Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Med et nyt forsyningssystem kan danske Eltronic FuelTech levere udstyr til transport af brændstof fra tank til motor på metanoldrevne skibe. Laura Mærsk, A.P. Møller-Mærsks, var første containerskib, der kan sejle på grøn metanol. PR-foto

Grøn skibsfart: Nyt forsyningssystem til metanol øger sikkerheden og sparer på energien

Med et nyt forsyningssystem kan danske Eltronic FuelTech som de første i branchen levere udstyr til transport af brændstof fra tank til motor på metanoldrevne skibe. Det kan spare rederierne såvel penge som energi samt øge sikkerheden. Laura Mærsk var første containerskib, der sejlede på grøn metanol.

 

Af Troels Lykke |

Med dåben af Laura Mærsk, A.P. Møller-Mærsks første containerskib, der kan sejle på grøn metanol, blev en mere bæredygtig skibsfart markeret.

I kølvandet herpå har den danske ingeniørvirksomhed Eltronic FuelTech nu lanceret et nyt forsyningssystem – et såkaldt Low-flashpoint Fuel Supply system (LFSS) – til netop metanoldrevne skibe.

Et samlet system

Dermed kan aktører i skibsindustrien nu få et samlet brændstofforsyningssystem fra tank til motor, bestående af et forsyningssystem og ventilarrangementet Fuel Valve Train, som tilmed øger sikkerheden, reducerer omkostningerne og sparer på energien.

- Tilslutningen til grøn metanol har været markant stigende på det seneste, og med det nye LFSS-system kan vi bidrage væsentligt til den grønne omstilling inden for skibsfart. Tidligere var det nødvendigt med flere leverandører for at få det komplette brændstofsystem hele vejen fra tank til motor, men at vi nu kan stå for hele systemet, kommer med flere fordele, siger Louise Andreasen, der er administrerende direktør i Eltronic FuelTech i en pressemeddelelse.

Der er besparelser forbundet med logistikken, da den samme container kan komme med hele løsningen og reservedele til systemet, og det vil samtidig kræve færre reparatører i forbindelse med vedligehold.

- Det en stor fordel for kunderne, at det kommer som en samlet pakke, så de ikke længere skal vedligeholde snitfladen mellem de to forskellige systemer. Samtidig kan vi, når vi leverer en samlet løsning, garantere sikkerheden for hele systemet, siger Louise Andreasen.

Pumpen alene kan spare 40.000 kWh årligt

Mens marioteten af markedets øvrige forsyningssystemer bruger to pumper til at pumpe metanolen rundt, er det lykkedes Eltronic FuelTech at skabe et LFSS, hvor opgaven klares af en enkelt, hvorved en væsentlig energibesparelse opnås. Derudover er det nu muligt at justere pumpen efter motorens omdrejninger, så kun den nødvendige mængde metanol transporteres til motoren, hvilket ikke har været muligt tidligere.

- Det betyder, at hvis et skib sejler langsomt, så justerer pumpen automatisk, så den for eksempel kun kører på 60 procent. Med andre systemer pumpes unødvendigt meget metanol rundt i systemet, og det bliver tydeligt på elforbruget, især på de store skibe, siger Louise Andreasen og uddyber:

- Ved de største motorer på f.eks. store containerskibe vil pumperne typisk bruge over 100.000 kWh årligt på at flytte metanolen fra tank til motor. Her forventer vi med vores nye forsyningssystem at kunne skabe en energibesparelse på op imod 40 procent.

Udover at udvikle systemer til skibenes hovedmotorer, har Eltronic Fueltech også udviklet et kompakt kombineret system til at forsyne skibenes hjælpemotorer fra tank til motor.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader