Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Charlie Dalin, skipper på Macif Santé Prévoyance, er tilbage til sin anden udfordring i Vendée Globe. Her ses han på sin foilende IMOCA 60er. PR-foto
Kapsejlads
Charlie Dalin, skipper på Macif Santé Prévoyance, kan fikse det meste på båden. Han får nemlig ingen hjælp fra på søndag.

Charlie Dalin favorit i Vendée Globe - har uudtømmelig mental styrke

Det mener det tyske magasin Yacht, der fortæller at IMOCA 60-sejleren og fænomenet Charlie Dalin. Solo-sejleren mener de nye både kan sejle jorden rundt på 70 dage. Franskmanden sejler sin anden Vendée Globe, hvor han kom først men tog andenplads. Læs Vendée Globe-interview med Dalin.

 

Af Troels Lykke |

Yacht mener at 40-årige Charlie Dalin favorit i Vendée Globe, der starter på søndag 10. november for 40 solosejlere i det vestlige Frankrig. De skal sejle 24.000 sømil i et stræk uden hjælp udefra.

- Charlie Dahlin favorit er et et fænomen! Sejler alene hurtigere, end mange gør med besætning, og har en tilsyneladende uudtømmelig mental styrke. Som yachtkonstruktør mestrer Charlie også den komplekse tekniske del af IMOCA-udviklingen. På grund af en hovedskade måtte han holde en længere pause efter 5. etape af Ocean Race, men er nu tilbage i topform. Uden uheld er han svær at slå og er derfor vores topfavorit, lydet det fra Yacht.

Dahlin: De nyeste både kan sejle jorden rundt på under 70 dage

Vendée Globe har interviewet skipperne før sejladsen. 

Først over målstregen i sejladsen og endte som nummer to i den endelige rangering for fire år siden. Det er Charlie Dalin, skipper på Macif Santé Prévoyance. Han ertilbage til sin anden udfordring i Vendée Globe, mere motiveret end nogensinde.

Den 40-årige sejler stiller med en ny båd, som allerede har bevist sin konkurrenceevne, og med en grundig forberedelse, tror Charlie Dahlin, der er uddannet skibsarkitekt fra Southampton og oprindeligt fra Le Havre, at han og hans team er stærkere end nogensinde. Han udstråler selvsikkerheden fra en, der ved, han har gjort nok til at blive betragtet som en af favoritterne.

Charlie Dalin har ikke glemt noget. Han husker hver detalje fra natten til den 27. januar 2021, da han krydsede målstregen som den første i Vendée Globe, før han overlod førstepladsen til Yannick Bestaven. Som skipper viste han ydmyghed og respekt, da Bestaven tog sejren.

Hvis der var frustration eller irritation, holdt han det for sig selv i ugerne efter. Siden da har han dog præget kapsejladserne med prestigefyldte sejre (Vendée Arctique 2022, Rolex Fastnet Race 2023, New York Vendée – Les Sables d’Olonne 2024) og en ny båd, der hurtigt imponerede.

Han blev dog skadet under The Ocean Race og var syg i slutningen af 2023 og gik glip af flere sejladser. Men der er ingen tvivl om, at Charlie Dalin har forbedret sig på alle fronter siden 2021, både mentalt og fysisk.

Vendée Globe:
Hvordan er din sindstilstand, når du nærmer dig denne anden Vendée Globe?

Charlie Dalin:
Det, der er anderledes sammenlignet med sidste gang, er, at jeg allerede har deltaget i løbet; jeg ved, hvad jeg kan forvente, og hvad udfordringerne kan være. Jeg har ventet på denne Vendée Globe i lang tid, egentlig siden den 28. januar 2021, dagen efter min afslutning. Sammen med hele teamet har vi arbejdet længe og målrettet. Jeg er glad for, at starten er lige om hjørnet.

Vendée Globe:
Hvordan har din første deltagelse og den uvirkelige, enestående oplevelse ændret dig?

Før sidste løb havde jeg aldrig tilbragt mere end 20 dage på en båd og havde aldrig sejlet i det sydlige ocean. Det hele var en opdagelse, selvom jeg havde fået råd fra Armel Le Cléac’h, Michel Desjoyeaux og Francois Gabart; al erfaring var indirekte. Det, der overraskede mig mest, var den mentale påvirkning, trætheden, følelsen af at være meget mere på kanten. Men det er nyttigt at kende til dette og at forstå betydningen af personlig rytme og kontrol. Det er, som om jeg kun havde løbet 10 km, og pludselig deltog jeg i et maraton. Selvfølgelig har vi et bedre billede af, hvad der venter os ved dette andet løb.

Vendée Globe:
Hvordan reagerede du på at blive nummer to, og hvordan var det i ugerne og månederne efter?

Jeg tror stadig på det, jeg sagde efter målstregen. Først var der euforien ved at gense min søn, min kone og mit team i Les Sables d’Olonne. Det er ingen lille bedrift at gennemføre Vendée Globe; det er utroligt. Men når det hele faldt på plads, var det selvfølgelig ikke nemt. Jeg var stadig 2 timer og 30 minutter fra sejren. Jeg vågnede nogle nætter og tænkte på disse minutter, jeg havde tabt ved et sejlerskifte eller et manøvrevalg. Min historie med Vendée Globe er ikke slut; det var så vigtigt for mig at komme tilbage.

Vendée Globe:
Du har lanceret en ny båd og vundet to store løb. Føler du, at du har gjort store fremskridt de sidste fire år?

Ja, selvfølgelig. Ved sidste udgave havde vi kun Vendée-Arctique på grund af Covid-19, og faktisk var Vendée Globe kun mit andet sololøb i en IMOCA! Siden da har jeg kunnet deltage i mange løb, hvilket har givet mig mulighed for at udvikle mig på mange områder. Men desværre for mig – og heldigvis for omverdenen – er jeg ikke den eneste, der har gjort fremskridt!

Vendée Globe:
Hvordan er din nuværende båd mere effektiv end den tidligere?

Apivia var en meget god båd, men den havde nogle svagheder, især ved sejlads nedad i hårdt vejr og ergonomisk. Med Macif Santé Prévoyance har vi forbedret os i alle forhold. Cockpittet er også mere kompakt, hvilket giver mig mulighed for at udføre mange opgaver uden at bevæge mig. Ergonomien og ventilationssystemet er forbedret, der er meget mindre vand på dækket. Og med hensyn til komfort har jeg nu et skræddersyet sæde med støddæmper og sikkerhedssele – en stor ændring fra den sækkestol, jeg havde for fire år siden.

Vendée Globe:
Er der en chance for, at Armel Le Cléac’hs rekord på 74 dage kan blive slået?

Det vil afhænge meget af vejret, vi møder. Målet er primært at komme i mål før de andre. Men de nyeste både kan klare det på 70 dage eller mindre, hvis betingelserne tillader det.

Vendée Globe:
Hvordan har skader og sygdom påvirket din tilgang til konkurrencen?

Efter hovedskaden i The Ocean Race vil jeg bruge en hård hjelm (i stedet for en rugbyhjelm), og det mindre cockpit begrænser også afstanden, hvis jeg skulle falde. Sidste vinter var det kompliceret, fordi jeg ikke var kvalificeret inden Transat CIC i starten af sæsonen. Men med en 4. plads blev jeg fri til at fokusere på New York Vendée – Les Sables d’Olonne (1. plads). Jeg tror, vi har indhentet det med hensyn til pålidelighed.

Vendée Globe:
Du tog en pause mellem de to transatlantiske løb. Hjælper det dig med at holde hovedet klart?

Ja, absolut. Denne sommer tog jeg væk i 18 dage, især til Grækenland, og jeg har aldrig været væk så længe i min professionelle karriere! Jeg fik mulighed for at komme mig helt: det føles, som om jeg starter en ny sæson, uden træthed fra de to transatlantiske løb i midten af året. Jeg føler mig friskere og klar til Vendée Globe.

Vendée Globe:
Er Charlie Dalin stærkere, end han var for fire år siden?

Ja, det indtryk har jeg. Men jeg er ikke den eneste! Men det er rigtigt, at jeg føler mig mere klar og parat til at give alt, hvad jeg har!

Læs mere: www.vendeeglobe.org/en/skippers/charlie-dalin

Se Dalin foile her: facebook.com/reel/960572459424257

Motor
content-loader
content-loader
content-loader