Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Den klinkbyggede, 3,5 ton tunge og 28 fod lange båd ses her under en af sine mange sejlture. Foto: WestWind

Far, datter og venner bortgiver 103 år gammel båd i Aarhus

Store reparationer venter i horisonten. Reparationer, som 80-årige Vigge Jonasen, datteren Katrine og venner ikke kan overkomme. Derfor gives båden nu videre til nye ejere med mod på træarbejde og lak.

Af Sara Sulkjær Hansen |

Det er en ganske særlig båd, der søger sine nye ejermænd i Aarhus. En båd, der første gang så dagens lys i 1921 på de svenske Kosterøer og derfor med rette kan betegnes som en vaskeægte Koster.

- Vi har ikke mere energi. Der venter flere større reparationer, som vi ikke kan overkomme, forklarer 80-årige Viggo Jonasen, der sammen med sin datter Katrine derfor har besluttet at give båden videre.

Modtaget med tømmermænd

En båd, der bortgives på samme måde, som far, datter og flere venner i sin tid tog imod den.

- Katrine og hendes venner plejer deres tømmermænd på værftet i Hobro, da de pludselig bliver tilbudt en båd. Katrine kommer straks hjem og siger, at ’den var så køn, den vil jeg ha’, forklarer Viggo Jonasen. 

Sådan blev det. I 2001 danner familien med venner og bekendte et skibslaug og har siden turneret Danmark tyndt i båden.

Kærlighed og håndkraft

Nu er sejlturene færdige – i hvert fald for familiens vedkommende.

To interesserede har allerede henvendt sig med henblik på at overtage båden – men intet er fastlagt, så sidder der flere sejlere med drømmen om gå ombord på denne særlige båd, er man mere end velkommen til at henvende sig, understreger Viggo Jonasen:

- Hvis vi kan finde nogle, der vil behandle den med kærlighed og håndkraft, så bortgiver vi den glædeligt. Vi vil blive kun glade, hvis den kommer videre på gode hænder, selvom det naturligvis er specielt for os, understreger sejleren, der senest i 2021 har siddet i Aarhus’ byråd og i forvejen er skipper på to vikingeskibe.

Arbejdet i horisonten

Far, datter, tømrer og ingeniør har sammen forsøgt at sammenfatte de reparationer, der venter på båden herunder. 

En del timers arbejde venter, men så kan sejlerne til gengæld se frem til 10-20 gode år i skibet.

Træ:
• Skifte øverste bordgang (midtfor i begge sider)
• Skifte stykke af bjælkevæger (midtfor i bagbord)
• Skifte fenderliste (midtfor i begge sider)
• Finérdæk fjernes helt, og nyt finérdæk lægges
• Skifte palstøtte
• Noget udlusning i ramme ved forkappen
• Enkelte dæksbjælker skiftes
• Udlusning i toppen af bundstok agter grundet ludråd

Estimeret: 100 timers træarbejde for en professionel

Jern og metal:
• Jernkasse-ballastkøl er tæret igennem i bunden og på hælen under roret. Smed eller jernkyndig person skal konsulteres for at vurdere, hvor meget der skal udbedres og hvordan
• Røstjern gås efter

Estimeret: ?

Lak:
Det meste skal tages i bund og bygges op på ny
• Mast (lille skade bag sallingshorn proppes)
• Bom
• Klyverbom
• Rufkarme udvendig (OBS: Fuge bag koøjer)
• Pyntefisk på dæk
• Skydekappe
• Skylight
• Forkappe
• Rufkarme indvendig (kan gøres efter søsætning)
• Cockpit (kan gøres efter søsætning)

Estimeret: 50 timers lak

Maling:
• Fribord skrælles i bund og males (også indvendigt)
• Bundmaling

Estimeret: 50 timers maling

Pusle:
Kan gøres efter søsætning, inden oprigning
• Wires gåes efter, og vantskruer smøres
• Blokke skal have lak og kærlighed (storskøde splejses + blok skiftes?)
• Indvendig rengøring

På sigt - 2-5-10-års plan:
• Strøer gås efter og skiftes (nogle er knækkede)
• Skot bag håndpumpe skiftes
• Spiger og kobbernitter gås efter, måske nogle skal skiftes?
• Sejl skiftes

WestWind, som båden kaldes, har til daglig plads i Aarhus Træskibshavn. Pladsen følger dog ikke med skibet, men den nye ejer kan søge om plads efter foreningens almindelige regler.

Er du interesseret i båden? 

Så kontakt:

Viggo Jonasen
Mobil 61 71 22 19
viggojonasen@gmail.com

///

Katrine Jonasen
Mobil 61 33 16 66
frkjonas@gmail.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader