Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads
J Racing er et amerikansk hold, ejet af Bobby Julien fra Florida. Bobby har tre hold som han styrer med to sønner på 16 og 18 år, som alle har fuldt professionelt crew ombord bl.a. SailGP sejlere fra flere forskellige lande.
Kapsejlads

Sådan coachede prof-sejler Joachim Aschenbrenner amerikanske RatedX til VM-guld i M32 på Gardasøen

J Racing er et amerikansk hold, ejet af Bobby Julien fra Florida. Bobby har tre hold som han styrer med to sønner på 16 og 18 år, som alle har fuldt professionelt crew ombord bl.a. SailGP sejlere fra flere forskellige lande, herunder det danske. Vi taler med Aschenbrenner. Warrer-hold sluttede i bunden.

Af Troels Lykke |

RatedX vinder verdensmesterskabet i M32 med dansk SailGP-grinder Julius Halstrøm om bord og holdet blev trænet af danskeren Joachim Aschenbrenner, der er i høj kurs på en del professionelle hold, hvor han enten er coach eller taktiker om bord.

M32-mesterskabet på Gardaøsen blev præget af en tæt kamp mellem fem hold helt frem til den sidste dag. Amerikanske RatedX fandt deres bedste form frem på finaledagen og sikrede sig sejren.

De øvrige hold fra J Racingd-, som Ashenbrenner er knyttet til, sluttede som nummer 2 (YoungBlood) og nummer 5 (Dingbat), med kun ét point fra en podieplacering på 3. pladsen.

Det danske hold fra Aarhus, med Peter Warrer som skipper, tog en 10. plads blandt 11 hold ved M32-VM.

Men Joachim, hvordan coacher du i praksis?

- På vandet består mit arbejde blandt andet af at give feedback på sejlsetup og sammenligne holdets performance med de andre både. Dette er især relevant, hvis en båd er langsommere end de andre under de lineups, vi laver før sejladserne. Desuden gives der feedback på strategi og taktik fra sejlads til sejlads, hvor relevant data og trends videregives.

Er der noget specielt i M32-klassen?

- Ja, M32-klassen er speciel, da sejladserne starter med halvvind, hvilket gør det sværere at finde fordelen på linjen. Her handler det om en kombination af distancen fra hver ende af linjen til reach-mærket og bådens optimale vinkel mod mærket. Dette er svært at finde fra M32eren, så en del af min tid bruges på at udregne disse. 

Droner og data analyseres

Joachim Aschenbrenner fortæller videre om det analytiske arbejde.

- På land foregår meget af arbejdet, hvor data fra alle tre både, onboard kameraer og droneoptagelser fra sejladserne analyseres. Dette sker gennem forskellige dataprogrammer, som giver indsigt i alt fra bådfart til taktiske beslutninger og starter. Videooptagelser fra dronen og ombordværende kameraer kombineres med data for at optimere hvert enkelt holds præstationer, siger danskeren, der bor i Europa om sommeren og i Miami om vinteren, hvor der er masser af sejladser.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader