Gå til hoved-indhold
Havne
I Rødvig Havn var molen alt for lav den 20. oktober 2023, mens den fx var høj nok i Køge Havn til at det ikke blev ragnarok, med bølger, der ødelagde havn og både. Foto: Troels Lykke

Vi skal have højere og stærkere moler og bedre sikring af flydebroer, siger sejler efter stormfloden

Tonny Henriksen fra Skovshoved Havn fortæller videre:- De enkelte bådejere skal blive bedre til at sikre deres både. For mig betyder det dobbelte fortøjninger med gummikødben og sikring mod skamfiling samt det rigtige tovværk - og gammelt skødetov er ikke det rigtige tovværk.

Af Troels Lykke |

Trio 80-bådejer Tonny Henriksen fra Skovshoved Havn mener ikke, det under stormfloden var løsningen, at bådejerne blot var sejlet til andre havne, hvor der var ly. Nej, havnene skal sikres, forklarer han:

Vi skal lære af det, der skete under stormfloden, men vi skal også huske længere tilbage og huske de tidligere storme.

Der har været storme, der væltede både på stribe, som stod på land, medens dem, der lå i vandet, slap stort set uskadt.

Svaret er, efter min mening, ikke at flytte rundt på bådene mellem landsdelene eller komme tidligere på land.

For mig begynder der sig at tegne et billede af, at vi skal have højere og stærkere moler og bedre sikring af flydebroer. Havnen er fundamentet, svigter fundamentet er resten ret ligegyldigt.

Gammelt skødetov er ikke rigtigt tovværk

De enkelte bådejere, og her er det en generel betragtning, skal blive bedre til at sikre deres både. For mig betyder det dobbelte fortøjninger med gummikødben eller lignende og sikring mod skamfiling,samt det rigtige tovværk - og gammelt skødetov er ikke det rigtige tovværk.

Af denne storm har jeg også lært, at jeg/man skal sikre agterfortøjningerne, så de bliver siddende på pælene, også hvis pælene er under vand.

Måske der på broerne skal sidde en klampe til hver båd, måske skal klamperne gøres bedre fast. Jeg har i hvert fald set flere klamper, der er revet af broerne.

Ydermoler for lave

Under stormen Bodil så man, at ydermolerne simpelthen var for lave i de mest udsatte havne.

Efterfølgende har både Hornbæk og Gilleleje, som var hårdt ramt, hævet molerne, men også havnene nede i Sundet så, at der var behov for at hæve ydermolerne, selvom de ikke fik de samme skader, og både eksempelvis Rungsted, Vedbæk og Skovshoved øgede højden på molerne efter stormen Bodil.

Erfaringen fra disse storme må være, at vores ydermoler generelt skal forbedres, og som skaderne bliver kendte, vil der sikkert også være andre punkter til forbedringer.

Skal vi bruge denne storm til noget positivt, må det være at lære af den. Ikke at pege fingre af dem, der fik skadet deres både.

Tonny Henriksen

Motor
content-loader
content-loader
content-loader