Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Her ses Pip Hare på sin IMOCA 60er med foils. Foto: Lloyd Images
Kapsejlads
Pip Hare er ikke typen, der tuder over en knækket negl.
Kapsejlads
Medallia i en 90 graders krængningstest, der er opbligatorisk i Vendée Globe.
Kapsejlads
21th June 2023. Gosport . UK Pictures of Pip Hare and her IMOCA Open60 race yacht ‘Medallia’ being lifted in a “90 degree’ test Photo by Lloyd Images
Kapsejlads
21th June 2023. Gosport . UK Pictures of Pip Hare and her IMOCA Open60 race yacht ‘Medallia’ being lifted in a “90 degree’ test Photo by Lloyd Images

Mød den karismatiske solo-sejler Pip Hare, der vil sejle Vendée Globe for anden gang

Selvom mange knap kendte til britiske Pip Hare før starten på sidste løb, formåede den nu 51-årige sejler med sin gode humor, sprudlende livsglæde, viljestyrke og glæde ved solo-sejladsen rundt om jorden, at charmere seere verden over. Læs interview med IMOCA 60-sejleren. Start 10. november.

Af Troels Lykke |

Vendée Globe starter søndag den 10. november 2024, hvor solo-skipperne sejler ud fra Les Sables d’Olonne (Frankrig) og tilbagelægger over 24.000 sømil rundt om jorden. Undervejs runder de de tre Kapper (Det Gode Håb, Leeuwin og Kap Horn), før de vender tilbage til Les Sables d’Olonne.

En af de 40 deltagere er er Pip Hare. I den forrige Vendee Globe leverede hun en bemærkelsesværdig præstation – selvom hun mistede tid, da hun skulle udskifte et rorblad midt i det sydlige Ocean, hvilket betød en 19. plads med en tid på 95 dage.

Næsten umiddelbart efter afslutningen opgraderede hun og hendes sponsor, Medallia, til det kraftige VPLP/Verdier foiling-design, som vandt løbet i 2016-17 med Armel Le Cléac’h og stadig holder rekordtiden på 74 dage – før det blev til Louis Burtons Bureau Vallée, der sluttede som nummer tre i det seneste Vendée Globe.

Hun har opnået solide resultater med den nye IMOCA 60er: en 12. plads i Route du Rhum og igen en 12. plads i Transat Jacques Vabre.

Båden blev gennemgående opdateret sidste vinter med nye større foils, som komplementerer ændringerne på stævnen, hvilket har gjort Medallia til en bedre allround-performer, hvilket blandt andet kunne ses ved Hares niendeplads i New York Vendée Les Sables-racet denne forår.

Den 51-årige brite har sejlet titusindvis af sømil, selv før hun deltog i Mini Transat og gik over til Class40. Hun har også været en erfaren træner og skriver regelmæssigt for magasinet Yachting World.

Vendée Globe: Hvad er din overordnede følelse, nu hvor du er klar til din anden Vendée Globe?

- Lettelse, tror jeg. Lettelse.

Vendée Globe: Så det har været sværere at komme hertil end sidste gang?

- Ja, det har været hårdere denne gang. For sidst var det en kamp at nå startlinjen, men jeg havde få forventninger. Jeg havde ønsker, jeg ville have det til at blive så godt som muligt, men jeg havde ikke en fast definition af, hvad det betød.

- Denne gang har jeg derimod sat meget høje forventninger til, hvordan jeg vil definere succes, selv før startlinjen, og det har været hårdt arbejde. Så jeg føler stor lettelse over, at vi nåede hertil og over, at vi stort set har leveret alt, hvad jeg drømte om.

- Ikke helt alt, men det meste, og jeg synes, vi har gjort det godt. Der er også en lettelse for mig over, at jeg nu kan slippe for den forretningsmæssige side i et stykke tid. Når jeg starter, er det eneste, jeg skal bekymre mig om, selve løbet – resten vil falde på plads. Og jeg ser frem til det.

Vendée Globe: Du kæmpede, da et par sponsorer trak sig, og du virkede bekymret for, om du ville nå startlinjen?

- Nej, jeg var aldrig bekymret for, at jeg ikke ville starte. Vi ville altid starte løbet, men det handlede om, hvordan vi startede, om forberedelsen og om præstationsniveauet, jeg ønskede at levere. Vi ved bare ikke, hvordan det vil udvikle sig. Vi ved ikke, hvor gode vi kan være, men jeg har aldrig troet, at vi ikke ville starte. Jeg ville bare gerne starte med en bestemt form og et højt niveau.

Vendée Globe: Hvad er dit mål?

