. Fugle dykkede langs klipperne og søen rejste sig, da vind og strøm mødtes rundt om klipperne, hvor fyrtårnet markerer indsejlingen til Lerwick, fortæller den 33-årige modige Sidse, der kun har sejlet i tre år.

Af Sidse Birk Johannsen |

Krydset fra Norge til Shetland er den hidtil længste distance jeg har sejlet solo og første gang, jeg tilbagelagde en distance længere, end jeg ville have diesel til. Det er ganske normalt for langturssejlere, men første gang er alligevel nervepirrende. 

Jeg havde alt slags vejr på turen her til. Let vind og spiler sejlads i tåge. Fuld sol, blå himmel og fulde sejl. Silende regn og motorsejlads. Det var fantastisk og frustrerende og hele følelsesregisteret imellem. Ved ankomsten til lerwick var både jeg og båden våd og fugtig - rygterne om Skotsk sommer fornægter sig ikke. 

Dum fejl koster en ny wire

Kort før ankomsten til Lerwick (se kort, red.) begik jeg min hidtil dummeste fejl. Jeg kunne ikke rulle forsejlet ind og med en rejsende sø og tæt til vinden turde jeg ikke have et sejl ude, som jeg ikke kunne kontrollere. Jeg tvang derfor sejlet ind på spillet.

Det var dumt gjort. For sent opdagede jeg, at spilerfaldet var ubehjælpeligt viklet ind i forstagets wire. Efter en tur i masten kort efter ankomst til Lerwick, kunne jeg konstatere at wiren var blevet untwistet og måtte skiftes ud. Det var simpelthen ikke sikkert at sejle videre med, men jeg er utrolig glad for at opdage det så hurtigt og ikke endte med at smide masten på havet et sted. 

Det internationale sejlerfællesskab 

Selvom den ødelagte wire var en streg i regningen og slag mod stoltheden, så blev det hurtigt til en oplevede af den hjælpsomhed, jeg kun kender fra sejlermiljøet.

Knap var jeg nået frem før den ældre schweiziske sejler på båden ved siden af havde hejst mig i masten og samme dag fik jeg forhørt mig om mulighederne for at kontakte en rigger. 

Næste morgen fik jeg kontakt til riggerfirma, der primært lave wirer til fiskerbåde, og en arbejdsmand troppede op mindre end 10 minutterne senere for at inspicere situationen.

I samarbejde med en schweizer og en amerikaner fik jeg afmonteres forstaget, skilt det ad, lavet og skiftet wiren og monteret i toppen af masten igen. Alt samme på en enkelt dag. Det er utroligt, hvad man kan lære af ældre havhærdede sejlere og bekræftende at folk vil bruge så meget tid på at hjælpe en anden sejler. 

Tabte tromle i vandet

Hvis man ikke har problemer nok, kan man altid skabe nogle for sig selv. Og under monteringen af staget lykkes det os således også at tabe tromlen på forsejlet i vandet. Det førte til en morsom situation med en gummibåd og en fiskeline, og tromlen blev efterfølgende bundet forsvarligt i cockpittet og monteret med friske øjne dagen efter. 

Efter et par dage i bådarbejdets tegn og ikke mindre end fire ture i masten, har jeg nu haft mulighed for at se både Lerwick og nye Shetlandske horisonter og forsejlet fungerer bedre end nogensinde.  

Hvis du vil høre mere om Sidses sejlerprojekt, kan du lytte med i den seneste udgave af podcasten explorenorthe, med den erfarne arktiske sejler Jon Amtrup fra Norge som vært: https://explorenorth.no/podcast-132-sisi-at-sea-seiler-solo-til-shetland/

Sidse

Følg også Sidse på Instagram

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader