Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Jesper Bank ses her i den gule Kookaburra III fra 1987. PR-foto
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Kookaburra III med skipper Jesper Bank endte lige udenfor podiet til 12 Metre VM i Frankrig 2024

Kookaburra III blev bygget til at forsvare Australiens trofæ i America’s Cup i 1987. - Båden står utroligt flot, men det har været en stor opgave at få alt tilbage i topstand hvad angår tovværk, elektronik og hydraulik, siger Jesper Bank, der her forklarer om VM, hvor Jes Gram-Hansen tog andenplads.

Af Troels Lykke |

Med Kookaburra III var Elvstrøm Sails-hold med Jesper Bank som skipper, i aktion i 12 Metre World Championship i Frankrig i juni.

Det var et comeback til klassen, hvor Jesper Bank i 2019 var med til at vinde VM-titlen i Grand Prix-divisionen. Dengang var det i amerikanske Newport, i år var det i sydfranske Porquerolles – og igen i Grand Prix. Bank havde bl.a. sin gamle OL-guldgast, Henrik Blakskjær, pt. direktør i Dansk Sejlunion og OL-guldvinder fra Kina, Martin Kirketerp om bord.

Blev bygget til America's Cup i 1987

- Kookaburra III blev bygget til at forsvare Australiens trofæ i America’s Cup tilbage i 1987 – og efter det, så blev båden stillet væk som den var. Senere endte den hos en italiensk samler, som havde den stående i mere end 10 år. Men nu er den tilbage på vandet. Båden står utroligt flot, men det har været en stor opgave at få alt tilbage i topstand hvad angår tovværk, elektronik, hydraulik og så videre. Der er skiftet rigtig mange ting, forklarer Jesper Bank til minbaad.dk via Elvstrøm Sails i Aabenraa.

Derfor blev VM i Frankrig også en rigtig lakmusprøve for båd såvel som hold. VM-ugen i Porquerolles bød på svære vejrforhold, for dels blev feltet mødt af hårdt vejr, men specielt de springende vindforhold bød på udfordringer for det 14 mand store og fortrinsvist danske hold ombord på Kookaburra III. Det endte med en fjerdeplads.

- Vi vidste ikke fuldstændig, hvordan bådens performance ville være i forhold til de andre både. De har været med i gamet længe, og vi måtte nok indledningsvist konstatere, at vi nok var bedre med på den, vi havde, da vi vandt VM i 2019, siger Jesper Bank og tilføjer:

- Men optimalt set var en tredjeplads indenfor rækkevidde. Men vi havde nok en smule mere fokus på at holde alting kørende, og det betød også, at vi efterlod et par point derude – point, der kunne have gjort forskellen.

Tidligere America's Cup-rorsmand, Jes Gram-Hansen, styrede Kiwi Magic fra Aarhus til en andenplads. Han afløste bådejeren Johan Blach Petersen, der i år gik alt for tidligt bort..

12 Metre var  olympisk i 1908, 1912 og 1920

12 Metre World Championship er på sin vis en forening af klassisk og moderne sejlsport, for klassen har en over 100 år lang historie bag sig, og har over tid spillet flere forskellige roller som bådklasse.

12 Metre var således fra start en olympisk bådklasse og var på det olympiske program i årene 1908, 1912 og 1920. Siden kom nye måleregler til, og på klassens tredje sæt måleregler blev den til en del af Americas Cup. Således er den bedst kendt for sin tid som det båddesign, der var i America’s Cup fra 1958 og frem til 1987.

Og enden på æraen i America’s Cup var faktisk også udgangspunktet for Kookaburra III. Den blev nemlig af den oprindelige ejer bygget i 1986 med målet om at sejle America’s Cup i 1987 – og samme båd er nu tilbage med sejl fra Elvstrøm Sails.

Bank: Det var hamrende sjovt

- Det var hamrende sjovt at få alle de her gamle rockstjerner ud at sejle igen. Vi talte sammen, at vi på tværs af besætningen havde 21 deltagelser i America’s Cup, tre sejre og seks gange OL-guld. Det var en fed oplevelse, og med det hold bag båden kan jeg også sige, at vi nok kommer tilbage og kæmper om den her titel igen, forklarer Jesper Bank.

Han tilføjer:

- Selve båden er lidt som at sætte en gammel Formel 1-bil på banen igen. Vi har masser af erfaring med de senere både fra America’s Cup, men den er om muligt sværere at sejle, for alt på den er mere analogt, det er tungere og meget er en tidligere udgave af det, vi har i dag.

VM-stævneside 

Fuld support fra Elvstrøm Sails - sejl og tøj

At få Kookaburra III tilbage som en del af feltet i Porquerolles, skete med en komplet ny sejlgarderobe fra Elvstrøm Sails.

Storsejlet blev lavet af Elvstrøm Sails EPEX i black film/film, og måler 149 m2. Derudover fik Kookaburra III tre sæt genuaer og tre spilere. Genuaerne er fordelt på to styk i Black film/film som storsejlet og måler henholdsvis 107 og 116 m2, og derudover er der en trioptimal genua i Grand Prix SPL, som måler 120 m2.

Spilerne er fordelt på en A1 og en S1, der begge er trioptimale og udført i Superlite 50. De måler 188 og 217 m2, mens S2’eren er af Superkote 80 og måler 235 m2.

Hele holdet blev desuden klædt behørigt på af Elvstrøm Sailwear med trøje og t-shirt fra kollektionerne Poole81 og Melbourne56 samt Rome60 fast dry-shorts plus den ikoniske Elvstrøm-kasket, som hedder Copenhagen69.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader