Gå til hoved-indhold
Store både
Sargo 45, der her ses under test i juni 2023, er for den kræsne sejler, der gerne vil sejle hele året. Det er en båd, der har masser af plads, også når man går rundt om den. Fotos: Troels Lykke
Store både
Store både
Store både
Store både
Store både
Direktør Thomas Sarin ejer Sargo med sine to brødre. I år mødte vi ham på boot i Düsseldorf.

Den finske offshore-båd Sargo 45 fik stor pris fra Motorboat & Yachting - tre solgte i Danmark

Når man tænker på at en Sargo 45 typisk koster sejlklar fra 8,5 mio. kroner, så er det godt skuldret at have solgt tre til lille Danmark, men det er lykkedes for Henrik Juul Petersen fra DBC Marine i Skovshoved Havn. Samtidig har den finske båd fået en ankerkendt pris fra MBY.

Af Troels Lykke |

Best of Boat, hvor motorbaadsnyt.dk er med i juryen, Motorboat of the Year 24 har nomineret Sargo 45, mens Motorboat & Yachting gav den finske båd en vinderpris i adventure-klassen, læs mere om det her.

Sargo 45 mangler da heller ikke noget, hvis man skal på tur fire personer. Sargo klarer samtidig hårdt vejr, året rundt. Skroget er tykt og de to store dieselmotorer fra Volvo Penta IPS 650 D6 – 480 giver en fin sejlglæde, båden løftes hurtigt ud af vandet, når der lukkes op for gashåndtaget.

Topfart lige rundt 36 knob

Topfarten i den finske skærgård, da vi testede den i juni 2023, lå lige rundt 36 knob, men man cruiser fint med 15 til 28 knob, hvor dieselforbruget ligger rimeligt konstant omkring 4,0 l/nm. Ved 22 knob brugte de to motorer 97 liter diesel i timen.

Man sidder fantastisk og styrer båden, hvor rattet går som en drøm. Og med Volvo Pentas joystik-styring er det let lægge den Men der er heller ikke sparet nogle steder, båden koster da også 9 millioner kroner, hvor alt ekstraudstyr er med.

Sargo 45-skroget er optimeret til alle forhold med en skarp stævn og en bred, bærende hæk. Vi kunne dog ikke udfordre båden i den finske, beskyttende skærgård med små bølger, sol og ingen vind.

Stærk blandt helårsbåde

Den helt nye Sargo 45 har en længde på 14,6 m og en bredde på 4,25 m. Båden beviser med sin plads at den er blandt de førende, når det gælder konceptet med helårsbåde.

Funktionel er den også med bredde sidedøre og tre store kahytter, den fås også med to kahytter og et større toilet fremme. Modellen vi testede var monteret med Alpi Ice-Cool oak, der er også mulighed for Scandinavian Teak. Alpi-teak/Oak er kendt for at ikke at udvide sig.

- Båden har også det velkendte brede sidedæk og uden niveauforskel omkring hele båden, og der er en dør i fribord og et lyst styrehus med et stort soltag, der let køres elektronisk tilbage, fortæller importør Henrik Juul Petersen fra DBC i Skovshoved.

- Der er lagt et meget stort udviklingsarbejde i hensynet til sikkerhed og performance, siger Henrik Juul Petersen, der også siger om bådens kvaliteter:

- Sarga 45 er simpelthen en uhyre gennemtænkt og ekstremt velsejlende konstruktion. Og nu har vi solgt tre til Danmark her i januar 2024, siger Henrik Juul Petersen til motorbaadsnyt.dk.

Masser plads i kahytten

På Sargo 45 findes to sociale udeområder, en sofa og siddearrangement på fordækket og en rummelig L-sofa på agterdækket. Et virkelig godt sted, hvor vi kunne nyde en drink efter testen.

Man færdes sikkert rundt om hele bådens walk-around dæk, og med to sidedøre og en agterdør til styrehuset, er indgangen til styrehuset fleksibel og bekvem. 

Inde i styrehuset er der rigelig plads, og fire personer kan sidde ved siden af hinanden under sejlads på de forreste sæder.

En båd, der holder

Sargo 45 er for den kræsne sejler, der gerne vil sejle hele året. Det er en båd, der har masser af plads, også når man går rundt om den.

Det er en båd, der sejler som en drøm og hvor skroget ikke larmer, når den rammer sø. For skroget er tykt og stærkt. Vægten spiller ikke den store rolle, det handler mere om at skabe noget robust. 

Kan bygge otte om året

Direktør Thomas Sarin, der ejer Sargo med sine to brødre forklarer:

- Vi kan bygge otte Sargo 45ere om året. Sargo 45 er et helt nyt skrog, der ikke bare er blevet forlænget, men bredden er også kommet med. Vi har også bevidst gået efter et højt fribord så der er mere plads til store kahytter, men også så overbygningen syner mindre, siger direktøren, mens vi stryger afsted med en cruisingfart på 27 knob, uden der er larm i kahytten. Især når vi lukker skydedøren agter, siger direktøren til motorbaadsnyt.dk.

Sargo 45
Længde: 14,6 m
Bredde: 4,25 m
Tom vægt: 13 ton
Diesel: 1600-2000 l
Ferskvand: 500 l
Motorer: Volvo Penta Diesel 2x440 - 2x480.
Drev eller IPS
Marchhastighed: Op til 30 knob
Med 2 x Volvo Penta IPS 650 (960HK) med elektronisk styring og joystick er basisprisen 796,023,- € plus moms. I kroner med dagens kurs svarer det til en pris for en standardbåd på 7,7 mio. kroner inkl. moms. Testbåden lå på 9 mio. kr.Prisen er ab.værft, Finland
Dansk Importør og forhandler: DBC Marine. Skovshoved Havn 18.
Se www.dbcmarine.dk for mere information. eller hos Sargo Boats

Motor
content-loader
content-loader
content-loader