Gå til hoved-indhold
Tur
Crinan kanalen er en lille kanal. Sluserne er ofte manuelle, og skal skubbes åbne ved håndkraft, sejlerne kommer hinanden mere ved - og alt foregår i et langsommere tempo.
Tur
Tur
Tur
Tur
Sådan ser danskernes Rasmus 35 ud. Bygget af Hallberg-Rassy i 70erne.

Crinan-kanalen: Den oversete lillesøster til den Kaledoniske Kanal i Skotland

Crinan kanalen er en lille, ofte overset, kanal på Skotlands vestkyst. Men det er en skam at den ofte bliver sprunget over, da den byder på en helt anden ro og hygge, end vi oplevede i den Kaledoniske Kanal. Sluserne er ofte manuelle, og skal skubbes åbne ved håndkraft, fortæller Alison Rishworth-Nørgaard.

Af Alison Rishworth-Nørgaard |

En lille dags sejlads fra Fort William ved den Kaledoniske Kanal, kan man sejle til Crinan kanalen.

Grundet den korte distance - og lidt dyre pris - bliver den tit overset. Men den er et besøg værd. Der er en anden ro på kanalen, naturen er smuk, og der er mange hyggelige stop på vejen.

Det er også en smutvej, hvis man skal sydpå langs den skotske kyst -  og så slipper man for det barske tidevand. På trods af at vi var meget uheldige med vejret, var det en sjov oplevelse. Og vi vil alligevel hellere ligge i kanalen i regn og blæst end i det Irske hav.

Fra den Kaledoniske Kanal til Crinan Kanalen

Efter at have sejlet gennem den Kaledoniske Kanal, var det tid til at stifte bekendtskab med det Irske Hav. Vi havde hørt mange historier om tidevandet i området - og det er berygtede med god grund. Især i de smalle passager mellem øerne i området, skal man være meget opmærksom på tidevandet, og time det hele rigtige.

Vi gjorde vores bedste for at holde os opdateret, og sejle med strømmen så meget som muligt på turen. Men på vej fra havnen Craobh Haven til Crinan Kanalen stødte vi alligevel på stærk modgående tidevand mellem øerne ved Cragnish. Ups. Vi må regnet forkert et sted. Vi havde medstrøm det meste af vejen, men da vi skulle dreje længere østpå, og sætte kurs mod det sidste stykke til kanalen, gik vi fra 6 knob, til 5, 4, 3 og pludselig kun 1 knob gennem passagen.

Strømmen var så stærk, at vi blev bekymret for, om vi kunne miste kontrollen over båden, og blive trukket mod klipperne. Måske hurtigere end vi kunne nå at vende om.

Men vi gav motoren lidt ekstra gas, og langsomt kom vi gennem passagen med en fart på mellem 1-2 knob. Vandet i passagen mellem øerne var helt fladt uden bølger, grundet den stærke strøm, men enkelte steder kunne vi se strømhvirvler, som vi holdt os langt på afstand af.

Bådene, der gik i modsatte retning, havde fuldt fart på, og vores bud er, at de strøg afsted med 10 knob. Da vi langsomt havde slæbt og sneglet os gennem passagen, kom vi ud på den anden side, og kunne igen sejle en 4 knob kun for motor til kanalens begyndelse. Efter sådan en oplevelse, var det en lettelse at komme på kanalerne igen. Skuldrene sænkede sig, og vi lå helt beskyttet omringet af træer, og i roligt vand.

Crinan: Den smukke start

Turen begynder i Crinan, et lille men charmerende sted. Her kan du tage en pause og få en pint på pubben eller en god middag på den lokale restaurant. Der er en mindre marinebutik, som også forhandler lidt dagligvarer få minutters gang fra den første sluse. Der er også en lille café med lækre scones og kager, som varmt kan anbefales.

Crinan-kanalen blev oprindeligt bygget i begyndelsen af 1800-tallet for at skabe en sikker passage for skibe, der ellers skulle sejle rundt om Kintyre-halvø. Prisen for at sejle gennem kanalen er ca.1500 kr for en 35 fods båd, og det kan virke en smule dyrt, når turen igennem kanalen kan gøres på blot 1 dag. Men du kan bruge op til 4 dage i kanalen, hvis du, ligesom os, vil tage dig god tid.

