Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
T-køl på Swan 88 stikker 4 meter og har tvillingror, som giver væsentlige fordele såsom reduceret dybgang, men også øget sikkerhed og en meget god balance under sejladsen. Foto: Nautor Swan

Swan 88 bliver med hybridsystem - elmotor bruges til at sejle ind og ud af havnen

Det nye hybridsystem på Swan 88'eren fra Finland er smart, når elmotoren fra Torqeedo bruges til at sejle ind og ud af havnen, eller når båden chartres, hvor der ofte sejles korte afstande for motor.

Af Troels Lykke |

Det finske værft med base i Jakobstad i de nordvestlige Finland har i næsten 60 år produceret både kendt for deres utrolige sans for detaljer og har siden da været et af de største navne i luksusyacht-segmentet.

Nu kommer finnerne med en ny model: Swan 88.

Designet er skabt af den legendariske marinearkitekt German Frers og udstyret med en elektrisk motor fra Torqeedo. Swan 88 bliver dermed den første model, som Nautor har bygget med et hybridsystem som fremdrift.

- Swan 88 repræsenterer en vigtig milepæl for værftets produktion. Det er vores første model med hybrid fremdrift, hvilket har betydet et kontinuerligt samarbejde med Torqeedo og har bidraget til undersøgelse og udvikling af de samme funktioner på tværs af hele sortimentet og ikke kun for større modeller, forklarer Giovanni Pomati, administrerende direktør i Nautor Group.

Elmotor skal reducere omkostninger til mindre ture

Hovedformålet med elektrificeringen er at reducere omkostningerne forbundet med leje af båden. Da chartrede ture normalt er lig med kortere afstande, er en elmotor velegnet, da den hovedsageligt bruges til transport ind og ud af havn.

Der er en T-køl på Swan 88 er med en moderat dybgang på fire meter og tvillingror, som giver væsentlige fordele såsom reduceret dybgang, men også øget sikkerhed og en meget god balance under sejladsen. Skroget og dækket er fuld kulfiber-epoxy-konstruktion.

Læs mere her: www.nautorswan.com/yachts/models/swan88/

Motor
content-loader
content-loader
content-loader