Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Den franske Jeanneau Sun Fast 30OD er bygget i termoplast, der kan genbruges på Jeanneau-værftet nær Nantes, den samme fabrik, som byggede Figaro 3-bådene. PR-foto
Kort Nyt
Sun Fast 30 One Design har semi-scow stævn, der er populært i Frankrig.

Jeanneau Sun Fast 30 One Design er første seriebyggede båd i genanvendelig termoplast, som en dag kan opløses

En af verdens største bådproducenter, Beneteau, der også ejer Jeanneau, vil lave genanvendelige både i termoplast. Jeanneau Sun Fast 30 One Design er den første serieproducerede sejlbåd bygget af et genanvendeligt kompositmateriale. Vulkaniske fibre bruges også til turkatamaran af en anden producent.

 

 

Af Troels Lykke |

Jeanneau Sun Fast 30 One Design er delvist bygget med elium resin. Dette er en termoplast med egenskaber svarende til epoxy, men som kan opløses, så både glasfiber, kulfiber og bindemiddel kan bruges igen,  fortæller Seilmagasinet.no, der i januar deltog i en pressekonference på boot-udstillingen, hvor Gianguido Girotti, chef for Beneteaus båddivision, var vært.

Båden er produceret i samarbejde med Multiplast, som hævder, at prisforskellen mellem elium og traditionel polyester er ubetydelig. Alligevel kommer den nye 30-fods til at koste 1,4 mio. kroner med moms, fik minbaad.dk oplyst på boot-udstillingen

Jeanneau Sun FAst 30 One Design, der importeres af Tempo Bådsalg i Danmark, kan du læse mere om her.

Sun Fast 30 One Design tegner til at blive en succes. Den 2700 kilo båd er 800 kg lettere end den populære Sun Fast 3300, men den har alligevel næsten det samme sejlareal på kryds.

Vulkaniske fibre bruges også til turkatamaran

Et andet sted på den franske vestkyst bygger østrigeren Norbert Sedlacek Koch både af vulkanske fibre. Det er fibre, der har meget fine egenskaber, og er et godt alternativ til kulstof og glasfiber.

De fibre, han bruger, er en forbedring af basaltfibre. Koch bygger både i en sandwich med balsa som kerne, og biobaseret epoxy som bindemiddel.

- Vulkanfiber er suverænt, og nu fås det her i alle mulige former. Men bådbranchen halter bagefter og er bange for at erstatte kendte produktionsløsninger, mener østrigeren. Laminatet i Sedlacek Kochs konstruktion er genanvendeligt.

Den er malet op og kan bruges til at skabe nye former og i interiører. I første omgang har Koch bygget en 16 fods turkatamaran, som blev udstillet på Boot 2024 i januar.

Behovet for miljøvenlige både er stort

På verdens største bådmesse blev der talt meget om behovet for nytænkning i bådbranchen. Nybådspriserne er steget med omkring 30 procent de seneste år, og kunderne skal tilføres noget nyt - og gerne noget mere - for at få så mange flere penge på bordet for en båd.

Det er også vigtigt for industrien at markedsføre sig selv som miljøvenlig. Sejlads er en meget miljøvenlig fritidsaktivitet, når vinden bevæger båden, og når produktionen belaster miljøet mindst muligt.

Så mangler det at se, hvor miljøvenlige de genanvendelige både fra Beneteau bliver i praksis. Så vidt vi kan forstå, vil det kræve en del energi at smelte bådene om til genbrug af bindemidlet.

Kilde. Seilmagasinet.no

Motor
content-loader
content-loader
content-loader