Ny Sun Odyssey 350, med cool negativ stævn, har mere volumen end forgængeren 349
Sun Odyssey 350 er lidt over 32 fod lang men med et integreret bovspryd til anker og beslag til code one-sejlet, stiger længden til 35 fod for den 5.7 tons turbåd fra det franske værft, Jeanneau. Båden, der kan fås med el-motor, får premiere på boot-udstillingen fra 20. januar i Düsseldorf.
Eric Levet fra Lombard-designfirmaet, der står bag stregerne til den nye franske båd, forklarer:
- Sun Odyssey 349 var en stor succes, da sejlere fandt at båden fungerede og og var let at håndtere. På Sun Odyssey 350 har vi søgt at tilføje lidt mere volumen, mens vi skaber en sødygtig båd, der er hurtig og behagelig at sejle. Vores mål med 349eren var at tilbyde mere komfort, mens 350'eren også opnår bredre stabilitet, da hun er stivere end 349'eren, forklarer designeren.
Han fortæller også at der er kommet mere sejl på Sun Odyssey 350, der er 10,94 meter lang og 3,59 meter bred.
- 350'eren har et større sejlareal og er udstyret med et mere firkantet storsejl, som gør hende fantastisk i let vind. Hun har det største sejlareal på [35 fod] markedet og en let bredde, hvilket giver stærk præstation på vandet. Hun er en fornøjelse at sejle i kun fem knobs vind.
Med dobbeltror og to køltyper
Sun Odyssey 350 får godt greb i vandet med dobbeltror, mens standardkølen er på 1,98 meter på 1580 kilo, den fås også med en lavere køl på 1,49 meter på 1860 kilo eller en langsgående svingkøl, der går fra 1,28 til 2,54 meter og kun vejer 1522 kilo.
Uden generende bagstag har riggen 30° bagudvendte salingshorn, hvilket gør at skipperen har mere plads, når båden skal styres.
Cockpittet har symmetriske bænke og et foldbart bord i midten, samtidig med at det tilbyder nem adgang til den store badeplatform.
Kahytten er badet i naturligt lys, der strømmer gennem brede vinduer i skroget og rofttaget. Om aftenen bidrager indirekte belysning til en varm og rolig atmosfære om bord.
Med en stående frihøjde på over 1,85 meter overalt føles salonen og kabinerne rummelige og indbydende, forklarer Jenneau til bådpressen.
Diesel eller el-motor
Motorvalget kan enten være en 29 hk Yanmar-akseldrev eller, til indlands- eller beskyttede farvande, en Torqeedo Cruise 6.0 FP TorqLink fast elektromotor.
Prisen er 1,57 mio. kr. med moms inkl. Levering, bundbehandling, komplet navigation og den stor ”Premiere” optionpakke.
Læs mere om båden her - Sun Odyssey 350 sælges af Tempo Bådsalg i Ishøj