Drabant 24 er billig, bundsolid og velsejlende - Min Båd med Anders Christiansen
- Min Drabant er fra 1976, og har snart 50 års fødselsdag, men til trods for det, så er det ikke noget man mærker når først sejlene er sat. Jeg bruger den til dagture og Silverrudder, siger Svendborg-sejler Anders, der købte båden for tre år siden af bådens konstruktør Gert Gerlach.
Anders Christiansen, hvorfor skal man købe en Drabant 24?
- Fordi man får en bundsolid og velsejlende båd som samtidig er utrolig billig i anskaffelse. Jeg har givet 40.000 kr. for ”LOTTO”, inklusiv et næsten nyt komplet sæt sejl fra OneSails. Men kigger man på brugtsiderne kan man ofte komme ud og sejle Drabant 24 for blot nogle få tusind kroner.
Men komforten er vel ikke den bedste?
- Min Drabant er fra 1976, og har snart 50 års fødselsdag, men til trods for det, så er det ikke noget man mærker når først sejlene er sat, og man sidder med roret i hånden. Komforten om læ er naturligvis ikke som i moderne tilsvarende både, men hvis man som Jeg primært sejler dagsture og kapsejlads så frydes man hver gang over hvor meget rendyrket sejlglæde båden giver.
- Cockpittet er stort, bådens størrelse taget i betragtning, så familien kan sagtens være med. Men et stort plus for mig er dog at båden er nem at sejle singlehand. Jeg sejler tit båden alene, og tilmed i al slags vejr. I det dybe cockpit sidder alt lige ved hånden. Står jeg midt i cockpittet og styrer med benene, har jeg begge hænder fri og kan nå alle liner, så selv spilersejlads alene er en leg.
Hvordan sejler båden?
- Den sejler meget bedre end den ser ud. I mit tilfælde har jeg endda været så heldig at få lov at købe Gert Gerlach’s egen 24’er (konstruktør og designer af Drabanterne, red.) så den er ikke helt standard længere. Gert har inden jeg købte båden, givet den en komplet ”undervognsbehandling”, med optimeret kølprofil, samt nyt moderne dybt balanceror.
Ja, Gert Gerlach har vel ændret flere ting?
- Ja, cockpittet er blevet ændret, bl.a. ved at løjgangen er flyttet agten for rorstammen, og bagenden er blevet åbnet op. Dertil er der fiflet lidt med riggen ved bl.a. at vinkle sallingshornene, fjerne de forreste undervanter, og forlænge bommen. Dette har bl.a. gjort det muligt at få et lidt større storsejl. En ”standard” 24’er sejler i forvejen rigtig godt, men disse modifikationer har blot gjort den endnu bedre. Særligt på kryds går båden rigtig godt, og båden kan selv efter 50 år sagtens være med i den sjove ende af en kapsejladsbane.
Hvor mange sømil har båden og dig sejlet?
- Det ved jeg faktisk ikke, men i de tre år jeg nu har haft båden, er det blevet til rigtig mange små ture. Jeg arbejder en uge væk, og en uge fri, så i mine friuger sejler jeg rigtig mange singlehand ture om formiddagene når ungerne er i skole og jeg er alene hjemme, bådens størrelse gør det så nemt. Fra jeg kører hjemmefra, til jeg er ude på Svendborg Sund med alle sejl sat tager blot 10 minutter.
Hvor er den bedste sejltur gået til?
- Den bedste sejltur indtil videre var nok min debut i Silverrudder i 2023. Jeg var nok en smule nervøs ved udfordringen, men det endte med at blive en af de største sejlsportsoplevelser jeg har haft. Den fysiske og mentale udfordring, i kombination med tilfredsheden over at se hvor godt båden gjorde det. Jeg mener der var ca. 380 startende både, og på ren sejltid, ikke korrigeret for handicap, kom min lille Drabant over stregen som nr. ca 120. At kunne agterudsejle så mange større både gav mit konkurrencegen stor tilfredshed.
Hvad har været din bedste oplevelse om bord på din båd?
- Der har været mange, men jeg husker særligt to singlehand ture: En stille søndag morgen sejlede jeg langsomt gennem Svendborg Sund, undervejs sprang vores lokale tidligere delfin ”Delle” tæt omkring båden, det var ret vildt.
- I den anden ende af skalaen ligger endnu en singlehandtur, denne gang i hårdt vejr, hvor jeg var ude og prøve grænser af som træning forud for Silverrudder. Jeg havde efterhånden godt styr på den lille spiler, så den dag skulle den store spiler hårdtvejrs testes. Med hvide bølgetoppe og 10+ m/s røg den store spiler til tops. Det var skideskægt! Under bjærgningen senere røg den godt nok lidt i vandet, men øvelse gør mester.
Hvad er din bedste oplevelse ved at sejle alene?
- Det er nok roen, og så det at man selv har ansvar for alt hvad der sker, og man skal tænke frem og planlægge. Når det er sagt nyder jeg også at få familien med, eller når jeg med gasterne forsøger at ”vinde i Lotto” i vores lokale onsdags-match.
Har du selv renoveret noget ombord?
- Jeg har optimeret båden med nyt tovværk, nye spil, lidt flere sejl, og andre småforbedringer. I kahytten har jeg for husfredens skyld ofret nogle nye hynder, de gamle var for slidte til familien. Min kone er stadig ikke vild med den 70’er pis-gule farve der er i kahytten, men maling af kahyt har jeg ikke nået endnu.
Hvad kunne have været bedre på båden?
- Kahytten er nok lidt forsømt på min båd, her kan der lægges mange timer hvis det skal bringes up-to-date. Men jeg bruger, som det nok kan fornemmes, 99 procent af min tid i cockpittet, så det må vente lidt endnu.
Hvad kunne du godt tænke dig at få ændret på båden?
- Jeg er i det store hele ret godt tilfreds som den er, men et ønske kunne være en god fastmonteret autopilot, min gamle ”tiller-pilot” kommer lidt til kort når det blæser. Men nu må vi se, man må også tage i betragtning, at med så billig en båd, så for hver gang man bruger nogle få tusind kroner, ja så stiger båden i princippet 10 procent i værdi, siger han med et smil.
Drabant 24
Længde: 7,5m
Bredde: 2,5m
Vægt: 2,1 tons
Dybgang: 1,5m
Sejlareal: Storsejl: 14,5m2, Genua 19,5m2, Max-Spiler, 47m2
Byggeår: 1976
Antal bygget: ca. 165 stk
Skipper: Anders Christiansen, 40 år
Hjemhavn: Svendborgsund, Rantzausminde