Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
IDEC-trimaran er nu i København med bl.a. SeaVis-løsning, der vil forbedre havressourceforvaltningen og giver mulighed for at genoverveje fiskekvoter og for nytænkning af, hvordan man kan forynge områder af havbunden, der er blevet forsømt og ødelagt. PR-foto

Ny overvågningsteknologi på Maxi-Trimaran IDEC SPORT viser havets tilstand - vinderløsning fra Aarhus Universitet er ombord

31. marts er Maxi-Trimaran IDEC SPORT, styret af den berømte jordomsejler Francis Joyon, og hans besætning, i København. Du kan komme om bord her til formiddag. SeaVis fra Aarhus er en højhastighedsrobot, som viser "gadevisning under vandet".

Af Troels Lykke |

Ud af de 100 løsninger, som skal redde planeten, har The Arch udvalgt 10 løsninger fra 10 europæiske byer, som Francis Joyon sejler til og indsamler fra mellem den 18. marts og 31. maj.

Danmark er det eneste nordiske land blandt de 10 udvalgte vinderløsninger, som får besøg af Francis Joyon og Maxi-Trimaran IDEC SPORT.

Begivenheden i København omfatter blandt andet en konference den 31. marts med Catherine Chabaud, MEP (og besætningsmedlem på Maxi-Trimaran IDEC SPORT), Francis Vallat, Vice-President for The Arch og Patrizio Mariani, professor ved DTU Aqua (National Institute of Aquatic Resources), som har udviklet en overvågningsteknologi, der sidder på Maxi-Trimaran IDEC SPORT og viser tilstanden af havet. Og endelig den danske vinderløsning, lyder det i en pressemeddelese.

Street-view af havbunden

Den 31. marts kommer den danske vinderløsning fra SeaVis med ombord. Det er Claus Melvad, ingeniørdocent ved Aarhus Universitet, som har ledet udviklingen af SeaVis (Seafloor Visualization).

SeaVis er en højhastighedsrobot, som viser havbunden med en ’mapping-as-a-service’, en "gadevisning under vandet" med havbundsbiomassetællingsdata. Det giver blandt andre fiskere mulighed for en mere miljøskånsom trawling, fordi de kan se, hvor blåmuslingerne er, i stedet for at bundtrawle ”ud i det blå” med trial-and-error-prøveudtagningsmetoder.

Bundtrawl efter blåmuslinger er stagneret i mere end 20 år, fordi den nuværende praksis ødelægger havbundens levesteder og har ført til eutrofiering, algeopblomstring, tab af biodiversitet og banet vejen for invasive arter.

SeaVis-løsningen vil radikalt forbedre havressourceforvaltningen og giver mulighed for at genoverveje fiskekvoter og for nytænkning af, hvordan man kan forynge områder af havbunden, der er blevet forsømt og ødelagt.

Derudover åbner SeaVis op for nye måder at dyrke havbunden, så man blandt andet kan efterkomme den voksende globale efterspørgsel efter protein.  

Besøg den kæmpe flerskrogsbåd

Under besøget i Københavns Havn er alle velkomne til at komme forbi båden. Den 31/3 kl. 09:30-10 kan man få en tour på båden, sammen med professor Patrizio Mariani, der er leder af DTU Aqua i Danmark, og hans studerende. Her kan man blandt andet hilse på mandskabet og de danske partnere, som har været med til at udvikle The Arch-projektet, heriblandt det Europæiske Miljøagentur (EEA).

For at komme med til rundvisning skal man registrere sig på https://www.the-arch.eu/espace-pedagogique/

Langdistance-tour’en og projektet samler cirka 3.000 ledere, eksperter, borgere og foreninger i Europa.

Tour’en er startet i Nantes, Frankrig den 18. marts og slutter i Saint-Nazaire den 31. maj. Ved hvert besøg indsamler Francis Joyon de vindende løsninger i Maxi-Trimaran IDEC SPORT, som skal fremme Europas grønne omstilling.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader