Gå til hoved-indhold
Udstyr
Det vigtigt, at man jævnligt at man mindst hver anden måned i brugs-sæsonen, sørger for, at batteriet/batterierne er helt fyldt op, og at BMS’en har fået tid til at balancere cellerne, siger Henry Thomsen fra Solbaadend.dk i Aarhus. PR-foto

Lithiumbatterier holder længere og tåler dybere afladninger - få gode råd

Med nogle få gode råd kan du sikre lang holdbarhed og sikker drift, eksempelvis på de populære LiFePO4-batterier. Lithiumbatterier er mindre og lettere end tilsvarende blybatterier. De holder en mere stabil spænding, de kan tåle dybe og mange afladninger - og er faldet i pris.

Af Troels Lykke |

Lithiumbatterier bliver mere og mere almindelige blandt bådfolk - og det er der gode grunde til.

For hvad enten de bruges som strømforsyning til bådens elektriske installationer, eller de er energikilde til en elektrisk motor, har de en række åbenlyse fordele:

De er mindre og lettere end tilsvarende blybatterier, de holder en mere stabil spænding under brug, de kan tåle dybe og mange afladninger - og efterhånden har de også bevæget sig ned i en pris, så de per brugbar  kWh ikke er dyrere end tilsvarende AGM- og Gel-batterier.

Hvad med sikkerheden?

Lithiumbatterier er dog omgærdet af nogle betænkeligheder i retning af: Går der nu ild i dem? Kan de eksplodere?

Heldigvis er den mest udbredte type til maritime applikationer dem med lithiumjernfosfat-kemi - LiFePO4 eller LFP. Det er ubetinget den mest sikre lithium-kemi med høj stabilitet, både kemisk og termisk. 

- LiFePO4-batterier kan faktisk kun brænde, hvis resten af båden brænder, fortæller Henry Thomsen fra Solbaaden.dk, som sælger flere LiFePO4-batterier, primært 24V- og 48V-systemer, til elmotorer.

- Til gengæld er der nogle tips, man skal følge, hvis man skal have glæde af batterierne og de mange lade-cyklusser, uddyber han.

Det handler om balance

En del kunder oplever, at deres LiFePO4-batterier opfører sig mystisk - såsom at de melder, at der er 50% kapacitet tilbage - og så er de pludselig tomme. Eller at opladning stopper, inden man er oppe på 100%.

Andre erfarer, at batteriet er “dødt” og ikke vil hverken levere strøm eller modtage opladning.

- Alle disse problemer hænger sammen med manglende balancering af batteriets celler, forklarer Henry Thomsen og påpeger:

- Batterierne består af et antal celler - typisk fire styk ved 12 volt, otte styk ved 24 volt og seksten styk ved 48 volt. De enkelte celler overvåges hele tiden af et indbygget batteri-styrings-system, BMS, som sørger for at fordele strøm og afladning, og beskytter imod for høj spænding, strøm og temperatur.

- Når batteriet bruges, kan der opstå ubalance mellem cellerne, så en celle måske er nede på 2,9 volt, mens de andre er på 3,2 volt. Når de så lades op igen, kan nogen af cellerne være fyldt op, inden alle er fyldt, og hvis man stopper opladningen der, vil der gå noget tid, inden BMS’en har udjævnet spændingen imellem dem.

Jævnlig opladning til 100% - hvert batteri for sig

Helt konkret må sejlerne derfor sørge for, at oplade batterierne fuldt op i løbet af sæsonen, forklarer Henry Thomsen:

- Derfor er det vigtigt, at man jævnligt, jeg vil foreslå mindst hver anden måned i brugs-sæsonen, sørger for, at batteriet/batterierne er helt fyldt op, og at BMS’en har fået tid til at balancere cellerne.

- Det er ekstra vigtigt, hvis man har flere batterier i parallel- eller seriel-forbindelse. Da bør man jævnligt oplade batterierne enkeltlvis, da der også kan komme ubalance mellem batterierne.

På www.solbaaden.dk/batterier kan du hente en guide til sikker og langvarig brug af LiFePO4 batterier

Motor
content-loader
content-loader
content-loader