Gå til hoved-indhold
Udstyr
Fleksible solpaneler giver gode muligheder for placering på båden.

Solenergi på båden giver nu endnu bedre mening efter at priser på solpaneler er faldet med op til 70 procent

Markante prisfald over de seneste to år betyder, at solpaneler i høj grad er relevante til både i alle størrelser som gratis og stabil strømforsyning.

Af Troels Lykke |

I perioden fra efterår 2022 til nu er der sket et generelt prisfald på alle typer solpaneler på mellem 50 og 70 procent 

Det skyldes en række faktorer omkring råvarepriser, øget konkurrence og bedre fremstillingsmetoder. Og for forbrugeren, som f. eks. vil have solpaneler på sin båd, betyder det, at det nu er både overkommeligt og rentabelt.

Og det gælder, uanset om man skal have strøm til elektrisk fremdrift, eller man “bare” skal forsyne bådens 12V system med stabil, gratis og net-uafhængig strøm.

“Det betyder naturligvis også øget interesse og efterspørgsel”, fortæller Henry Thomsen fra solbaaden.dk i Aarhus, som udover el-motorer og batterier også sælger solpaneler og tilbehør til disse.

“Når man med en investering på under 1.500 kr. kan få et godt system til at vedligeholde 12V batterierne med, så er det naturligvis vældig interessant, også for mindre både”

Tre brugbare typer

Til permanent montering på båden er der tre typer, der er brugbare:

  • Rammemonterede solpaneler: Disse paneler er den mest almindelige type og monteres typisk på et fast tag eller targabøjle på båden. De er robuste og effektive, men kan være svære at placere og kan tage plads på dækket.
  • Fleksible solpaneler: Disse paneler er lavet af et tyndt, bøjeligt materiale, der kan monteres på buer, dæk og andre overflader, hvor faste paneler ikke kan. De er nemme at installere og tager mindre plads, men de er typisk lidt mindre effektive end rammemonterede paneler.
  • Bi-faciale (tosidige) solpaneler: Disse paneler kan generere strøm fra begge sider, hvilket betyder, at de kan producere mere energi end almindelige paneler, især når de er monteret på et sted, hvor de får sollys fra begge sider, f. eks. på et sø-gelænder eller en targa-bøjle.

Hvilke paneler, man skal vælge, afhænger primært af behovet for effekt og mulighederne for placering på båden. Derimod er prisen for panelerne efterhånden nede i et leje, hvor forskellen mellem de forskellige typer er stort set uden betydning.

Priseksempler:

  • Rammemonteret panel 12V 120Wp kr. 999,- inkl. moms
  • Fleksibelt panel 12V 130Wp kr. 899,- inkl. moms
  • Bifacial panel 12V 120Wp kr. 1099,- inkl. moms

Wp er forkortelse for Watt peak - altså den maksimale ydelse fra panelet.

For at optimere ydelsen fra solpanelerne og for at beskytte batterierne mod forkert ladespænding anbefales det altid at bruge en solarregulator, som styrer den ladespænding og -strøm, der kommer fra panelerne. 

Her kan man vælge mellem to typer: PWM eller MPPT. PWM er den ret billige standardløsning, mens MPPT (Maximum Power Point Tracking) er lidt dyrere, men helt optimale løsning, idet den konstant sporer solpanelernes spænding og strømstyrke og justerer outputtet for at producere mest mulig strøm.

Hvis man har brug for at hente højere spænding ud, end solpanelerne yder, har man brug for en særlig MPPT regulator med boostfunktion.

Eksempler på solarregulatorer:

PWM laderegulator 12-24V 10A (max 240W) kr. 399,- inkl. moms

MPPT laderegulator 12-24V 10A (max 240W) kr. 625,- inkl. moms

MPPT boost laderegulator 48V 8A (max 400W) kr. 1.600,- inkl. moms.

Hvad koster det hele så?

Det afhænger selvfølgelig hundrede procent af det behov, man har, som kan spænde fra at vedligeholde 12V batterierne på en mindre båd til et stort setup, hvor man både kan hente strøm til en elmotor, bådens instrumenter og lys, og sågar hente 230V ud af batteribanken.

Mindste setup til vedligehold af 12V batteri på en sejlbåd kan f. eks. bestå af 1 stk fleksibelt solpanel 12V 130Wp plus en PWM solarregulator 12-24V 10A. Samlet pris kr. 1.300,- 

En mellemstor løsning til en båd med 48V elmotor og diverse 12V udstyr kan f. eks. bestå af 4 stk 12V 195Wp bifaciale paneler, en 150V 45A MPPT regulator samt en 48V til 12V DC/DC converter. Det kan gøres for en samlet pris på ca. kr. 8.000,-. 

Den helt store løsning, f. eks. til husbåde og lignende vil typisk involvere en såkaldt hybrid-inverter. Den fungerer både som landstrømslader, solarregulator og inverter til at levere 230V til båden. 

Et sådan setup kan f. eks. bestå af 8 stk 400Wp solpaneler og en 48V 5kW hybridinverter, som kan hente strøm fra solpaneler, batterierne og/eller landstrøm/generator. Samlet pris fra ca kr. 25.000,- 

Henry Thomsen fra solbaaden.dk: “Uanset behov og bådens størrelse er solpaneler en god investering for bådeejere, der ønsker at spare penge, øge uafhængighed og komfort og samtidig reducere deres miljøpåvirkning”

Motor
content-loader
content-loader
content-loader