Far, datter og venner bortgiver 103 år gammel båd i Aarhus
Store reparationer venter i horisonten. Reparationer, som 80-årige Vigge Jonasen, datteren Katrine og venner ikke kan overkomme. Derfor gives båden nu videre til nye ejere med mod på træarbejde og lak.
Det er en ganske særlig båd, der søger sine nye ejermænd i Aarhus. En båd, der første gang så dagens lys i 1921 på de svenske Kosterøer og derfor med rette kan betegnes som en vaskeægte Koster.
- Vi har ikke mere energi. Der venter flere større reparationer, som vi ikke kan overkomme, forklarer 80-årige Viggo Jonasen, der sammen med sin datter Katrine derfor har besluttet at give båden videre.
Modtaget med tømmermænd
En båd, der bortgives på samme måde, som far, datter og flere venner i sin tid tog imod den.
- Katrine og hendes venner plejer deres tømmermænd på værftet i Hobro, da de pludselig bliver tilbudt en båd. Katrine kommer straks hjem og siger, at ’den var så køn, den vil jeg ha’, forklarer Viggo Jonasen.
Sådan blev det. I 2001 danner familien med venner og bekendte et skibslaug og har siden turneret Danmark tyndt i båden.
Kærlighed og håndkraft
Nu er sejlturene færdige – i hvert fald for familiens vedkommende.
To interesserede har allerede henvendt sig med henblik på at overtage båden – men intet er fastlagt, så sidder der flere sejlere med drømmen om gå ombord på denne særlige båd, er man mere end velkommen til at henvende sig, understreger Viggo Jonasen:
- Hvis vi kan finde nogle, der vil behandle den med kærlighed og håndkraft, så bortgiver vi den glædeligt. Vi vil blive kun glade, hvis den kommer videre på gode hænder, selvom det naturligvis er specielt for os, understreger sejleren, der senest i 2021 har siddet i Aarhus’ byråd og i forvejen er skipper på to vikingeskibe.
Arbejdet i horisonten
Far, datter, tømrer og ingeniør har sammen forsøgt at sammenfatte de reparationer, der venter på båden herunder.
En del timers arbejde venter, men så kan sejlerne til gengæld se frem til 10-20 gode år i skibet.
Træ:
• Skifte øverste bordgang (midtfor i begge sider)
• Skifte stykke af bjælkevæger (midtfor i bagbord)
• Skifte fenderliste (midtfor i begge sider)
• Finérdæk fjernes helt, og nyt finérdæk lægges
• Skifte palstøtte
• Noget udlusning i ramme ved forkappen
• Enkelte dæksbjælker skiftes
• Udlusning i toppen af bundstok agter grundet ludråd
Estimeret: 100 timers træarbejde for en professionel
Jern og metal:
• Jernkasse-ballastkøl er tæret igennem i bunden og på hælen under roret. Smed eller jernkyndig person skal konsulteres for at vurdere, hvor meget der skal udbedres og hvordan
• Røstjern gås efter
Estimeret: ?
Lak:
Det meste skal tages i bund og bygges op på ny
• Mast (lille skade bag sallingshorn proppes)
• Bom
• Klyverbom
• Rufkarme udvendig (OBS: Fuge bag koøjer)
• Pyntefisk på dæk
• Skydekappe
• Skylight
• Forkappe
• Rufkarme indvendig (kan gøres efter søsætning)
• Cockpit (kan gøres efter søsætning)
Estimeret: 50 timers lak
Maling:
• Fribord skrælles i bund og males (også indvendigt)
• Bundmaling
Estimeret: 50 timers maling
Pusle:
Kan gøres efter søsætning, inden oprigning
• Wires gåes efter, og vantskruer smøres
• Blokke skal have lak og kærlighed (storskøde splejses + blok skiftes?)
• Indvendig rengøring
På sigt - 2-5-10-års plan:
• Strøer gås efter og skiftes (nogle er knækkede)
• Skot bag håndpumpe skiftes
• Spiger og kobbernitter gås efter, måske nogle skal skiftes?
• Sejl skiftes
WestWind, som båden kaldes, har til daglig plads i Aarhus Træskibshavn. Pladsen følger dog ikke med skibet, men den nye ejer kan søge om plads efter foreningens almindelige regler.
Er du interesseret i båden?
Så kontakt:
Viggo Jonasen
Mobil 61 71 22 19
viggojonasen@gmail.com
///
Katrine Jonasen
Mobil 61 33 16 66
frkjonas@gmail.com