Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Kort Nyt

Svanen får skiftet 3.000 skruer og propper i teakdækket på Aalborg Yacht Værft

Mange års slid har sat sig på de to maritime smykkeskrin fra 60erne, Svanen og Thyra, der er uddannelsesbåde, som Søværnet bruger. Bådene i træ passes der virkelig på og det gør Dansk Marine Center Aalborg Yacht Værft, der har den årlige service. I år bliver dækket renoveret på Svanen.

 

Af Troels Lykke |

Træbåde er hårde at vedligeholde, fx får Søværnets Svanen og Thyra hvert år ny maling på båden.

I år sprøjtemales fribordet af Dansk Marine Center Aalborg Yacht Værfts tre marinemalere med hvid AWL-grip. Den får seks lag, mens den blanke lak får fire gange.

- Hvis man er glad for sin træbåd, så skal den helst have lak hvert år, siger værftets chef Jacob Mikkelsen til minbaad.dk, som fik en rundtur på Svanen, mens der var ved at blive skiftet skruer i dækket.

3.000 nye skruer

Der kommer 3.000 nye skruer i og der sættes nye propper i. Det er et kæmpe arbejde. Gumminåderne fræses også op og skiftes ud.

- Dækket er blevet utæt, mange års slid har sat sig, så nu skifter vi ud med nye skruer, propper og gumminåder. Det vil forlænge levetiden på dækket, siger Jacob Mikkelsen, der er chef for 18 ansatte, der også sørger for at Svanen og Thyra får renset tanke og bundmalet bådene.

Både Svanen og Thyras dæk blev sidst skiftet i vinteren 1982/1983, det foregik på Karstensens Skibsværft A/S Skagen, forklarer Tage Rishøj i en mail til minbaad.dk. Han er tidligere skibsingeniør og pensioneret direktør på Karstensens Skibsværft A/S.

Roret afmonteres også

Roret er også afmoneteret på Svanens 18,8 meter lange båd.

- Vi måler om der er slør og slid ved roret og skifter måske nye lejer, det er noget mange sejlere faktisk også burde gøre, forklarer Jacob Mikkelsen.

Svanen er fra 1960 og Thyra fra 1961

Kutterne bruges af Søværnets Officersskole til den fundamentale uddannelse af kadetter til søs, herunder navigation, kommunikation, sømandskab og samarbejde.

Derudover bruges kutterne ofte til repræsentative opgaver i og uden for Danmark, så som maritime sammenkomster og kapsejladser.

De to smukke sejlbåde er bygget af P. Molich, Hundested Bådebyggeri. Hver båd vejer 32 tons, er 18,80 m lange 4,40 m bred og stikker 2,40 m.

Besætningen består af 4 mand, heraf 1 officer, samt 6-8 elever (kadetter)

Kilde. Flådens Historie

Motor
content-loader
content-loader
content-loader