Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Italia 1298 er en velsejlende performance cruiser, der kan gøre enhver sejlerfamilie glad og du kan også vinde kapsejladser med den. Fotos: Troels Lykke
Kort Nyt
Det integrerede bovspryd er praktisk, men er også elegant udformet. Fotos: Troels Lykke
Kort Nyt
Importør Mads Elleskov fra Helsingør ses her tv. med sin sejlerven Tomas Toft fra Rungsted.
Kort Nyt
En gennaker på rulle fra OneSails i Helsingør var let at sætte og fungerede fing. - Der er meget mere styre på en gennaker, når den er på rulle, siger OneSails-designer Sofus Pedersen, der har leveret de italienske sejl til båden. Storsejl og fok på testbåden er i den dyrere Forte-model.
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Deres udsendte fra minbaad.dk nød at styre Italia 1298 og drømte om at eje båden til 5 mio. kroner. Det blev ved drømmen. Foto: Tomas Toft
Kort Nyt

Test af Italia 12.98 i Helsingør: Sejlglæden varer ved også efter du er i land

Vi tester Italia 12.98, der er blandt de både vi gerne ville eje. For fribordet er ikke for højt, lavt ruftag og elegant hæk. En flot dame, der er let på roret og med plads til familien og man kan komme langt i en ferie og først i mål under en kapsejlads, men prisen starter fra 3,5 mio. kroner.

Af Troels Lykke |

Smukke både sejler også godt, kan man ofte konkludere.

Så kort kan det siges om den smukke Italia 12.98. Også selvom en sprayhood var slået op, var båden nydelig. Sprayhooden var endda i en irriterende højde, lige under 180 centimeter så man kunne se over den, når man stod op og styrede italieneren, men også lav nok til man bankede hovedet ind i stålrammen.

Men her var en 43 fods båd uden et for højt fribord og et lavt ruftag. En stejl stævn med og udfaldne fribord og en løftet hæk. Et design, som virker på den måde at der er mindre friktion, når der sejles i let vind og tager vinden til kommer vandlinjen til.

Alu-mast med rullebom

Den hvidmalede alu-mast er over 20 meter høj og den hvide rullebom fra danske Mainfurl er højt placeret, jeg ville også nødig have den bom i hovedet med 61,5 kvadratmeter. Båden er med italienske sejl, designet i Danmark af OneSails i Helsingør af designer Sofus Pedersen. Sejlene stod perfekt i den kostbare og holdbare Forte-dug. Sejl, der er med til at båden ryger op i fem mio. kroner sejlklar.

Vi strøg fint afsted på det flade vand, væk fra Sund-færgerne mod Sverige. Båden var i fin balance og roret gik let, da der kom et par pust rykkede den 9 ton Italia 12.98 fint og var ikke kedelig på rattet. Her er sejlglæde, også efter man er kommet i land, båden glider afsted, især da vi rullede den 178 kvadratmeter høje gennaker op.

På kryds gik vi 6,7 knob i 4-5 m/sek. mens det gik en knob stærkere med gennaker. Kap- og tursejleren Tomas Toft fra Rungsted havde holdt ferie i båden og her gik han 13 knob på læns kun med storsejlet i 10 m/sek.

Båden har virkelig meget sejl oppe, men med en køldybde i standardversion på 2,3 meter er der styr på krængningen. Til ræs fås kølen dybere. Båden sejler, ifølge kapsejler, Tomas Toft, mellem 7,3 og 7,5 knob på kryds. En båd man sagtens vil kunne vinde kapsejladser med, eller i hvert fald komme først i mål med.

Bådens el-spil fra Harken i den store størrelse 60 var også noget som Tomas Toft nød på ferien.

- De er fede, når man sejler med familien, man får trimmet mere, siger den 58-årige sejler, der også er glad for båden af en anden årsag.

- Når vi var i havn fik vi mange kommentarer om båden, de kan lide bådens udseende og spurgte til den og den sejler hurtigt, det er ikke en camping-sejler, siger Tomas Toft til minbaad.dk.

Med gennaker gik Italia-båden fint og den er let at håndtere.

- Vi har stor succes med vores gennakere på rulle, det er langt lettere at håndtere for sejlerne og gennakeren er fin på slør og halvvind, siger OneSails designer Sofus Pedersen til minbaad.dk.

Vi testede turudgave

Vi sejlede i Bellissima udgaven, til tursejlads, der var kunstteak fra Flexiteak i cockpit og på dæk, virkelig flot og langt lettere at vedligeholde end almindelig teak.

Kunstteak er noget, der i disse år skubber det rigtige teak i baggrunden fordi teak er blevet rasende dyrt og fordi det er blevet sværre at skaffe.

Faktisk bruger nogle værfter nu også asketræ, men kun indendørs, da det eller bliver mørkt udenfor.efter mødet med sol og salt.

Japansk stil i kahytten

Kvaliteten i apteringen er fin på italieneren, men interiørstilen vil dele folk, er mit bud. Men Italia Yachts kan levere i forskellige stilarter. Her er der der flydende dekorative trælameller, som kan skubbes frem og tilbage i kahytten, umiddelbart er det smart, da det kan skubbes foran instrumenter og også bruges som gardin, men det vil nok også være svært at gøre rent. Men er man til japansk-inspireret stil så er båden et hit.

Indretningen i den model vi testede er fin og traditionel med forkøje, to agterkahytter, to toiletter og et fint L-formet pantry, der har hvad man skal bruge i den lyse kahyt med lyse farver, der brydes af trælamellerne.

Super båd til familie eller ræs med drengene

Italia 12.98 er en lækker båd, med cool design med lavt ruftag og er praktisk til en lille familie med de store Harken-spil tilbage, hvor der også er el-spil iblandt. Men båden er som før nævnt også fin som kapsejladsbåd, hvis man bare skubber sprayhooden ned. 

Og med rullebom er storsejlet let at håndtere, man skal bare lige vide helt præcist hvordan man ruller sejlet ind med bommen i den rigtige vinkel, så sejlet ikke sætter sig, men når man først kender systemet er det dejligt at slippe for at pakke det store storsejl ned.

Fem mio. kroner sejlklar koster båden vi testede, en pris der er over de lidt større værfters pris, men kvaliteten er også løftet her. Man får hvad man betaler for. Hvis man altså har råd. Vi testede også Italia 11.98 samme dag, mere om denne fuldblodsracer følger. En båd, der klarede sig flot til ORC-VM i år.

Italia 12.98
Design: Cossutti yacht design og  Italia Yachts Design Team
Design:Indretning Arbore & Partners / Italia Yachts Design Team
Længde samlet   14,3 m
Skroglængde       12,5 m
Bredde                3,95 m
Standard dybde    2,30, 2,4 m, 2,46 m Racing
Vægt                   9.200 kg
Storsejl               61,5 kvm
Fok                      51 kvm
Spiler                  195 kvm
Gennaker             178 kvm 
Brændstofkapacitet  210 l
Vandkapacitet          350 l
Ee-certificering  kategori A
Værft       Italia Yachts
Importør Helsingør Maritme Center
Pris fra 3,5 mio. kroner - testbåden koster nu 4 mio. kr. (normalt 5 mio. kr.) med alverdens udstyr

Motor
content-loader
content-loader
content-loader