Gå til hoved-indhold
Test
Bavaria SR 41 har solgt godt, den kan det meste, som en familie har brug for og til en fair pris. Fotos: Troels Lykke
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test

Test: Bavaria SR 41 skuffede ikke på en flod i Sydtyskland

Den meget populære Bavaria SR 41, der er solgt over 100 eksemplarer af, har masser af plads om læ og i kahytten. Tyskeren har samtidig flere gode detaljer ombord, viser vores test. Se også video og galleri fra flodsejladsen.

Af Troels Lykke |

Efter et besøg på det kæmpe, automatiserede Bavaria Yachtbau i Giebelstad i Sydtyskland, hvor Motorbaadsnyt.dk så byggeriet af den kommende Bavaria SR 36, var vi ude og teste den nye SR41 ud for Bavaria Yachtbaus testcenter, der ligger tæt på fabrikken.  

Båden fås i to versioner, enten hardtop eller coupe, og med mulighed for soltag i fast glasfiber. Vi testede båden med hardtop med et soltag, der let åbnes via elektronik.

Vi testede båden på floden Main, en biflod til Rhinen. Bredderne var dækket af træer i efterårsfarver, så stedet var desværre mindre egnet til at teste bådens bølgepassage og dens manøvreevner.

Til gengæld var vi i stand til at observere bådens fartpræstation og styreevne med hastighed på over 30 knob og med en topfart på 34,5 knob. Her var benzinforbruget lige over 215 liter i timen, men de færreste sejler tophastigheden ret længe ad gangen. 

Adræt trods otte personer om bord

SR 41 svingede fint med sit v-formede skrog, og båden var adræt, selvom vi var otte voksne ombord.

Båden, der vejer 10,5 ton, havde to Mercruiser-benzinmotorer på hver 350 hestekræfter. Ferskvandstanken var tom, mens brændstoftanken på 750 liter var 50 procent fyldt.

Tyskeren kan konfigureres med diesel- eller benzinmotorer, i begge versioner med mulighed for joystick-kontrol. Samtidig har båden to store sovekabiner, en meget rummelig salon og pantry samt et veldisponeret cockpit med nye, spændende designløsninger.

Den store solseng agter kan omdannes til en komfortabel sofa med bord - praktisk, hvis man er mange ombord, og så har man samtidig vandet helt tæt på. Badeplatformen kan fås som sænkbar, elegant løsning til en gummibåd og er desuden super til badning.

Marchhastighed på 28,22 knob

Med Mercruiser-motorerne ramte hestekræfterne 700 i alt. Med 5.000 omdrejninger per minut var benzinforbruget, målte vi, 184 liter i timen ved en fart på 28,22 knob. Det vil sige et forbrug på cirka seks liter per sømil.

Med en tank på 750 liter er autonomien således lidt over fire timer med denne høje marchhastighed.

Som et alternativ til 350 hk Mercruiser 6.2 liter benzinmotorer tilbyder Bavaria Volvo Penta V8-benzinmotorer på 2x355 hk. For dem, der foretrækker indenbords dieselmotorer, fås Volvo Penta D4 2x300 hk eller D6 2x380 hk også, selvom der er en vægtforskel i båden.

Konklusion: Derfor er der solgt 100 styk

Der er solgt 100 Bavaria SR 41'ere, og der kommer én til Danmark. Grunden til det store salg skal findes i flere faktorer - blandt andet ser båden godt ud, og den sejler godt.

Desuden er båden fint indrettet med fire sovepladser, hvor der er mest plads agter med en stor dobbeltkøje, og der findes to toiletter ombord. Om læ er der luftigt med 2,05 meters ståhøjde, og der er fint, naturligt lysindfald.

I cockpittet er der rigelig plads til, at man kan socialisere, eksempelvis ved siden af førersædet, hvor der er en polstret bænk, hvor man kan ligge afslappet, mens der sejles.

Smart er det også, at man oppe i cockpittet kan sidde helt ude agter med et bord og et sæde. På den måde kan man opholde sig der, mens andre bader samt se på vandet, når der sejles. Dertil skal lægges, at båden med to Mercruisere var sjov og adræt at sejle.

Bavaria SR 41

Længde: 13,29 m

Bredde: 3,99  m

Vægt: 9.000 kg

Dybdegang (min/max): 1,05 m

Motor: Volvo Penta   

Mercruiser: 2 x 350 hk (var på testbåden)              

Brændstoftank: 750 l

Vandtank: 250 l

Antal kahytter: 2

Antal køjer: 4

Ståhøjde: 2,05 m

Pris: Fås hos Dansk Marine Center

Tilbehør: Toilettank, lænsepumpe, badeplatform m/ massivt træ, badestige, 220V landstrøm, batterier, batterilader, bruser i cockpit, vinduesvisker, ferskvand og tank, brandslukker, ekkolod, kortplotter, wetbar i cockpit, kopholder rustfri i cockpit, ankerrulle m/ holder, køleskab, motorrums-udluftning, lanterner, aut. brandslukning, motorrum, log, ankerrum m/ luge, Hhndoplagt glasfiber, hovedafbryder, seks klamper i rustfrit stål, soltag, ventilation på forrude, cockpitbelysning, signalhorn, søgelænder, toilet, varmtvandsbeholder, kompas og pantry

Forhandler: Dansk Marine Center

Værft: Bavaria Yachts, Giebelstadt

Motor
content-loader
content-loader
content-loader