- Jeg har tænkt meget klart over det, men en af de ting, jeg bruger mentalt, er at have flere definitioner af succes. For i et løb som Vendée Globe, hvis din eneste definition af succes er en placering, så får du virkelig problemer.

- Du kan ikke kontrollere alt, hvad der sker. Man ved simpelthen ikke, hvad der vil ske, så du er nødt til at have flere definitioner af succes. En af dem er som sidste gang at give alt, hvad jeg har, og at afslutte løbet med visheden om, at jeg har grebet enhver chance og uden fortrydelse.

Vendée Globe: Efter sidste løb talte du om at basere dig i Frankrig, men du er endt med at blive i Poole og som den eneste britiske udfordrer. Er det vigtigt for dig?

- Ja, det er det. Jeg vil meget gerne, at vores identitet er et britisk baseret team. Og vi er det eneste udenlandske team, der ikke er baseret i Frankrig. Det betyder noget, og jeg er stolt af det. Vi har arbejdet hårdt i tre et halvt år, og jeg håber, at vi har en fremtid som team. Vi har skabt noget stort, og det ville være ærgerligt, hvis det hele bare stoppede. Det ville være et tab for britisk sejlsport og for alt det, vi har gjort.

Vendée Globe: Og I er det eneste udenlandske team, der har været her i de fulde tre uger før start i Les Sables d’Olonne?

- Jeg ville gerne nyde det, men jeg vil også have, at mit team nyder det og føler, hvad de har opnået i den kontekst. Men rent praktisk kan vi heller ikke tage hjem. Det ville ikke virke afslappende. Hvis jeg tog hjem, ville jeg bare gå rundt og ønske, jeg var tilbage her!

- Det her er nok min bedste mulighed for at slappe af. Når jeg er hjemme, er mit liv fyldt med arbejdet, og jeg føler hele tiden, at jeg bør arbejde. At blive her er nærmest som en ferie, hvor jeg kan fokusere på løbet.

Vendée Globe: Du elsker din båd!

- Åh, ja. Der er simpelthen ikke et andet sted i verden, jeg hellere ville være. Hver gang jeg tager båden ud, kan jeg næsten ikke tro, hvor fantastisk det er, og hvor heldig jeg er at sejle i sådan en båd.

- Jeg bliver hele tiden drevet til at presse mig selv, finde ud af, hvad jeg er i stand til, og blive bedre. Det opfylder alt, hvad jeg nogensinde har ønsket i et miljø, jeg elsker, i en båd, der er utrolig at sejle. Jeg kunne ikke ønske mig mere.

Vendée Globe: Sidste gang overgik du dine forventninger, gjorde du ikke?

- Ja, det gjorde jeg, og jeg ved, at det ikke bliver det samme denne gang. Jeg skal bare styre mine egne forventninger. Hvis jeg ikke præsterer, som jeg håber, vil jeg ikke være overvældet af følelsen af at svigte mig selv og andre, så det tager glæden fra mig. Det eneste svar på det er bare at blive ved med at prøve. Så længe jeg prøver, kan jeg holde den følelse væk og stadig nyde min sport.

Vendée Globe: Hvad bekymrer dig mest, og hvordan vil du gribe løbet an?

- Jeg tror, det er starten, der bekymrer mig mest. Historisk set er jeg ikke god til at varme op, og jeg ved, at man ikke kan tillade sig det i dette felt længere. Starten er derfor et vigtigt skridt for mig at komme over.

- Derefter afhænger det af vejret, om at komme gennem Biscayen, hvor man krydser ækvator, og hvordan man når frem til det sydlige Ocean – det er et kæmpe, ukendt område.

- Min største læring fra sidste gang var, at jeg undervurderede de sidste fire uger. Så denne gang vil jeg være i langt bedre form, når jeg forlader Sydhavet, for der er stadig lang vej, og mange muligheder, hvor man kan udnytte det, man har, siger Pip Hare.

Pip Hares IMOCA 60er MEDALLIA
Design: VPLP – Verdier
Byggeår: 2015, CDK Technologies, Port-La-Forêt
Længde: 18,28 m
Bredde: 5,80 m
Dybgang: 4,5 m
Vægt: 6,5 t
Mastens højde: 29 m
Sejlareal op mod vinden: 300 m²
Sejlareal med vinden: 600 m²

Se de 40 skippere her i Vendeé Globe - se også et minut video med Pip Hare, hvor hun arbejder i cockpittet, se også video, hvor hun fortæller om ændringer på IMOCA 60eren. Se 30 min interview: vendeeglobe.org/en/skippers/pip-hare

Motor
content-loader
content-loader
content-loader