Gå til hoved-indhold
Test
Konceptet holder helt sikkert med Moody 41 DS. Især at cockpit og salon er i samme højde. At man så samtidig har en fantastisk udsigt fra salonen, gør båden meget attraktiv. Foto: Troels Lykke
Test
Moody 41 DS sejlede mellem 6,5 og 7,0 knob på Flensborg Fjord. Båden var let på rattet og var i fin balance. Masten er 20 meter høj og kølen stikker 2,14 meter, den fås også med en køl på 1,83 meter. Fotos: Troels Lykke
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test

Test af Moody 41 DS: Turbåd med panoramaudsigt og salon og cockpit i samme niveau

Tyskeren kan sejles året rundt, for den 12 meter båd kan styres inde fra salonen, hvor der er 360 grader panoramaudsigt. Moody 41 DS er en dæksalonbåd, hvor cockpit og salon som i en katamaran er i samme niveau. På kryds i Flensborg sejlede vi 6,5 - 7,0 knob trods 11,2 tons vægt.

Af Troels Lykke |

Måske er Moody 41 DS en af de mest elegante dækshusbåd på 12 meter, som er bygget til dato. Den kom frem for fire år siden og sælger stadig godt og en ny er netop blevet solgt hos hos Reese Marin her i 2024.

Men naturligvis gør et dækshus ikke ligefrem en sejlbåds dækslinjer smukkere, for dækshusets overbygning vil altid føles en anelse højt.

Når det er sagt, må det siges, at dette dækshus er yderst flot og smart tilpasset bådens totale design.

Optimal til sejlads i Danmark

Dæksalonen opvejes yderligere af en 360 graders panoramaudsigt med et smukt lysindfald gennem de flotte, designede front- og sideruder i den helt rigtige størrelse, hvis man ønsker sig en ægte dækshusbåd, hvor man ikke behøver at stå op eller strække sig for at se ud.

Er det koldt eller regner, som det ofte hænder i Danmark, kan båden styres fra bagbord side i salonen, og når de store skydedøre lukkes til, kan du sagtens holde varmen under alle forhold, ellers hjælper det indbyggede oliefyr gerne.

Båden egner sig dermed mere end perfekt til nordiske forhold, hvor sejlersæsonen nu nemt og behageligt kan forlænges med yderligere måneder.

Selvvenderfok et varemærke

Det er en ren fornøjelse for gasterne at krydse med Moody 41 DS, for værftet i Greifswald har designet båden med en selvvenderfok, som ikke behøves reguleres på skøderne, når man stagvender båden. Det sørger fokkens skødesystem selv for, og det gør samtidig Moody let at sejle alene.

Netop selvvenderfok er Hanse Yachts kendt for på deres turbåde, hvilket gør, at de kan sejles af en eller to mand.

Alle bådens hal og skøder kører samtidig fra masten under dækket direkte ned til to el-spil fra Harken, som gør det til en leg at hale storsejlet ud fra rullemasten fra Seldén. Storskødet er monteret på det faste ruftag, så ingen kan rammes af skødet under sejlads.

Sejlene var på testbåden fra Elvstrøm Sails, hvor krydsstellet er på 83 kvadratmeter, hvilket gav en fin fart på den 11,2 tons tunge båd, der er 4,2 meter bred.

Bådens dybgang er på 2,14 m i en L-køl (den kan også leveres med en kort køl på 1,83 m.) . Farten på kryds i 5-6 m/sek. lød på op til 7 knob på fladt vand.

Bådens bevægelser på de forskellige halser er fuldstændig som på en anden 41 fods sejlbåd uden dækshus. Moody 41 DS er en hurtig og stabil familiecruiser, som giver en god og sikker sejlads.

Let at styre og holde kursen

Jeg skiftede mellem at sidde og stå og styre på ét af de to rat med ratkonsol og system fra danske Jefa Steering, som altid er en vinder, når det gælder styresystemer i høj klasse. Her var det ingen udtagelse.

Båden var trimmet lidt luvgerrig, som føltes let på rattet. Det er, som de fleste sejlere kan lide det, men samtidig kunne det nemt trimmes væk, hvis man vil undgå det.

Nede i cockpittet styres fok og storsejl med elektriske spil. Den tyske Moody, der er den mindste i Moody-serien, er anderledes på flere måder, eksempelvis er man godt beskyttet for vinden, da der som på en motorbåd er en stor salon lige foran, og cockpittet er dybt med et højt rygstød.

Salon og cockpit i samme niveau, tak

Det gør, at der primært er et godt udsyn agter. Men største fordel er, at salon og cockpit er i samme niveau, som du ser på en katamaran eller motorbåd.

Det gør samspillet mellem cockpit og salon meget lettere, noget der helt sikkert har gjort, at båden er nomineret til European Yacht of the Year 2021 af de europæiske bådblade.

I cockpittet kan man desuden let få læ for regn eller sol, når man trækker en indbygget biminitop tilbage på få sekunder på den faste top, der er en rigtig smart detalje.

Cockpitbænkene er på omkring 1,80 meter og kan derfor bruges som solbænk. Hvis det ikke rækker, må man frem foran masten, hvor der er en decideret solseng. Helt oppe i stævnen er der ligeledes en sofa med hynder, hvilket er godt tænkt.

Båden er sikker at gå på med det nedsænkede løbedæk og med et solidt søgelænder. Der er god plads hele vejen rundt om båden uden forhindringer med sidevantene. Vil man bade, er det også let, da der er en bred badeplatform, som hurtigt foldes ned.

Stor forkøje og sidekøje til gæster

For at sove skal man et par trin ned i selve kahytten. Helt fremme findes der en stor kahyt med masser af naturligt lys fra skrogvinduer og skylights. Her er det overdådigt med skabs- og skuffeplads, jeg sjældent har set i en 41 fods sejlbåd.

Længere tilbage er i styrbord side en bred gæstekahyt med to separate køjer. Her er også lys fra skrogvinduer. Moody 41 DS har også to rummelige toiletter med separat bad i luksusklassen

Salonen byder i styrbord side på en stor opholdsplads, der er placeret oppe, så man er helt sikker på et frit udsyn, når man sidder og spiser.

I styrbord side er der komfur, fryser, og dobbelt vask.  Fremme i styrbord side er der desuden en navigationsplads, hvorfra man samtidig kan styre båden i dårligt vejr.

Konklusion

Konceptet holder helt sikkert med Moody 41 DS. Især at cockpit og salon er i samme højde. At man så samtidig har en fantastisk udsigt fra salonen, gør båden meget attraktiv. Og med en bredde på 4,20 meter er der masser af plads.

Der er da også allerede solgt én båd til Danmark. Båden sejler endvidere godt, man har ægte sejlglæde. Man behøver ikke bare at sætte motoren, hvis vinden falder, da man med to forstag let ruller en code zero ud på det forreste stag og får lækker sejlads med god fart.

Prisen for testbåden er på cirka 6,5 mio. kr. med moms, hvilket gør, at båden trods høj finish og gode kvaliteter befinder sig under priser fra dæksalonbådene Sirius og Nordship.

Importøren: Plads som i en katamaran

Den danske importør og eneforhandler, Henrik Reese fra Reese Marin, siger om bådens salgsmuligheder i Danmark:

- Moody-bådene var foran i tid, da den første Moody 45 DS blev bygget for flere år siden. Nu er den helt rigtig til tiden og til vores nordiske vejrforhold med sit praktiske og smarte dækshus, som kun størrer katamaraner kan tilbyde, men som er meget brede og svære at få havneplads til. Men havnepladser, det kan man finde til Moody-bådene, forklarer Reese.

Han fortæller videre:

- Samtidig med at bådene har sejlegenskaber og hurtighed, som en ægte sejlbåd. Så jo, vi har store forventninger til salget af Moody til danske købere, som nu ikke behøver at købe en motorbåd for at få stor komfort og 360 graders havblik inde fra dækshuset.

Moody 41 Dæksalon

Længde overalt: 12,52 m

Vandlinje: 11,42 m

Bredde: 4,20 m

Krydsstel: 83,00 kvm

Dybgang: 1,83 m eller standard på 2,14 m

Vægt: 11,2 ton

Kølvægt: 3,13 ton

Design: Bill Dixon Yacht Design

Motor: 57 hk diesel

Mastehøjde (rullemast) fra vandlinje: 20,17 m

Mast: Rullemast fra Seldén

Pris: fra: 4,9 mio. kr, incl 25% moms, ab værft

Pris: cirka 6,5 mio . inkl. 25 % moms, ab værft

Importør og eneforhandler: Reese Marin, Aabenraa

Værft: Hanse Yacht, Greifswald, Tyskland

Motor
content-loader
content-loader
content-loader