Sejladsen gennem Crinan kanalen

Crinan kanalen er omkring 13,5 kilometer lang, men dens snoede vandvej, omringet af skov, giver en rolig og betagende tur. En af de mest interessante aspekter ved sejladsen gennem kanalen er de 15 sluser og 7 broer, som du vil møde på din vej.

Sluserne skal åbnes og lukkes manuelt, derfor er det forventet, at sejlerne går fra borde og hjælper slusemesteren med at skubbe sluseportene åbne. Det er en del af rejseoplevelsen, som giver en sjov dimension til turen. Det giver også en anden stemning imellem sejlerne, at man i højere grad skal hjælpes ad med sluserne og samarbejde med at åbne portene.

Vi oplevede generelt en anden stemning på kanalen, end vi har gjort andre steder. Det er som om, at sejlerne kommer hinanden mere ved. Man bliver inviteret over på middag, et glas vin eller mødes på den lokale pub. Vi havde godt nok også regn 4 ud af 4 dage på Crinan Kanalen -  hvilket måske har bidraget til, at man i stedet for at begive sig ud i regnvejret mødes på pubben, eller deler et glas vin med de andre. Gode sejlerhistorier, og godt selskab fik vi i hvert fald masser af på denne tur.

Udgangen af kanalen: mødet med Loch Fyne

Efter at have navigeret gennem kanalen og de sidste sluser, når du udmundingen, hvor Crinan-kanalen møder Loch Fyne. Herfra kan du sejle til flere små havne langs Loch Fyne, og der er et væld af naturskønne områder at udforske.

Du kan dog stadig blive mødt af et skiftende vejr, som Skotland er berømt for. Derfor er det altid en god idé at være forberedt på, at vinden kan tage til, især når du sejler ud i Loch Fyne. Og det kan virkelig regne. Meget.

Men trods regnvejret, havde vi en dejlig oplevelse på kanalen, og det var en rar “smutvej” langs den skotske kyst. Hvor vi kunne tage en pause fra tidevandstabeller, ustabile vejrudsigter, ruteplanlægning og i stedet tage et par dage i et helt langsomt og stille tempo, i godt selskab med andre sejlere.

Hvad gik godt, og hvad ville vi gøre anderledes?

Det gik godt:

  • Tidevandskursus: Inden afgang havde vi taget et tidevandsskursus gennem FTLF. Det var virkelig godt givet ud i det Irske Hav, og det ville vi anbefale alle, der planlægger denne tur.
  • Tidevand i navionics: Udover tidevandstabeller, fik vi også et tip om, at man kan se tidevand i Navionics app’en. Det brugte vi meget sammen med tabellerne for at skabe os et overblik over strømmene i de forskellige områder.

        Motorkraft: For os har det været helt uundværligt at have en motor i god stand, og med noget power til de enkelte gange, vi havde regnet forkert på strømmen.

Det ville vi gøre anderledes:

  • Varme i båden: Vi har aldrig haft et varmeanlæg i båden, og nogle dage i Skotland, selv i august, blev det altså koldt. Og når ens tøj oveni er vådt, er det nærmest umuligt at tørre uden at kunne sætte varme på. Vi havde en lille el-blæser vi kunne sætte til, men et fyr havde været skønt.
  • Kaleche: Ikke en absolut nødvendighed, men når regnen stod ned, tænkte vi da tit, at det havde været praktisk med en kaleche.
  • Undgå at sejle indenom øerne ved Loch Craignish: Det var her vi mødte den stærke tidevandsstrøm. Sejl i stedet den lidt længere vej udenom, hvis I skal til Crinan. Og undgå for alt i verden Corryvreckan, stedet er notorisk blandt de lokale, for meget stærke strømme og hvirvelstrømme.

Alison og John fra Korsør 

Alison Rishworth-Nørgaard (33 år) og John Pedersen (46 år) har taget 1 års orlov, for at sejle i deres Hallberg Rassy, Rasmus 35, en stabil båd fra 1974.

De har hjemhavn i Korsør Lydtbådehavn, hvor de startede deres rejse i maj måned, 2024. Til daglig arbejder Alison som webredaktør og John som Supply specialist.

Du kan følge med på deres rejse her: instagram.com/sailing_lyra/

Motor
content-loader
content-loader
content-loader